Σχεδόν δεκαέξι χρόνια µετά τον θάνατο του δηµιουργού του θρυλικού ήρωα κόµικς Κόρτο Μαλτέζε, µια µεγάλη έκθεση στην Πινακοθήκη του Παρισιού εστιάζει στις εξαιρετικές – και άγνωστες στο ευρύ κοινό – ακουαρέλες του.


«Το φανταστι κόταξίδι του Ούγκο Πρατ»… Αυτός είναι ο τίτλος της αναδροµικής έκθεσης του ανθρώπου για τον οποίο ο Ουµπέρτο Εκο είχε γράψει παλαιότερα: «Οταν θέλω να χαλαρώσω, διαβάζω δοκίµια του Ενγκελς, όταν όµως θέλω να εµπλακώ ολοκληρωτικά σε µια αφήγηση, διαβάζω τα κόµικς του Ούγκο Πρατ».

Στη ρετροσπεκτίβα, η οποία θα διαρκέσει µέχρι τις 21 Αυγούστου, παρουσιάζονται πάνω από 150 ακουαρέλες άγνωστες στο ευρύ κοινό, καθώς και τα 164 κάδρα της θρυλικής «Μπαλάντας της αλµυρής θάλασσας» (1967), το έργο που σύστησε στους αναγνώστες των κόµικς τη µορφή του γοητευτικού τυχοδιώκτη Κόρτο Μαλτέζε. Και η ίδια η ζωή όµως του Πρατ θυµίζει εξωτική περιπέτεια λογοτεχνικών προδιαγραφών, βασισµένη στα κείµενα των αγαπηµένων του συγγραφέων (Ρόµπερτ ΛούιςΣτίβενσον,Τζόζεφ Κόνραντ, Χέρµαν Μέλβιλ, Τζακ Λόντον,ΕρνεστΧέµινγουεϊ, Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί) αλλά και στα ταξίδια του στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη.

Το κοσµοπολίτικο DNA έµοιαζε να είναι έντονα εγγεγραµµένο στη φύση του, από τη στιγµή που αυτός ο απόγονος βρετανών και ισπανοεβραίων εµιγκρέδων είδε το φως της ηµέρας στο Ρίµινι το 1927. Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στη Βενετία, ώσπου στα 14 ο πατέρας του τον έστειλε να καταταγεί στην ιταλική αποικιοκρατική αστυνοµία της Αβησσυνίας. Μετά τον θάνατο του πατέρα του, το 1943, επιστρέφει στην Ιταλία και ξεκινά τις αναζητήσεις του στον αφηγηµατικό κόσµο των κόµικς και έξι χρόνια µετά εγκαθίσταται στο Μπουένος Αϊρες, ξεκινώντας την πιο δηµιουργική του περίοδο. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 περνά δύο χρόνια στο Λονδίνο και το1962 προβληµατισµένος από την οικονοµική κρίση της Αργεντινής επιστρέφει στην Ιταλία, εξακολουθεί όµως να µην έχει µόνιµη βάση, ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσµο από το Μεξικό ώς την Καραϊβική όπου το 1967 εµπνέεται τον χαρακτήρα του Κόρτο Μαλτέζε. Επρεπε να διαβεί την έβδοµη δεκαετία της ζωής του για να επιλέξει έναν µόνιµο τόπο διαµονής. Ηταν η λίµνη της Λωζάννης, όπου έζησε από το 1983 ώς τον θάνατό του τον Αύγουστο του 1995.

Η αφοσίωσή του στην τεχνική της ακουαρέλας έγινε γνωστή µόλις τα τελευταία χρόνια, όταν παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά αυτά τα έργα στα οποίαξεδιπλώνονται υψηλής αισθητικής ελεγειακές εικόνες µεπρωταγωνιστές τον µυθικό θίασο των κόµικς του Πρατ (µάγοι, σαµάνοι, ιθαγενείς, πόρνες, ναύτες, φαντάροι) και µια πανδαισία σκηνικών (από τα άγρια καναδικά δάση και το χρυσό φως του ΝότιουΕιρηνικού ώς την απεραντοσύνη της αφρικανικής ερήµου) που αποκαλύπτουν το πάθος του Πρατ για ένανκόσµο όπου έχουν ακόµα θέση η περιπέτεια και το ταξίδι προς το άγνωστο.