ΔΥΣΚΟΛΗ υπόθεση θεωρεί το υπουργείο Οικονομικών τη μείωση των συντελεστών του
ΦΠΑ για να πέσει ο πληθωρισμός και σημειώνει ότι προτιμότερο είναι να μειωθεί
ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα Ι.Χ. αυτοκίνητα.
Άλλωστε, όπως λένε στο υπουργείο, η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να μειώσει τον
Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα Ι.Χ., προκειμένου να εναρμονισθεί με το ευρωπαϊκό καθεστώς.
Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι εκτός από τις τεχνικές
δυσκολίες που συνεπάγεται μία τέτοια κίνηση, θα πρέπει να γίνουν
διαπραγματεύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να προηγηθεί συμφωνία με την Ένωση
τουλάχιστον στην περίπτωση που η μείωση του συντελεστή θα γίνει με μετάταξη
προϊόντων από τον κανονικό συντελεστή 18% στον χαμηλό 8%.
5-6 ΜΗΝΕΣ!
Παράλληλα, σημειώνουν ότι ακόμη και αν υποβληθεί τελικά κάποιο αίτημα από την
Ελλάδα για μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, η απόφαση της Κοινότητας θα απαιτήσει
τουλάχιστον 5-6 μήνες και δεν είναι σίγουρο ότι θα είναι θετική. Μάλιστα
κορυφαίος παράγοντας του υπουργείου υπενθύμιζε χθες το αίτημα που είχε
υποβληθεί πριν από 1,5 χρόνο για την αλλαγή του καθεστώτος ΦΠΑ των αλιέων και
ότι τελικά η απόφαση της αρμόδιας επιτροπής της Κοινότητας ήταν αρνητική.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως λένε στο υπουργείο, εξετάζονται όλες οι
προτάσεις γι’ αυτό και οι αρμόδιες υπηρεσίες μελετούν την πρόταση για μείωση
του ΦΠΑ. Όμως το κόστος μιας τέτοιας κίνησης δεν μπορεί να εξακριβωθεί αν δεν
προσδιορισθεί μία συγκεκριμένη λίστα προϊόντων και υπηρεσιών επί της οποίας θα
γίνουν οι μετρήσεις.
ΕΥΑΛΩΤΟΣ Ο ΕΦΚ
Αναφερόμενοι ειδικότερα στις απώλειες εσόδων που θα υπάρξουν από τη μείωση των
έμμεσων φόρων στην προσπάθεια της κυβέρνησης να ρίξει τον πληθωρισμό στο 2%
στο τέλος του 1999, οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι είναι καλύτερα να
«θυσιασθεί» ένας «ευάλωτος» φόρος όπως ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα Ι.Χ.,
που ούτως ή άλλως θα μειωθεί λόγω των ευρωπαϊκών υποχρεώσεων της χώρας, παρά
ένας «υγιής» φόρος, όπως ο ΦΠΑ, ο οποίος αποτελεί τον «στυλοβάτη» των εσόδων.
Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την οδηγία 92/77/ΕΟΚ του
Συμβουλίου της 19/10/1992 δίνεται η δυνατότητα σε μία χώρα να μειώσει χωρίς
έγκριση τους συντελεστές του ΦΠΑ στα όρια που έχουν τεθεί, δηλαδή μέχρι το 5%
για τον χαμηλό και μέχρι το 15% για τον κανονικό, αν οι συγκεκριμένοι
συντελεστές βρίσκονται σε υψηλότερο επίπεδο. Αυτή την οδηγία επικαλούνται όσοι
υποστηρίζουν ότι επειδή στην Ελλάδα ο χαμηλός συντελεστής είναι 8% και ο
κανονικός είναι 18% υπάρχουν τα περιθώρια να μειωθούν μέχρι το 15% ο κανονικός
και στο 5% ο ελάχιστος.
Να σημειωθεί ότι στον συντελεστή 18% εντάσσονται σήμερα οι υπηρεσίες των ΔΕΚΟ,
εκτός από της ΕΥΔΑΠ που είναι στον συντελεστή 8%.







