|
|
Ο επιχειρηματίας Πρόδρομος Εμφιετζόγλου ήταν ίσως ο άνθρωπος που εξεπλάγη
περισσότερο όταν ανακοινώθηκε η σύνθεση της πρώτης κυβέρνησης της Νέας
Δημοκρατίας, τον Μάρτιο 2004. Για τη θέση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, αντί του
αρμόδιου τομεάρχη Σάββα Τσιτουρίδη, ανακοινώθηκε το όνομα του Γιώργου Σουφλιά.
«Ίσως αλλιώς υπολόγιζαν κάποιοι τα πράγματα στον χώρο των δημόσιων έργων κι
αλλιώς τους βγήκαν» λένε σήμερα ορισμένα στελέχη του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ…
Οι κ.κ. Γ. Σουφλιάς και Πρ. Εμφιετζόγλου διατηρούσαν για χρόνια μία «τυπικά
φιλική σχέση» – που έχει μετατραπεί σε… ρινγκ: ισχυροί χαρακτήρες και οι
δύο, πεισματάρηδες, συγκεντρωτικοί, αμετάπειστοι σε θέματα αρχής, αλλά με
διαφορετική όπως απεδείχθη αντίληψη των πραγμάτων.
H πρώτη και τελευταία φορά που συναντήθηκαν τετ α τετ ήταν στο γραφείο του κ.
Σουφλιά λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του. Τότε ήταν άνοιξη του 2004
και όλη η χώρα ζούσε στον πυρετό της προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων. Δεν
έγινε τίποτε γνωστό από το περιεχόμενο της συζήτησης.
Λίγες βδομάδες αργότερα άρχισαν οι δημόσιες πιέσεις για άμεση αλλαγή του
«αμαρτωλού μαθηματικού τύπου» για την ανάθεση των δημόσιων έργων. H αλλαγή του
είχε γίνει σημαία της N.Δ. την περίοδο της αντιπολίτευσης – και ο κ.
Εμφιετζόγλου είχε πρωτοστατήσει στις καταγγελίες για «μαγειρεμένους
διαγωνισμούς».
Οι πιέσεις προκάλεσαν έκπληξη στο περιβάλλον του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ – που ήθελε
να μεταθέσει την κατάργηση του μαθηματικού τύπου για το διάστημα μετά τους
Ολυμπιακούς. Το ξέσπασμα του υπουργού την περασμένη Τετάρτη στη Θεσσαλονίκη –
«δεν θα επιτρέψω σε κανέναν να μου υποδείξει την πολιτική που θ’ ακολουθήσω
στο υπουργείο» – δείχνει ότι η οργή Σουφλιά ήταν συσσωρευμένη. Οι καταγγελίες
της «Καθημερινής» για υπερβάσεις στο κόστος της επέκτασης του Μετρό στο
Αιγάλεω απετέλεσαν το… «κερασάκι στην τούρτα».
Κρατάει χρόνια η κολόνια…
H σχέση των δύο αντρών που είναι σχεδόν συνομήλικοι – ο κ. Σουφλιάς είναι
μικρότερος – αρχίζει στην Πολυτεχνική Σχολή της Θεσσαλονίκης, όταν και οι δύο
σπούδαζαν πολιτικοί μηχανικοί, στα μέσα της δεκαετίας του ’60. Οι επαφές
πυκνώνουν τα επόμενα χρόνια, όταν ο Γιώργος Σουφλιάς εκλέγεται βουλευτής της
N.Δ. στη Λάρισα και ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου αναλαμβάνει πολλά δημόσια έργα
στην περιοχή της Θεσσαλίας.
Καθώς τα χρόνια περνούσαν, ο ανερχόμενος Εμφιετζόγλου επενδύει πολλά στην
πολιτική φιλία με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, την περίοδο 1990-93. Ο Γιώργος
Σουφλιάς ακολουθεί τον δικό του δρόμο στη Νέα Δημοκρατία. Διαγράφεται,
επανέρχεται θριαμβευτικά και αναλαμβάνει τον πολιτικό σχεδιασμό. H Ελλάδα εν
τω μεταξύ έχει χάσει τους Ολυμπιακούς του 1996 ενώ το αφεντικό της Μηχανικής
κάνει το μοιραίο, όπως εκτιμούν ανταγωνιστές του, λάθος.
Στα μέσα της δεκαετίας του ’90, ενώ όλα δείχνουν ότι θα ακολουθήσει
κατασκευαστικό «μπουμ» κυρίως με την εισροή κεφαλαίων από τα B’ και Γ’ ΚΠΣ, ο
Πρ. Εμφιετζόγλου αποφασίζει να αφιερωθεί σε άλλα επιχειρηματικά αντικείμενα.
