Eνα πληροφοριακό σύστημα τηλεϊατρικής και μία πλατφόρμα ψυχαγωγίας για τους πολίτες αναμένεται να είναι τα επόμενα ψηφιακά βήματα της κυβέρνησης εν μέσω πανδημίας και ενώ συνολικά διαμηνύεται από τα κυβερνητικά στελέχη η προσπάθεια να επισπευστεί το «e-κράτος». Σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης, όπως τις διαμορφώνει ο κορωνοϊός, η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης προχώρησε αναγκαστικά σε νέα ιεράρχηση προτεραιοτήτων και τρέχει εκτάκτως τις δράσεις του με διπλό στόχο. Αφενός επιδιώκει σε αυτή τη φάση να καλύψει με ψηφιακές «λύσεις» τα κενά που ανοίγει ο κορωνοϊός στη λειτουργία τόσο της πολιτείας όσο και της κοινωνίας, αφετέρου θέλει να χτίσει τα θεμέλια της επόμενης μέρας, δηλαδή να «κληρονομήσει» στη δημόσια διοίκηση μια σειρά από τεχνολογικά εργαλεία.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, τις τελευταίες ημέρες υπάρχει στενή συνεργασία με τους επιτελείς των υπουργείων Υγείας και Πολιτισμού ώστε να δημιουργηθούν σύντομα δύο νέες πλατφόρμες. Το ένα διαδικτυακό σύστημα στοχεύει στην απευθείας επικοινωνία των πολιτών με γιατρούς ενδεχομένως και με άλλους επιστήμονες «για τηλε-συμβουλευτική», όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές, ενώ το δεύτερο αφορά την online διάθεση μαγνητοσκοπημένων θεατρικών παραστάσεων, πιθανότατα σε πρώτη φάση του Εθνικού Θεάτρου που διαθέτει σχετικό αρχείο.

Ολα χωρίς χαρτιά

Μεγάλο στοίχημα παραμένει η λειτουργία ολόκληρου του Δημοσίου «χωρίς χαρτιά», εξού και τίθεται σε αυξημένη προτεραιότητα το – υπό επεξεργασία – σύστημα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων. Ο συγκεκριμένος στόχος, σύμφωνα με στελέχη της κυβέρνησης, μπορεί να επιτευχθεί εντός των επόμενων μηνών. Ηδη οι υπουργοί απέκτησαν τη δυνατότητα της ψηφιακής υπογραφής (με SMS στο κινητό τους ειδοποιούνται να εισέλθουν στην ειδική πλατφόρμα) σε νομοσχέδια, Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου και υπουργικές αποφάσεις – μια ανάγκη για νομοθέτηση χωρίς καθυστερήσεις που προέκυψε τις τελευταίες δύο εβδομάδες λόγω των διαδοχικών αποφάσεων για μέτρα αντιμετώπισης της εξάπλωσης του κορωνοϊού οι οποίες απαιτούσαν πολλαπλές υπογραφές.

Το βάρος επίσης πέφτει στη δυνατότητα της άυλης συνταγογράφησης φαρμάκων, ενώ στον «αέρα» βρίσκεται η ενιαία πύλη του Δημοσίου (gov.gr), αν και δοκιμαστικά και με συγκεκριμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης καλείται σε ανοιχτή γραμμή με όλο τον κυβερνητικό μηχανισμό, συζητώντας πρωτοβουλίες και υποστηρίζοντας τεχνικά νέες δράσεις. Είναι ενδεικτικό ότι μετά την αναβάθμιση της πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων e:presence που έλυσε τα χέρια του Υπουργικού Συμβουλίου, εξετάζονται περαιτέρω εργαλεία για εξ αποστάσεως εργασία και συντονισμό των υπουργείων.

Στο Μαξίμου διαπιστώνουν την ανάγκη για γρηγορότερους ρυθμούς στην ψηφιοποίηση του κράτους, που αποτελεί άλλωστε προσωπικό στόχο του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος εξάλλου επέλεξε για το κυβερνητικό σχήμα του ένα ξεχωριστό υπουργείο με μείγμα στελεχών, πολιτικών και τεχνοκρατών.

Τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου, από το βήμα της – πρώτης του ως Πρωθυπουργός – Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης, ο ίδιος έλεγε ότι «ο 21ος αιώνας απαιτεί, πρώτα από όλα, ένα ψηφιακό κράτος, γρήγορο, αποτελεσματικό και παραγωγικό υπέρ του πολίτη», ενώ από τις αρχικές προσωπικές δεσμεύσεις του ήταν η πλήρης λειτουργία του ευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης 112.

Αριθμός έκτακτης ανάγκης (112)

Πρωί της 10ης Αυγούστου 2019 λειτούργησε στην Ελλάδα για πρώτη φορά, έστω με προβλήματα, ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης. «Ακραίος κίνδυνος πυρκαγιάς…» προειδοποιούσε εκείνο το SMS. Βράδυ της 11ης Μαρτίου 2020, το 112 ενεργοποιήθηκε ξανά με έκτακτη ειδοποίηση για τον κορωνοϊό: «Μείνετε σπίτι…». Με αρμόδιο φορέα τη γενική γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (civilprotection.gr), ο τριψήφιος λειτουργεί πλέον όλο το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα, για τη σύνδεση του καλούντα με Αστυνομία, Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ, Λιμενικό, τη Γραμμή SOS 1056 και τη Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000.

