Ηχηρή παρέμβαση από τους κορυφαίους έλληνες εφοπλιστές για τον τρόπο εφαρμογής των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών στη ναυτιλία εκδηλώθηκε στη διάρκεια του 6ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου που διοργανώθηκε από την Capital Link χθες στην Αθήνα.

Το διεθνές συνέδριο παρακολούθησαν εκατοντάδες πλοιοκτήτες και στελέχη εταιρειών από όλους τους κλάδους της ναυτιλίας (ξηρού φορτίου, κοντέινερ, μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και υγραερίου και δεξαμενοπλοίων) καθώς και από τον χρηματοπιστωτικό τομέα. Στη διάρκεια των εργασιών η ναυτιλιακή κοινότητα συζήτησε και αντάλλαξε απόψεις γύρω από τις προκλήσεις και την πορεία των αγορών για τα επόμενα χρόνια.

Επίσημος ομιλητής ήταν ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας Κιτάκ Λιμ. Τόσο ο ίδιος όσο και οι κορυφαίοι εκπρόσωποι των πλοιοκτητών στις διεθνείς οργανώσεις μίλησαν για τους τρεις κανονισμούς που επηρεάζουν οικονομικά τις ναυτιλιακές εταιρείες. Πρόκειται για την υποχρέωση που αναλαμβάνουν τα πλοία από το 2020 να κάνουν χρήση πετρελαίου με χαμηλότερη ανάμειξη θείου, στο 0,5% από 3%, τη μείωση κατά 50% των εκπομπών CO2 από το 2050 και την εφαρμογή του κανονισμού ballast water management convention που αφορά τη λήψη μέτρων για τη μη εξάπλωση επικίνδυνων θαλάσσιων οργανισμών μέσω του θαλάσσιου έρματος που μεταφέρουν τα πλοία.

Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΜΕΤΡΩΝ. Πιο συγκεκριμένα, ο Πάνος Λασκαρίδης, πρόεδρος της Ενωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA), αφού υπογράμμισε την πολιτική σημασία που έχει για την ΕΕ η ευρωπαϊκή ναυτιλία, μια και ο στόλος της διακινεί το 30% του παγκόσμιου εμπορίου, τόνισε όσον αφορά τον τρόπο εφαρμογής των περιβαλλοντικών μέτρων: «Το πρόβλημα είναι ότι πολλοί που δεν γνωρίζουν το αντικείμενο προσπαθούν να πείσουν ανθρώπους με γνώση για τη λήψη μέτρων. Δεν θα υπάρξει μείωση των εκπομπών του άνθρακα αν δεν έχουμε καύσιμα απαλλαγμένα από αυτόν. Βλέπουμε δυστυχώς ευρωπαίους πολιτικούς και το Ευρωκοινοβούλιο να προωθούν πιο αυστηρά μέτρα. Θέλουμε να τους πούμε να σταματήσουν τη μετανάστευση του στόλου και να μας κουνούν το δάχτυλο» είπε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του, ο Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος, πρόεδρος της BIMCO, διευκρίνισε ότι «οι πλοιοκτήτες δεν προσπαθούν να αποφύγουν τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις. Πρέπει να λάβουμε υπόψη, όμως, τις παραμέτρους».

Ο Γιάννης Πλατσιδάκης, πρόεδρος της Intercargo, τόνισε από τη μεριά του απευθυνόμενος προς τους συντάκτες των κανονισμών: «Επιρρίπτετε ευθύνες στους εφοπλιστές. Εμείς θέλουμε ρεαλιστικούς και επιτεύξιμους στόχους. Δεν φοβόμαστε τους κανονισμούς όσο είναι λογικοί και ρεαλιστικοί. Κανένας, όμως, δεν δεσμεύεται για το αν θα υπάρχουν το 2020 επαρκείς ποσότητες τέτοιου καυσίμου».

Ο Νίκος Τσάκος, πρόεδρος της Intertanko, μίλησε για τη λύση των σκράμπερ (φίλτρων) που πρέπει να τοποθετηθούν στα πλοία για την προσαρμογή στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς: «Μου θυμίζουν τα φάρμακα της πρώτης γενιάς που σου παρέχουν ανακούφιση αλλά σε σκοτώνουν οι παρενέργειες…».