Αγοράζει τη Βαλκάν Εξπόρτ, δραστηριοποιείται στις πρώην Δημοκρατίες της ΕΣΣΔ
και πολυδιασπά τις δυνάμεις του την ώρα που άλλοι προετοιμάζουν μεθοδικά την
ενδυνάμωση των κατασκευαστικών εταιρειών τους. Σημαντικά στελέχη της Μηχανικής
παίρνουν τον δρόμο για άλλες εταιρείες.
Όταν αρχίζει το «μπουμ» με τα δημόσια έργα η Μηχανική είναι μάλλον
αποδυναμωμένη: «Τότε αρχίζει την άμυνα μέσα από την αντιπαράθεση και το
μπλοκάρισμα μέσω ενστάσεων και προσφυγών σχεδόν όλων των δημόσιων έργων», λένε
σήμερα στελέχη άλλων εργοληπτικών εταιρειών. Το ανέκδοτο που κυκλοφορούσε
εκείνη την περίοδο για τη Μηχανική ήταν ότι «το πιο δυνατό της τμήμα είναι η
Νομική της Υπηρεσία».
Όταν με απόφαση του Κώστα Λαλιώτη χάνει το έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης,
αρχίζει πόλεμο σε όλα τα μέτωπα: μπλοκάρει μέχρι «τελικής πτώσεως» σημαντικά
δημόσια έργα – πράγμα που αντικειμενικά διευκόλυνε τη Νέα Δημοκρατία στην
αντιπολιτευτική τακτική της…
Έτσι, η επάνοδος της N.Δ. στην κυβέρνηση, το 2004, δημιουργεί και πάλι
προσδοκίες. Όμως ο Γιώργος Σουφλιάς δείχνει αμέσως και σε υψηλούς τόνους ότι
δεν θεωρεί κανέναν εργολάβο ως «προνομιακό συνομιλητή». Ούτε καν την
οικογένεια του Πρόδρομου και της Λένας Εμφιετζόγλου, οι οποίοι τον είχαν
καλέσει στον γάμο της αγαπημένης κόρης τους Μελίνας, στη Μύκονο, πριν από εφτά
χρόνια. Και σαν να μην έφτανε αυτό – όπως λένε στελέχη μεγάλων εργοληπτικών
εταιρειών – «ο Εμφιετζόγλου κάποια στιγμή ένιωσε ότι ο νέος υπουργός παίζει το
παιχνίδι των ανταγωνιστών του».
Από τη σύγκρουση στις αγωγές…
Το τελευταίο επεισόδιο του πολέμου ήταν το πιο σκληρό: η πλευρά της Μηχανικής
μέσω διαρροών – όπως υποστηρίζουν από το ΥΠΕΧΩΔΕ – στην εφημερίδα «Καθημερινή»
και στον ραδιοσταθμό Σκάι εξαπολύει επίθεση στον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ και ο Γιώργος
Σουφλιάς απαντά με σκληρές δηλώσεις, καταχωρίσεις στον Τύπο και καταγγελία στο
Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο.
«Αυτή η σύγκρουση είναι ανεξέλεγκτη», σημειώνουν πλέον παράγοντες της αγοράς,
δίνοντας βάρος σε ένα ευαίσθητο στοιχείο που είναι κοινό στους δύο άντρες.
«Δεν σηκώνουν μύγα στο σπαθί τους» όταν πρόκειται για ζήτημα ηθικής τάξεως,
«όπως την εννοεί ο καθένας». Σύμφωνα με αυτή την «ψυχολογική» ερμηνεία, ο
Πρόδρομος Εμφιετζόγλου λέει στο περιβάλλον του ότι διά του κ. Σουφλιά η Νέα
Δημοκρατία «συνέχισε να ευνοεί τους ίδιους που ευνοούσε το προηγούμενο
καθεστώς» – παρ’ ότι η εταιρεία του σκαρφάλωσε στη δεύτερη θέση του πίνακα
όσων υπέγραψαν τις νέες συμβάσεις δημόσιων έργων από το 2004. Από την άλλη
πλευρά ο Γιώργος Σουφλιάς, σύμφωνα με όσα λένε οι συνεργάτες του, θεωρεί
«αδιανόητο» να αφήσει αναπάντητες τις προκλήσεις και τους υπαινιγμούς για
«αδιαφάνεια» στα δημόσια έργα.
Στο φόντο της σύγκρουσης των δύο αντρών όμως υπάρχει κι ένας ακόμα παράγοντας:
σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η αντίδραση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κατά της
Μηχανικής υποκρύπτει μήνυμα δυσαρέσκειας για τον κ. Εμφιετζόγλου και από το
Μέγαρο Μαξίμου. Συνεργάτες του Πρωθυπουργού θεωρούν ότι ο – κατά τα στελέχη
του ΠΑΣΟΚ – γαλάζιος εργολάβος το «έχει παρακάνει» με τις πιέσεις που ασκεί…