Ψηφιακή πύλη του κράτους (gov.gr)

Μία εβδομάδα πιλοτικής λειτουργίας κλείνει σήμερα η ψηφιακή πύλη του κράτους gov.gr και σε αυτή την πρώτη φάση επιχειρείται η εξ αποστάσεως πρόσβαση του πολίτη σε 503 υπηρεσίες και πιστοποιητικά που μέχρι σήμερα παρέχονται από τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) ή άλλα συστήματα του Δημοσίου (ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ κ.λπ.). Η κυβέρνηση επιδιώκει να εξελίξει την ιστοσελίδα μέσα στους επόμενους μήνες ώστε να αποτελέσει τελικά «κέντρο ψηφιακής εξυπηρέτησης». Προς το παρόν έχουν συγκεντρωθεί 11 κατηγορίες υπηρεσιών, από 14 υπουργεία, 31 δημόσιους φορείς και οργανισμούς και τρεις ανεξάρτητες αρχές και η είσοδος γίνεται με τους κωδικούς του Taxisnet.

Τηλεργασία σε Μαξίμου και Δημόσιο (e:presence)

«Τρίτη 24 Μαρτίου. Τεστ Υπουργικού Συμβουλίου». Η φράση αυτή είναι καταχωρημένη στο ημερολόγιο δράσεων της πλατφόρμας e:presence.gr που λειτουργούσε μέχρι πρότινος για δικτυακές τηλεδιασκέψεις μελών της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας. Σήμερα αποτελεί εργαλείο συντονισμού του Μαξίμου και φορέων του Δημοσίου για τις εξελίξεις με τον κορωνοϊό. Το τεστ της περασμένης Τρίτης, διαδέχθηκε άλλωστε την επόμενη μέρα η δίωρη και για πρώτη φορά εξ αποστάσεως συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου υπό τον Πρωθυπουργό. Για την αναβάθμιση της πλατφόρμας συνεργάστηκαν οι επιτελείς του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και στελέχη της ΕΔΥΤΕ ΑΕ (Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Ερευνας – GRNET).

Αϋλη συνταγογράφηση (e-syntagografisi)

Από την περασμένη Δευτέρα μπορούν οι πολίτες να λαμβάνουν ψηφιακά τις συνταγές φαρμάκων που εκδίδονται από τους ιατρούς με ενημέρωση μέσω SMS ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Η εκτέλεση της συνταγής είναι εφικτή από τον φαρμακοποιό είτε μέσω ενός Barcode ή ενός τετραψήφιου κωδικού που λαμβάνουν οι πολίτες. Σε αυτή την πρώτη φάση, αφορά τις απλές επαναλαμβανόμενες συνταγές για φάρμακα και αναλώσιμα υλικά χρονίως πασχόντων ασθενών και ο ασθενής πρέπει να μπαίνει (με  χρήση των κωδικών του Taxisnet) στο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (e-syntagografisi.gr) που διαχειρίζεται η ΗΔΙΚΑ ΑΕ.

Διαδικτυακή αλληλεγγύη (#DigitalSolidarityGR)

Να διευρύνει την πρόσβαση των πολιτών στην εξ αποστάσεως εργασία, εκπαίδευση και ψυχαγωγία για όσο διαρκέσει η πανδημία επιδιώκει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ανοίγοντας ξεχωριστή πλατφόρμα για την παροχή (δωρεάν ή σε χαμηλότερες τιμές) διαδικτυακών υπηρεσιών και προϊόντων από φορείς, ιδιώτες και επιχειρήσεις. Η πρωτοβουλία DigitalSolidarity στοχεύει, κατά τους αρμοδίους του υπουργείου, στη «διευκόλυνση της καθημερινότητας» των πολιτών στις μέρες της καραντίνας. Μέχρι στιγμής έχουν ανταποκριθεί πάνω από 50 φορείς, παρέχοντας σύγχρονα εργαλεία για επιχειρήσεις (συστήματα τηλεργασίας και τηλεκπαίδευσης) και πολίτες (online βιβλία κ.λπ.).

Πλατφόρµα για «ξεχασµένα» τετραγωνικά (tetragonika.govapp.gr)

«Μεγάλη ανταπόκριση» διαπιστώνουν οι αρμόδιοι των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εσωτερικών στην ηλεκτρονική υπηρεσία για τα αδήλωτα τετραγωνικά – tetragonika.govapp.gr – η οποία αναπτύχθηκε από την ΚΕΔΕ σε συνεργασία με τα δύο υπουργεία. Τα χαρακτηριστικά της εν λόγω πλατφόρμας αναμένεται να αποτελέσουν μπούσουλα και για άλλες ανάλογες δράσεις των αρμόδιων υπουργείων, καθώς λειτουργεί με ασφάλεια, χωρίς να απαιτεί δικαιολογητικά ενώ χαρακτηρίζεται ως εύχρηστη. Στόχος της κυβέρνησης ήταν να «διαλύσει» τον συγχρωτισμό σε εκατοντάδες ΟΤΑ από την προσέλευση ιδιοκτήτων ακινήτων.