Μια μεγάλη επιχείρηση βρίσκεται σε εξέλιξη για την περισυλλογή των συντριμμιών του Airbus A330 της Air France, που κατέπεσε στον Ατλαντικό με 228 επιβαίνοντες. Εν τω μεταξύ, απαισιόδοξοι εμφανίζονται Γάλλοι αξιωματούχοι για το ενδεχόμενο εντοπισμού των μαύρων κουτιών. Επίσης, το γεγονός ότι εντοπίστηκαν συντρίμμια σε απόσταση 90 χλμ από την αρχική εστία στον Ατλαντικό, ίσως να αποτελεί ένδειξη ότι ο αεροσκάφος έσπασε στον αέρα πριν πέσει στο νερό.

Τα ερωτήματα είναι περισσότερα από τις απαντήσεις που έχουν δοθεί για τη συντριβή του αεροσκάφους που εκτελούσε το δρομολόγιο Ρίο-Παρίσι. Η υπηρεσία διερεύνησης ατυχημάτων στο Παρίσιτόνισε επίσης πως δεν είναι γνωστό αν ο κυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν στο πιλοτήριο, όταν έπεσε το Airbus, ούτε και την ακριβή ώρα του δυστυχήματος.

Τρεις πιλότους είχε το αεροσκάφος. Όταν σήμερα ρωτήθηκε στο Παρίσι ο επικεφαλής της υηρεσίας που ερευνά τα ατυχήματα, Πολ Αρσλανιάν για το αν ήταν στο πιλοτήριο ο κυβερνήτης όταν έγινε το δυστύχημα, απάντησε : «Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε την απάντηση σε αυτό το ερώτημα».

Τα μαύρα κουτιά

Ο Αρσλανιάνεμφανίστηκε απαισιόδοξος και για τη συνέχεια, λέγοντας ότι μπορεί να μην μπορέσουν ποτέ να βρουντα μαύρα κουτιά: «Ίσως καταλήξουμε σε ένα συμπέρασμα -για το δυστύχημα- που δεν θα είναι ικανοποιητικό όσον αφορά την ασφάλειά του». Έτσι, είπε ο ίδιος, οι ειδικοί θα πρέπει να είναι έτοιμοι να συνεχίσουν την έρευνα χωρίς ταδεδομένα από τα μαύρα κουτιά, με τα στοιχεία της πτήσης και τις ηχογραφημένες συνομιλίες στο πιλοτήριο.Σύμφωνα με το Παρίσι, το πρώτο πόρισμα για το δυστύχημα θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος Ιουνίου.

Ανώτατος Γάλλος αξιωματούχος δήλωσε ότι τα μαύρα κουτιά μπορεί να είναι σε βάθος 3.700 μέτρων, αλλά «ποτέ δεν έχουμε ανασύρει μαύρα κουτιά από τέτοιο βάθος και τα θαλάσσια ρεύματα είναι πολύ ισχυρά εκεί. Δεν είναι επίπεδηεπιφάνεια,υπάρχει υποθαλάσσια οροσειρά».

Δεν έχουν αμφιβολία για τα συντρίμμια

«Χθες, Τρίτη, πολεμικά αεροσκάφη εντόπισαν συντρίμμια του αεροσκάφους 650 χλμ βορειοανατολικά του νησιού Φερνάντο ντε Νορόνια, στα σε ακτίνα πέντε χιλιομέτρων», τόνισε ο υπουργός Άμυνας της Βραζιλίας Νέλσον Ζομπίμ. «Είναι από το αεροσκάφος της Air France, δεν υπάρχει αμφιβολία», πρόσθεσε.

Εκπρόσωπος της βραζιλιάνικης Πολιτικής Αεροπορίας, ο Ζορζε Αμαράλ, τόνισε πως «θραύσματα και συντρίμμια, ανάμεσα στα οποία και ένα κάθισμα, εντοπίστηκαν στον Ατλαντικό, 650 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του νησιού Φερνάντο ντε Νορόνια». Η ζώνη στην οποία κατέπεσε το αεροσκάφος προσδιορίστηκε 1.000 χιλιόμετρα από τις ακτές της Βραζιλίας και 2.000 χιλιόμετρα από την ακτές της Σενεγάλης.

Το γαλλικό Γενικό Επιτελείο Ενόπλων Δυνάμεων ανακοίνωσε πως δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι τα συντρίμμια που βρέθηκαν ανήκουν στο αεροσκάφος της Air France. Τρία εμπορικά πλοία άλλαξαν πορεία για να συμμετάσχουν στις έρευνες και σήμερα το πρωί στην περιοχή έσπευσαν ένα σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού της Βραζιλίας, που πραγματοποιούσε περιπολία στην περιοχή, μια φρεγάτα και μια κορβέτα. Σύμφωνα με το υπουργείο Αμυνας της χώρας, το πρώτο σκάφος θα αρχίσει να περισυλλέγει τα συντρίμμια.

Βρέθηκε κι άλλη εστία με συντρίμμια

Ο εκπρόσωπος της Πολεμικής Αεροπορίας της Βραζιλίας, Χόρχε Αμαράλ τόνισε ότι η νέα ζώνη όπου εντοπίστηκαν συντρίμμια εκτείνεται σε περιοχή έκτασης5 χλμ ενώ η απόσταση που την χωρίζει από την αρχική εστία υπολογίζεται στα 90 χλμ(50μίλια).

Η μεγάλη απόσταση που χωρίζει τις δύο εστίες ίσως αποτελεί ένδειξη ότι το αεροσκάφος έσπασε στον αέρα πριν πέσει στο νερό.

Στέλνουν ρομπότ

Η Γαλλία από την πλευρά της στέλνει στην περιοχή το ερευνητικό σκάφος Pourquoi pas, το οποίο είναι εξοπλισμένο με δύο υποβρύχια ρομπότ κατάλληλα για υποθαλάσσια εξερεύνηση, σε μια προσπάθεια να εντοπιστούν τα «μαύρα κουτιά» τα οποία προφανώς βρίσκονται σε βάθος πολλών χιλιομέτρων. Η Βραζιλία κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος και στο Παρίσι θα τελεστεί λειτουργία στην Νοτρ-Νταμ για τα θύματα της αεροπορικής τραγωδίας. Τα συντρίμμια που θα συγκεντρωθούν αναμένεται να επιτρέψουν στους Γάλλους ειδικούς να διαλευκάνουν το μυστήριο της αεροπορικής τραγωδίας – της χειρότερης στην ιστορία της Air France, μετά τη συντριβή του Concorde, τον Ιούλιο του 2000, όταν είχαν χάσει τη ζωή τους 113 άτομα.