Μία από τις πρώτες καθοριστικές συναντήσεις ανάμεσα στον Τζον Λένον και τη Γιόκο Ονο, όπως είχε αποκαλύψει ο ίδιος σε συνέντευξή του στο περιοδικό «Rolling Stone» το 1971, έγινε σε μια έκθεση του Takis. «Τη γνώρισα σε μια έκθεση του Takis», είχε αναφέρει, προσθέτοντας με αινιγματικό ύφος: «Δεν ξέρω αν καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό». Ετσι ξεκίνησε μια βαθιά και ουσιαστική φιλία ανάμεσα στους τρεις καλλιτέχνες – ένα νήμα κοινής αναζήτησης και δημιουργικής συγγένειας.
Ιστορίες όπως αυτή συνδέονται αναπόσπαστα με το όνομα του Takis, ο οποίος έχει κατακτήσει μια θέση στο διεθνές στερέωμα. Δύσκολα, λοιπόν, θα βρει κανείς σημαντική καλλιτεχνική ή επιστημονική προσωπικότητα του 20ού αιώνα που να μην αναγνωρίζει το πρωτοποριακό του πνεύμα, την ερευνητική του ορμή και τη μοναδική του γλώσσα στο πεδίο της τέχνης.
Ηταν στενός φίλος του Μαρσέλ Ντισάν, του μεγάλου ανατρεπτικού γάλλου καλλιτέχνη και θεωρητικού, αλλά και της θρυλικής Γκρέτα Γκάρμπο. Ο Αλεν Γκίνσμπεργκ, εμβληματικός ποιητής της γενιάς των μπίτνικ, εξομολογήθηκε το 1962 ότι κατάλαβε για πρώτη φορά το «τριπ» του μαγνητισμού έπειτα από μια συνομιλία με τον Takis στο παριζιάνικο ατελιέ του. Από τότε, παρέμειναν στενοί φίλοι.
Δεν ήταν, βέβαια, οι σπουδαίες του συναναστροφές εκείνες που τον καθιστούσαν μεγάλο· δεν αντλούσε το εκτόπισμά του από τα ονόματα με τα οποία συμπορεύτηκε, αλλά από το δικό του, μοναδικό αποτύπωμα στην τέχνη και τη σκέψη. Ο Takis υπήρξε ένας αυθεντικός δημιουργός, ένας οραματιστής που προσέγγισε την ύλη όπως ένας ποιητής το άρρητο: με τόλμη, έμπνευση και ανεξάντλητη ερευνητική δίψα. Ηταν το έργο του – και όχι οι θρυλικές του γνωριμίες – που τον ανέδειξε σε μια από τις σπουδαιότερες μορφές του 20ού αιώνα.
Παρά τη διεθνή αναγνώρισή του, ο Takis (Παναγιώτης Βασιλάκης) δεν έχει συχνά τιμηθεί με αναδρομικές εκθέσεις στην Ελλάδα. Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του, το Ιδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, σε συνεργασία με το Ιδρυμα Takis, διοργανώνει το μεγαλύτερο αφιέρωμα στο έργο του: η έκθεση «Takis 1∞» παρουσιάζεται παράλληλα σε Αθήνα και Ανδρο, από τις 22 Ιουνίου έως τις 2 Νοεμβρίου.
Πάνω από 150 έργα
Από τα εμβληματικά Μαγνητικά Πεδία και Μουσικά Γλυπτά έως άγνωστες δημιουργίες, περισσότερα από 150 έργα αποκαλύπτουν την ουσία ενός καλλιτέχνη που είδε τον μαγνητισμό ως τέταρτη διάσταση και την τέχνη ως πεδίο έρευνας για το ορατό και το αόρατο. Η έκθεση στην Αθήνα εστιάζει στο πάθος του για τις αόρατες δυνάμεις, ενώ στην Ανδρο προβάλλονται οι πρώτες του απόπειρες και λιγότερο γνωστές πλευρές του έργου του.
Με αφορμή αυτό το σπάνιο, διπλό αφιέρωμα σε έναν πρωτοπόρο που επηρέασε την παγκόσμια avant-garde, διατηρώντας πάντα ζωντανή τη σύνδεσή του με την αρχαϊκή σκέψη και την ανάγκη για νόημα μέσα στην ύλη, το Ιδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή παρουσιάζει και τη νέα σειρά «B&E Goulandris Podcasts» – μια ηχητική εξερεύνηση στην τέχνη. Η πρώτη ενότητα αφηγείται τη συναρπαστική διαδρομή του Takis σε πέντε επεισόδια, με σπάνια ντοκουμέντα, αφηγήσεις συνεργατών και ανέκδοτες ιστορίες. Θα είναι διαθέσιμα από 22 Ιουνίου στο goulandris.gr, στις μεγάλες πλατφόρμες και στους εκθεσιακούς χώρους του Ιδρύματος.
- «Μια νύχτα μόνο»: Σκληρές αλήθειες και τραύματα του παρελθόντος – Τι θα δούμε στα επόμενα επεισόδια
- Καρυστιανού: «Ένα κίνημα πολιτών θα φέρει τη λύση στην Ελλάδα» – «Δεν θα συνεργαστούμε με το σημερινό πολιτικό σύστημα»
- Διπλωματικό επεισόδιο Ρωσίας – Γερμανίας: «Πεισματική βλακεία», ο απεσταλμένος Πούτιν καταφέρθηκε εναντίον του Μερτς







