Αντον Τσέχοφ,

Σεργκέι Γεσένιν

Η ανιψιά και άλλα δύο κλασικά ερωτογραφήματα

Προλ., μτφ. Δημ. Β. Τριανταφυλλίδης

Καστανιώτης

Τρεις νουβέλες γύρω από το ερωτικό παιχνίδι ώριμων ανδρών και αναίσχυντων έφηβων κοριτσιών, οι οποίες εξερευνούν την αφύπνιση της ηδονής, και τα τεχνάσματα που τροφοδοτούν τις από κοινού ερωτικές απολαύσεις –συχνά με την παρεμβολή και τρίτων –χωρίς σεμνοτυφία, χωρίς υποκρισία, χωρίς ηθικολογικές αναστολές. Πρωταγωνιστούν ρωσίδες Λολίτες με αγνή καρδιά, που μεγαλώνοντας θα επανενταχθούν στον κανόνα της οικογενειακής ζωής. Και οι τρεις νουβέλες γεννήθηκαν σε εποχές κοινωνικού αναβρασμού και αποτυπώνουν τον πειρασμό της πορνογραφίας, στον οποίο υπέκυψαν πλήθος ανήσυχοι δημιουργοί. Πρωτοδημοσιεύτηκαν όμως πολλές δεκαετίες μετά τον θάνατο των δημιουργών τους (1904 και 1925 αντίστοιχα), καθώς αποσιωπήθηκαν στα χρόνια της σοβιετικής κυριαρχίας ως υπονομευτικά της κομμουνιστικής πολιτικής ορθότητας. Στο πλαίσιο αυτό, η «Γκαλτσόνκα» αμφισβητήθηκε αν γράφηκε από τον ίδιο τον Τσέχοφ ή από κάποιον που μιμήθηκε (εκπληκτικά) το ύφος του.

Πολίν Ρεάζ

Η ιστορία της Ο

Μτφ. Ρίτα Κολαΐτη

Μεταίχμιο

Το θεμελιακό και σκανδαλιστικό μυθιστόρημα του μοντέρνου σαδομαζοχισμού, με ηρωίδα μια γυναίκα που ζει σε ένα είδος πορνείου, δεσμευμένη (κυριολεκτικά, και με χαλκάδες) από έναν εραστή – αφέντη. Πρωτοκυκλοφόρησε το 1954 και από τη μια διώχθηκε για προσβολή των χρηστών ηθών, ενώ από την άλλη τιμήθηκε με το βραβείο Deux Magots, ώσπου αναγνωρίστηκε ως ερωτογραφικός αντίλογος στον ηθικό, κοινωνικό και πολιτικό πουριτανισμό. Γράφηκε ως ερωτική επιστολή προς τον πάπα των γαλλικών εκδοτικών πραγμάτων Ζαν Πολάν, από τη δημοσιογράφο, κριτικό και συνεργάτιδά του Ντομινίκ Ορί που χρησιμοποίησε το ψευδώνυμο Πολίν Ρεάζ.

Ζοζέφ Κεσέλ

Η ωραία της ημέρας

Μτφ. Ρίτα Κολαΐτη

Μεταίχμιο

Η ηρωίδα του γνωστού δημοσιογράφου και συγγραφέα Ζοζέφ Κεσέλ είναι ταυτόχρονα θύμα και θύτης. Αστή, παντρεμένη με έναν νέο και επιτυχημένο χειρουργό τον οποίο αγαπά, θα εγκαταλείψει την οικογενειακή ασφάλεια και θα δουλέψει σε ένα πορνείο προκειμένου να ικανοποιήσει την ακατανίκητη παρόρμησή της για άγριο σεξ, απογυμνωμένο από αισθήματα και ταυτισμένο με την ταπείνωση. Αγέραστο παρά την ηλικία του, αυτό το μυθιστόρημα που εκδόθηκε το 1928, φωτίζει σε βάθος τον μαρτυρικό δυισμό μιας γυναίκας που δεν μπορεί να κυριαρχήσει τα σαρκικά της πάθη και οδηγεί τους συντρόφους της στην καταστροφή.

