Ερευνητές στη Βρετανία, με επικεφαλής έναν Έλληνα της διασποράς, ανέπτυξαν αλγόριθμο τεχνητής νοημοσύνης που προβλέπει με σχετική ακρίβεια ποιοι χρήστες του Twitter είναι πιθανότερο να ποστάρουν αναξιόπιστες ειδήσεις πριν το κάνουν στην πραγματικότητα.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σέφιλντ, με επικεφαλής τον δρ Νίκο Αλετρά του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών, αναφέρουν στην επιθεώρηση PeerJ ότι η ακρίβεια πρόβλεψης φθάνει κατά μέσο όρο το 80%.

Ο Αλετράς και οι συνεργάτες του ανέλυσαν περισσότερα από ένα εκατομμύριο tweets από περίπου 6.200 χρήστες, οι οποίοι χωρίστηκαν σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη περιλάμβανε χρήστες που προωθούσαν fake news, ενώ η δεύτερη όσους μοιράζονταν πληροφορίες μόνο από αξιόπιστες πηγές. Τα στοιχεία χρησιμοποιήθηκαν για την εκπαίδευση του αλγορίθμου.

Όπως διαπιστώθηκε, οι χρήστες που ρέπουν στην παραπληροφόρηση, είναι πιθανότερο να ποστάρουν μηνύματα σχετικά με την πολιτική ή τη θρησκεία, ή να χρησιμοποιούν αγενή γλώσσα. Τα μηνύματά τους συχνά αναφέρονται στην «κυβέρνηση», τα «μέσα ενημέρωσης», το «Ισλάμ» ή το «Ισραήλ». Αντίθετα, οι χρήστες που αναπαράγουν αξιόπιστες πληροφορίες, «τιτιβίζουν» συχνότερα για την προσωπική ζωή τους, τα συναισθήματα και τις σχέσεις με τους φίλους τους.

Τα ευρήματα θα μπορούσαν να βοηθήσουν τις εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης να βάλουν φρένο στην καταιγίδα παραπληροφόρησης, αλλά και να βοηθήσουν τους κοινωνικούς επιστήμονες και τους ψυχολόγους να καταλάβουν καλύτερα τη συμπεριφορά των χρηστών σε μεγάλη κλίμακα.

Όπως δήλωσε ο Αλετράς, «τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει ένας από τους πιο δημοφιλείς τρόπους μέσω των οποίων οι άνθρωποι αποκτούν πρόσβαση στις ειδήσεις, καθώς εκατομμύρια χρήστες στρέφονται σε πλατφόρμες όπως το Twitter και το Facebook κάθε μέρα, προκειμένου να μάθουν για σημαντικά γεγονότα που συμβαίνουν τόσο στην πατρίδα τους όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Όμως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει επίσης η πρωταρχική πλατφόρμα για την εξάπλωση της παραπληροφόρησης, κάτι που έχει τεράστια επίπτωση στην κοινωνία και μπορεί να επηρεάσει την κρίση των ανθρώπων για το τι συμβαίνει στον κόσμο γύρω τους».

«Στο πλαίσιο της έρευνας μας», πρόσθεσε, «εντοπίσαμε ορισμένες τάσεις στη συμπεριφορά των χρηστών, για παράδειγμα βρήκαμε ότι η συσχέτιση ανάμεσα στη χρήση αγενούς γλώσσας και στην εξάπλωση αναξιόπιστου περιεχομένου μπορεί να αποδοθεί στην μεγάλη online πολιτική εχθρότητα».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