Το εκρηκτικό κοκτέιλ φόρων στις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα έχει βάλει φωτιά στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, συντηρώντας τις τιμές στα ύψη ακόμα και όταν διεθνώς η τιμή του μαύρου χρυσού υποχωρεί. Οπως συμβαίνει για παράδειγμα τις τελευταίες ημέρες. Η τιμή του Brent στις 4 Οκτωβρίου ήταν 86,34 δολάρια / βαρέλι, στις 30 Νοεμβρίου είχε κάνει βουτιά στα 58,34 δολάρια και χθες διαμορφωνόταν λίγο πάνω από τα 59 δολάρια. Η υποχώρηση των διεθνών τιμών στο δίμηνο είναι 32%. Η εικόνα των λιανικών τιμών στην Ελλάδα είναι τελείως διαφορετική. Στις αρχές Οκτωβρίου η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,655 ευρώ / λίτρο, ενώ στις 12 Δεκεμβρίου ήταν 1,516 ευρώ / λίτρο. Διαφορά μόλις 8,3%.

Βασική αιτία, αν και όχι μόνη, για την ακρίβεια στα καύσιμα είναι ο ελληνικός πρωταθλητισμός στους φόρους που επιβαρύνουν τις τιμές τους. Με τη συνδρομή της σημερινής κυβέρνησης και τις αλλεπάλληλες αυξήσεις σε ΕΦΚ και ΦΠΑ, οι ελληνικές τιμές σπάνε ρεκόρ στην ευρωζώνη, ενώ τα πυροσβεστικά μέτρα μέσω επιδομάτων είναι περιορισμένα, αφορούν λίγους και έρχονται με καθυστέρηση.

ΤΟ ΕΠΙΔΟΜΑ. Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται η έκδοση δύο υπουργικών αποφάσεων για τη χορήγηση έξτρα επιδόματος θέρμανσης 15 εκατ. ευρώ από το υπερπλεόνασμα (της υπερφορολόγησης) και του «ψαλιδισμένου» στα 52 εκατ. ευρώ (από 200 εκατ. ευρώ) κλασικού επιδόματος. Το έξτρα επίδομα θα δοθεί άμεσα στα νοικοκυριά που έλαβαν και πέρυσι επίδομα, ενώ πριν από τα Χριστούγεννα σχεδιάζεται να ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα για το επίδομα της φετινής χειμερινής σεζόν. Το τελευταίο θα χορηγηθεί με τα ίδια εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια αλλά με οριακά αυξημένο ποσό επιδότησης ανά λίτρο. Από τα 12,5 λεπτά το λίτρο εξετάζεται να διαμορφωθεί στα 15 έως 20 λεπτά το λίτρο, ενώ προωθούνται και εσωτερικές μετακινήσεις δικαιούχων από ζώνη σε ζώνη (διαφοροποιείται το ύψος των επιδοτούμενων λίτρων).

Στο μεταξύ, οι φόροι θα συνεχίσουν να καίνε τις τσέπες των Ελλήνων. Με την τιμή πώλησης να κινείται στο 1,5 ευρώ το λίτρο, η βενζίνη στη χώρα μας έχει κατακτήσει το χάλκινο μετάλλιο αφού πωλείται ακριβότερα από τη Γαλλία των Κίτρινων Γιλέκων, τη Γερμανία, την Πορτογαλία, την Ισπανία. Μόνο στην Ιταλία και την Ολλανδία παρατηρούνται υψηλότερες τιμές πώλησης σε σχέση με την Ελλάδα.

Οπως προκύπτει από στοιχεία του ΟΟΣΑ, σχεδόν τα 2/3 της τιμής πώλησης της βενζίνης είναι καθαροί φόροι ή στο 1,5 ευρώ τα 98,5 λεπτά. Στην Ελλάδα το 65,7% της λιανικής τιμής είναι καθαροί φόροι, οι Γαλλία και Γερμανία ακολουθούν με 63,9%, στην Ισπανία το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 55%, αλλά στο δίδυμο Φινλανδία (67,3%) – Ολλανδία (67,5%) καταγράφονται μεγαλύτερες επιβαρύνσεις. Το κατά κεφαλήν εισόδημα όμως στις συγκεκριμένες χώρες είναι πολύ υψηλότερο από αυτό της Ελλάδας.

Στο πετρέλαιο θέρμανσης τα νοικοκυριά σε κάθε ευρώ καυσίμου επιβαρύνονται με 50,9 λεπτά του ευρώ φόρο, όταν αντίστοιχα στην Ισπανία η συμμετοχή των φόρων στην τιμή είναι μόλις 30,7%, στην Πορτογαλία 46,5%, στη Γαλλία 32% και στη Γερμανία 26,2%.