Ανδρέας Εμπειρίκος

Τα χαϊμαλιά του έρωτα και των αρμάτων

Προλ., επιμ. Γιώργης Γιατρομανωλάκης

Αγρα

Ο ερωτευμένος Εμπειρίκος αποκαλύπτεται σε αυτήν την τριλογία με διηγήματα γραμμένα στα σκοτεινά χρόνια 1944-45, και μεταξύ τους το αυτοβιογραφικό «Βεατρίκη ή ένας έρωτας του Buffalo Bill» που ανοίγει στην Αγρια Δύση μετά τον αμερικανικό Εμφύλιο και κλείνει στην Αθήνα πριν από τον ελληνικό Εμφύλιο. Μαζί του η «Αργώ ή πλους αεροστάτου» και η «Ζεμφύρα ή το μυστικόν της Πασιφάης» που διαδραματίζονται στην Κολομβία και στο Παρίσι αντίστοιχα, στις αρχές του 20ού αιώνα. Διαθέτουν όλα τολμηρά ηδονικά περιστατικά, εξωτική γοητεία, ποιητική ορμή, πλούσια γλώσσα και έντονη ψυχαναλυτική διάσταση. Και αναδεικνύουν τον οίστρο της ζωής μέσα από τον φόβο του θανάτου.

Ανδρέας Στάικος

Βηθσαβέ

Αγρα

Ενα μυθιστόρημα που περιστρέφεται γύρω από την έννοια της «μοιραίας γυναίκας» και διαδραματίζεται στις ημέρες μας αλλά εμπνέεται από το βιβλικό πρότυπο της μοιχαλίδας –τη γυναίκα που σαγήνευσε τον Δαβίδ και επηρέασε τους «Ψαλμούς» του. Συγγραφέας και μεταφραστής που ανήκει στους πιστούς της ερωτογραφικής παράδοσης του διαφωτισμού και εστιάζει συστηματικά στο ερωτικό συναίσθημα, ο Στάικος «παρακολουθεί» εδώ μια μάνα και την κόρη της, «μια μεγάλη και μια μικρή Αφροδίτη», που αλλάζουν τη ζωή ενός άντρα δοκιμάζοντας επάνω του την καμιά φορά ολέθρια δύναμη της ηδονής. Με αφορμή τη γυναίκα – κυνηγό και τον άντρα – θύμα, το μυθιστόρημα συζητά την παραπλανητική διάσταση του έρωτα.

Δούκας Καπάνταης

Η αυτοκράτειρα

Το χρονικό της Νέας Γης

Νεφέλη

Ενα τολμηρό (πρώτο) πεζογράφημα που εστιάζει στην αιμομιξία και εξερευνά διάφορες εκδοχές του σαδομαζοχισμού, γραμμένο από έναν ειδικό στη Φιλοσοφία των Μαθηματικών ο οποίος εργάζεται ως ερευνητής β’ βαθμίδας στην Ακαδημία Αθηνών! Μεταφέρει τον αναγνώστη σε μια μελλοντική εποχή και σε έναν άλλο πλανήτη όπου ο κανόνας είναι οι ερωτικές πρακτικές οι οποίες στη γήινη πραγματικότητα της εποχής μας θεωρούνται πορνογραφικές. Αφηγητής ο μυστικοσύμβουλος της Αυτοκράτειρας του τίτλου, ο οποίος περιμένει σε ένα μπουντρούμι την εκτέλεσή του και αναθυμάται τις ηδονικές σχέσεις του με την αδελφή του, καθώς και διάφορα επεισόδια προδοσίας στον κύκλο της ελίτ –όλα με αναφορές σεξουαλικές. Εδώ όμως δεν υπάρχει η διάσταση της κοινωνικά απελευθερωτικής και ευφορικής λειτουργίας του έρωτα άνευ ορίων, άνευ όρων, που βρίσκουμε στον Εμπειρίκο. Ούτε υπάρχει η σκοτεινή αλληγορία της πολιτικοκοινωνικής ανατροπής που βρίσκουμε στον Σαντ, αλλά μάλλον η επιθυμία του συγγραφέα να αλώσει τις αντιστάσεις του αναγνώστη. Να τον υποβάλει σε ένα τεστ ερεθισμού ώστε τελικά να αποκαλυφθεί και να καταρριφθεί η ατομική και κοινωνική υποκρισία. Να φανεί πώς στις σύγχρονες κοινωνίες η Αρετή μαϊμουδίζει την Κακία και πώς το ενάρετο μοιάζει πρόστυχο και χυδαίο. Γραμμένο σε μια γλώσσα πλούσια, λόγια και ειρωνική, με υποδόριο χιούμορ και στοιχεία αγοραίου και προφορικού λόγου, το μυθιστόρημα αυτό αναγγέλλεται ως το πρώτο μιας τριλογίας.