Για τα ίδια θέματα παρέμβαση έκανε και ο Γεώργιος Προκοπίου, πρόεδρος της Dynagas LNG Partners: «Στο τραπέζι έχουμε τρεις λύσεις: Την τοποθέτηση σκράμπερ, τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων και τη λύση του χαμηλού θείου. Με τα σκράμπερ η μόλυνση θα μεταδίδεται στη θάλασσα. Με τη χαμηλή ταχύτητα θα έχουμε αμέσως, από την επόμενη μέρα, μείωση κατά 50% των ρύπων. Γιατί χρειάζεται τόσος καιρός για να γίνουν αντιληπτά αυτά τα θέματα;».

Ο κεντρικός ομιλητής του συνεδρίου Κιτάκ Λιμ περιέγραψε τις δραστηριότητες και τους τομείς ευθύνης του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας και σημείωσε για τα μέλη του: «Στέλνετε ένα σινιάλο, ένα καθαρό μήνυμα με επενδύσεις στην τεχνολογία και την καινοτομία». Εξήρε δε «τη δέσμευση της ναυτιλίας απέναντι στους περιβαλλοντικούς στόχους».

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ. Οι έλληνες εφοπλιστές μίλησαν επίσης στη διάρκεια του συνεδρίου της Capital Link και για το μέλλον της ναυτιλίας καθώς και για τις ευκαιρίες που υπάρχουν.

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, πρόεδρος της ναυτιλιακής εταιρείας Capital Maritime & Trading Corp., τόνισε την ισχυρή θέση των ομίλων ελληνικών συμφερόντων στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας ακόμη και στις πλέον αντίξοες συνθήκες: «Ολα τα χρόνια η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε όλον τον κόσμο. Τα καταφέρνει να πλέει ακόμη και σε δύσκολους καιρούς» σημείωσε με αφορμή την παγκόσμια οικονομική ύφεση και τις επιπτώσεις στις εισηγμένες ναυτιλιακές στις διεθνείς αγορές. Ο ίδιος μάλιστα δίνοντας έμφαση στις επιδόσεις της εταιρείας του και στην αξία που δίνει στους μετόχους της υπογράμμισε: «Στα 11 χρόνια της κρίσης διαθέσαμε στους μετόχους συνολικό μέρισμα της τάξης των 740 εκατ. δολ., κατά μέσο όρο 70 εκατ. δολ. Μόνο την τελευταία χρονιά πληρώσαμε 40 εκατ. δολ. σε μερίσματα, που αποτελεί ρεκόρ για εταιρεία η οποία έχει καταφέρει να επιβιώσει». Ο κ. Μαρινάκης περιέγραψε με στοιχεία την παρούσα κατάσταση στις αγορές: «Η πορεία της αγοράς των τάνκερ θα καθοριστεί εν πολλοίς και από τις αγορές πετρελαίου». Ετσι, εκτιμά ότι «υπάρχουν λόγοι για να ανακάμψει η αγορά των τάνκερ. Και ένας εξ αυτών είναι η μαζική παραγωγή πετρελαίου από τις ΗΠΑ, με την πλειονότητά του να εξάγεται στην Κίνα. Ο ΟΠΕΚ θα ανεβάσει την παραγωγή μετά τις περικοπές που έκανε και τα αποθέματα θα αυξηθούν από τα χαμηλά επίπεδα». Ο ίδιος βλέπει και επενδύσεις στα πλοία ως αποτέλεσμα των νέων τεχνολογικών προκλήσεων: «Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουμε επενδύσει σημαντικά, όχι μόνο σε υποδομές Η/Υ, αλλά και σε συστήματα ασφαλείας στον κυβερνοχώρο».

Ο Γιώργος Οικονόμου, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της DryShips και πρόεδρος της Ocean Ring, ανέφερε ότι «το 2018 τα τάνκερ θα συνεχίσουν να δίνουν τη μάχη, ενώ για τα πλοία ξηρού φορτίου τα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα είναι καλά υπό την προϋπόθεση ότι θα συνεχιστεί το εμπόριο χάλυβα και σιδήρου».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk Carriers Corp Πέτρος Παππάς ερωτηθείς για τις συγχωνεύσεις των εταιρειών υποστήριξε: «Οι συγχωνεύσεις για τις εισηγμένες έχουν νόημα όταν προσφέρουν οικονομίες κλίμακος. Επιφυλάσσουν καλύτερες και μακροχρόνιες αποδόσεις και πρόσβαση στη χρηματοδότηση».