«Ο Παράδεισος είναι εδώ», του X. Λάμπερτ, στην ομαδική έκθεση «Εν Πλω», της

«Γκαλερί Ζουμπουλάκη»

Από τα πιο γοητευτικά συστατικά της τέχνης είναι το ότι επιτρέπει – πολλοί

λένε ότι επιβάλλει – να μην αρκεστεί ο θεατής σε αυτό που δηλώνουν τα εκθέματα

– και τα συνοδευτικά Δελτία Τύπου, στις ημέρες μας… – αλλά να αφεθεί στους

δικούς του ερμηνευτικούς συνειρμούς. Με αυτό το πνεύμα είδαμε τις τελευταίες

εκθέσεις της περιόδου που λήγει ή, αντιστρόφως, αυτής που μόλις αρχίζει, εάν

πάρουμε ως μέτρο άλλες δραστηριότητες – π.χ. τις αθλητικές! – όπου οι θερινοί

φιλικοί αγώνες είναι αυτοί που δείχνουν ανάγλυφα τα εσωτερικά του χώρου τους,

χωρίς το άγχος του πρωταθλητισμού, της καριέρας και της επιβολής που

χαρακτηρίζουν τα τεκταινόμενα του χειμώνα. Ελεύθερες, λοιπόν, από κανόνες, οι

«ομαδικές συνεργατών», μόνιμων, παλαιότερων, φερέλπιδων, «υπό μεταγραφήν»,

κ.ο.κ. καλλιτεχνών και με τίτλους που δεν φοβούνται την απλότητα έναντι των

βαρύγδουπων χειμερινών, οι εκθέσεις που είδαμε είχαν φρεσκάδα, αυθορμησία και

εν τέλει μια δική τους γοητεία, έναν ιδιαίτερο τρόπο να αφήνουν «γραφή πάνω

στην καλοκαιρινή άμμο», συχνά και στα βαθύτερα της εμπειρίας μας. Ταυτόχρονα,

όλες μαζί προσφέρουν μια σχετικά αντιπροσωπευτική εικόνα, τη στιγμή μάλιστα

που ο ξένος τουρίστας δεν μπορεί να βρει στην Αθήνα μουσεία με ανθολογίες της

τέχνης μας. Κάτι, τέλος, που χαίρεται κανείς επιπλέον σε αυτές τις

εκθέσεις-ανθολογίες είναι ότι ξεπερνούν τους περιορισμούς της

αποκλειστικότητας, αφού επιτρέπουν συνδυασμούς καλλιτεχνών από διάφορες

γκαλερί, με άξονα το θέμα.

«Καλοκαίρι 2005» τιτλοφορείται η ομαδική τής Αίθουσας Τέχνης Αθηνών.

Εξπρεσιονιστικός αλλά και χαρούμενος ταυτόχρονα ο πίνακας της M. Ζαμπούρα,

πυκνή γλυπτική στη «Βάρκα με πολλούς επιβάτες» της A. Λίττη, μια μεγάλη

σταγόνα που ζυγιαζόταν πάνω στο χάος από τον αφαιρετικό K. Τσόκλη του 1960

κ.ά.

Στη «Μέδουσα» η ανθολογία είχε πιο συγκεκριμένο θέμα: «Τα καλύτερα». Εύστοχη

νέα ιδέα και για τις άλλες γκαλερί, μια ανακεφαλαίωση χρειάζεται κάθε

εκθεσιακή σεζόν και «μια δεύτερη ευκαιρία» κάθε καλλιτέχνης-εκθέτης, που για

διάφορους λόγους δεν πρόλαβε να τον δει το φιλότεχνο κοινό. H E. Ζούνη

επιβεβαίωσε ότι είναι πολύ ώριμη πια, με τις «νεκρές φύσεις» της φτιαγμένες με

ιδεοκρατικές πινελιές αλλά και με νοσταλγική αθωότητα.

Στο «Titanium-Yiayiannos» είδαμε τη «Θερινή Ανάβαση 2005», από 12 καλλιτέχνες,

νεώτερους αλλά και παλαιότερους, όπως οι K. Λανίτης και K. Γεωργίου – που μας

αιφνιδίασε ευχάριστα με το «Τοπίο ενός νησιού από ψηλά», νέα δουλειά

φαντάζομαι, του πάει πολύ όμως η τοπιογραφία, όπως βέβαια και του A.

