Η καρδιά των αγώνων ταχύτητας της Φόρμουλα 1 θα χτυπάει στη Δραπετσώνα; Η απάντηση είναι ναι, αν τελεσφορήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο το οποίο έχει ορίζοντα δημιουργίας έως το 2015. Γι’ αυτό τον λόγο εξάλλου το μεγάλο αφεντικό της Φόρμουλα 1, ο Μπέρνι Εκλστον, αναμένεται να επισκεφθεί την Αθήνα πραγματοποιώντας αυτοψία στον χώρο που φιλοδοξεί να φιλοξενήσει αγώνες ταχύτητας.

Πριν από μερικές ημέρες βρέθηκε στη Δραπετσώνα ο τούρκος ιθύνων νους του γκραν πρι της Κωνσταντινούπολης Μουμτάζ Ταχίνκιογλου, ο οποίος είναι μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) και πρόεδρος της τουρκικής ομοσπονδίας μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Ο κ. Ταχίνκιογλου χαρακτήρισε εφαρμόσιμη και ρεαλιστική την κατασκευή της πίστας στη Δραπετσώνα, ενώ μελετώντας τον σχεδιασμό της τόνισε ότι «θα είναι μια πίστα κάτι ανάμεσα σε εκείνη του Μονακό και σε εκείνη της Βαλένθια».

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το σχέδιο κατασκευής πίστας αγώνων ταχύτητας, όπως παρουσιάστηκε πριν από περίπου έναν χρόνο από την ιδιωτική εταιρεία ΔΙΕΛΠΙΣ υιοθετήθηκε από τον Δήμο Δραπετσώνας – Κερατσινίου, υποστηρίζεται από την ΕΛΠΑ, ενώ θετικός στη δημιουργία του είναι και ο ΟΛΠ.

Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, η «Θεμιστόκλειος Πίστα» – ονομάστηκε έτσι λόγω της ιστορικότητας της περιοχής – παρουσιάστηκε στους υπουργούς Ανάπτυξης, Πολιτισμού και Ναυτιλίας, οι οποίοι πρόσφεραν την υποστήριξή τους, χαρακτηρίζοντας το έργο αναπτυξιακό.

Πριν από δυόμισι μήνες και κατά τη διάρκεια του γκραν πρι του Μονακό αντιπροσωπεία της εταιρείας ΔΙΕΛΠΙΣ συναντήθηκε στο πριγκιπάτο με τον εκτελεστικό διευθυντή της Φόρμουλα 1 Μπέρνι Εκλστον και του παρουσίασε τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από το θέμα με αποτέλεσμα ο ισχυρός άνδρας του μηχανοκίνητου αθλητισμού να εκδηλώσει το ενδιαφέρον να βρεθεί στη Δραπετσώνα και να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι τα όσα του παρουσιάστηκαν.

Να σημειωθεί επίσης πως για το θέμα έχει ήδη εκφραστεί θετικά και ο πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) Ζαν Τοντ.

Η επένδυση. Ο αρχιτέκτονας του έργου Θανάσης Παπαθεοδώρου μάς τόνισε πως «πρόκειται συνολικά για ένα αναπτυξιακό έργο και όχι απλώςμια πίστα αγώνων ταχύτητας. Το σχέδιο που έχουμε υποβάλει περιλαμβάνει δύο πεντάστερα ξενοδοχεία, την κατασκευή μαρίνας για μεγάλα σκάφη, μουσείο ελληνικής μυθολογίας, εμπορικά καταστήματα αλλά και χώρο για υδροπλάνα. Ενα γκραν πρι προσελκύει εκατομμύρια τουρίστες απ’ όλο τον κόσμο. Η πίστα όπως έχει σχεδιαστεί είναι μοναδική καθώς συνδυάζει την πόλη και το λιμάνι. Είναι μεν στα πρότυπα του Μονακό, της Βαλένθια και της Σιγκαπούρης αλλά είναι και ξεχωριστή καθώς ένα μεγάλο κομμάτι της θα μένει ενεργό συνέχεια. Δεν θα στήνεται και θα ξεστήνεται όπως γίνεται στις άλλες πόλεις».

Για να είμαστε ακριβείς, το επενδυτικό κομμάτι είναι εκείνο που προκάλεσε και το ενδιαφέρον εξ Ανατολών καθώς ο Μουμτάζ Ταχίνκιογλου ηγείται ενός ομίλου εταιρειών στους τομείς της ενέργειας, των κατασκευών, των επενδύσεων και του real estate και κατά την πρόσφατη συνάντησή του με τον δήμαρχο Κερατσινίου – Δραπετσώνας Λουκά Τζανή δήλωσε ότι υπάρχει ενδιαφέρον και από τούρκους επιχειρηματίες, αρκεί βέβαια το ελληνικό κράτος να στηρίξει με πρωτοβουλίες και λύσεις στα ζητήματα της γραφειοκρατίας το όλο εγχείρημα.

Πάντως βασικός στόχος της εταιρείας και του Δήμου είναι η πίστα να κατασκευαστεί ώστε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα αγώνων του 2015. Αυτή τη στιγμή άλλες 15 χώρες είναι υποψήφιες να μπουν στο παγκόσμιο καλεντάρι της Φόρμουλα1, καθώς το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι τεράστιο. Εξάλλου κάθε αγώνας συγκεντρώνει τα βλέμματα περίπου 600 εκατ. τηλεθεατών ενώ για το 2010 ο τζίρος που έκανε τα άθλημα έφτασε τα 5 δισ. δολάρια.

Κυβερνητική στήριξη. Από την πλευρά της η κυβέρνηση φέρεται διατεθειμένη να στηρίξει το όλο εγχείρημα, όπως έγινε γνωστό από τον αναπληρωτή υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού Κώστα Τζαβάρα.

Σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρεται πως «σ’ αυτήν την κρίσιμη συγκυρία για τη χώρα, κάθε διοργάνωση που προβάλλει την Ελλάδα και προσελκύει το διεθνές ενδιαφέρον είναι καλοδεχούμενη και οφείλουμε να τη στηρίξουμε. Η προοπτική διεξαγωγής αγώνων Φόρμουλα 1 στον Δήμο Δραπετσώνας στον Πειραιά δημιουργεί προσδοκίες για την αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος, μέσα από την προβολή του ιστορικού λιμανιού του Πειραιά και την ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα θα συμβάλει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και θα επανατοποθετήσει τη χώρα μας στο διεθνές σκηνικό, με θετικό πρόσημο. Βασική προτεραιότητα της παρούσας κυβέρνησης είναι η δημιουργία μοχλών ανάπτυξης – και τέτοιες πρωτοβουλίες βρίσκονται σε αυτήν την κατεύθυνση».

Περιοχή – φιλέτο. Για την ιστορία πάντως αξίζει να αναφερθεί πως δεν είναι η πρώτη φορά που η συγκεκριμένη περιοχή, που είναι γνωστή ως Λιπάσματα – λόγω της παλαιάς βιομηχανίας λιπασμάτων που βρισκόταν εκεί και που πλέον έχει εγκαταλειφθεί – προκαλεί επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς θεωρείται φιλέτο.

Πριν από λίγα χρόνια είχε παρουσιαστεί ένα μεγαλόπνοο σχέδιο ανάπλασης το οποίο μάλιστα διαφημιζόταν ως «ο Πειραιάς γίνεται Βαρκελώνη» και εμπνευστής του ήταν η Εθνική Τράπεζα. Στόχος του σχεδίου ήταν να δημιουργηθεί στην περιοχή ένα υπερσύγχρονο ναυτιλιακό κέντρο, η επένδυση όμως τελικά έμεινε στα χαρτιά.