Γιαγιάννου στους διπλανούς πίνακες.

Στη «Ζουμπουλάκη» η καλοκαιρινή ομαδική «Εν πλω» βρίσκεται στην τρίτη χρονιά,

σχεδόν θεσμός, χαρούμενος και με αισιόδοξη αύρα. Το θέμα δίνει πολλαπλά

ερεθίσματα, απλώνεται από τις έννοιες «διακοπές και ανεμελιά» έως «φυγή» και

«αναζήτηση χαμένου Παραδείσου». Κερδίζουν τις εντυπώσεις μια

κατασκευή-καραβάκι του Δ. Αϊδίνη, τα σώματα κολυμβητών ιδωμένα κάτω από το

νερό, τής M. Φιλοπούλου, «Ο Παράδεισος είναι εδώ», μια παιχνιδιάρικη προέκταση

του κλίματος του Ντ. Χόκνεϊ από τον X. Λάμπερτ, και μια μοναχική βαρκούλα στη

θάλασσα, εικαστική φωτογραφία της T. Καραπαναγιώτη.

Στις επόμενες δύο εκθέσεις υπήρχε και θέμα μουσειακών διαστάσεων, με σκεπτικό

και εκθέματα που κατατέθηκαν παράλληλα και στους μικρούς καταλόγους που

εκδόθηκαν. «Get Some Fresh Art» ήταν ο τίτλος στον «Αστρολάβο» της

ομαδικής-αφιέρωμα στις… φυσαλίδες και τα λεμόνια της εταιρείας Tuborg, με 18

καλλιτέχνες – ανάμεσα στους οποίους διακρίνονταν οι N. Αλεξίου, Γ. Γκολφίνος,

Δ. Μυταράς και M. Χάρος – να συνδυάζονται εύγλωττα και εύστοχα από τη νέα

ιστορικό Τέχνης, X. Δημητρακοπούλου. Γιατί όμως έληξε τόσο γρήγορα;

Ανταύγειες στο σκοτάδι

Στα «Φωτοκύματα» της «Γκαλερί Καλφαγιάν» είδαμε καλοδιαλεγμένα έργα των Σ.

Αντωνάκου, Τάκι, Χρ. Μποκόρου, N. Ταστσιόγλου, M. Σπηλιόπουλου, A. Ξάνθου,

Χρύσας κ.ά. Θέμα το φως, όχι το φυσικό καλοκαιρινό φως, αλλά το τεχνητό, από

λάμπες φθορίου κυρίως και τις ανταύγειές του στο σκοτάδι. Επιμελήτρια εδώ η

ιστορικός Τέχνης B. Πολίτη, γνώριμη και από την περσινή πετυχημένη ομαδική με

θέμα «Το σώμα», στον ίδιο χώρο.

INFO

* «Καλοκαίρι 2005» – Ομαδική Συνεργατών, Αίθουσα Τέχνης Αθηνών,

Γλύκωνος 4, Δεξαμενή, τηλ.: 210-7213.938, μέχρι 19 Σεπτεμβρίου.

* «Εν Πλω» – 3, «Γκαλερί Ζουμπουλάκη», Πλ. Κολωνακίου 20, τηλ.:

210-3608.278, μέχρι 5 Αυγούστου.

* «Θερινή Ανάβαση» – «Titanium-Yiayiannos Gallery», B. Κωνσταντίνου 44,

τηλ.: 210-7297.644, μέχρι 24 Ιουλίου.

* «Φωτοκύματα» – «Γκαλερί Καλφαγιάν», Καψάλη 6, Κολωνάκι, τηλ.:

210-7217.679, μέχρι 1 Οκτωβρίου.

* «Get Some Fresh Art» – «Αστρολάβος», Ξανθίππου 11, Δεξαμενή, τηλ.:

210-7294.342 (έληξε).

* «Τα καλύτερα 2004-2005» – «Μέδουσα» Αίθουσα Τέχνης, Ξενοκράτους 7,

Κολωνάκι, τηλ.: 210-7244.552, μέχρι 30 Οκτωβρίου.