Γιώργης Γιατρομανωλάκης

Τρία απρόσεκτα διηγήματα

Αγρα

Τρεις απρόσεκτες ιστορίες γραμμένες… προσεκτικά, για τις επιπλοκές που προκαλεί η ερωτική περιέργεια χωρίς την οποία όμως δεν μπορούμε να πάμε παραπέρα. Για τον συγγραφέα που είναι και καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας και επιμελητής του έργου του Α. Εμπειρίκου, ο έρωτας είναι μια άλλη διαδικασία μάθησης όπως είναι και η φιλαναγνωσία. Πρωταγωνιστούν εδώ, μια 13χρονη που βλέποντας για πρώτη φορά το αίμα της περιόδου της ανακαλύπτει το σώμα της και τον πειρασμό. Επίσης, ένας βιβλιόφιλος που πιπιλίζει τις λέξεις μιας εγκυκλοπαίδειας σεξολογίας. Και τέλος, ένας συντηρητής αρχαιοτήτων ο οποίος μυείται στα μυστικά του σκοταδιού από μια νέα γυναίκα που τον αποπλανά στο δάσος του Λυκαβηττού.

Συλλογικό

Λεξικό της πορνογραφίας

Υπευθ. Φιλίπ ντι Φολκό

Μτφ. Γιάννης Καυκιάς

Καλέντης

Είναι το πρώτο (και καλύτερο) «Λεξικό» του είδους που κυκλοφορεί στην Ελλάδα, έχει αφετηρία τις Γαλλικές Πανεπιστημιακές Εκδόσεις (PUF), πρόλογο του Ζαν Κλοντ Καριέρ (φωτογραφία) και διαβάζεται ως (ογκωδέστατη) συλλογή απαιτητικών δοκιμίων και κοινωνικών ρεπορτάζ. Περιλαμβάνει 450 λήμματα γραμμένα χωρίς ίχνος ηθικολογίας από 100 ειδικούς –κυρίως πανεπιστημιακούς –τα οποία αφορούν τον πόθο και τα αινίγματά του, τον ερωτισμό, τη σεξουαλικότητα και τον ερεθισμό της φαντασίας, τις διάφορες απόψεις για το άσεμνο, το αισχρό, το βέβηλο και το απωθημένο, την ακολασία και το σκάνδαλο, το θεμιτό και το αθέμιτο, αλλά παράλληλα και τους «εργάτες του σεξ», τους εργοδότες, τους καταναλωτές ή τους διώκτες του, τους συγγραφείς και τους καλλιτέχνες που το ανέδειξαν. Συγκατοικούν εδώ διασημότητες όπως οι: Αρετίνο, Καζανόβα, Σαντ, Μποντλέρ και Ζενέ, Αλμοδόβαρ, Μαντόνα και Τσιτσιολίνα, Βίλχελμ Ράιχ, Μάστερς και Τζόνσον ή… Τειρεσίας.

Αρης Μαλανδράκης

Sex

Ποταμός

Ενα πλούσια εικονογραφημένο λεύκωμα, παιγνιώδες και παράλληλα σοβαρό, ντοκουμενταρισμένο και αναπόδραστα ηδονοβλεπτικό, χωρισμένο σε ενότητες. Ξεκινά από τη σεξουαλική λειτουργία του ανθρώπινου σώματος και θα βρει κανείς στις σελίδες του μια ανθολογία από τα καλύτερα ερωτογραφικά αναγνώσματα ή μια ανάλυση για τη σεξουαλική προπαγάνδα που υπηρετεί τη βιομηχανία των πολέμων, αλλά και μια απαρίθμηση των δικαιωμάτων των σεξουαλικών μειονοτήτων. Επίσης, θα παρακολουθήσει την εξέλιξη του γυμνού στον κινηματογράφο και στα κόμικς, αλλά θα ανακαλύψει και τα πιο αφροδισιακά φαγητά.

Τζούλια Κρίστεβα

Ιστορίες αγάπης

Μτφ. Τάσος Μπέτζελος

Κέδρος

Μια απαιτητική μελέτη που πρωτοδημοσιεύτηκε στα γαλλικά το 1983 αλλά θεωρείται βασική για τη διεπιστημονική της προσέγγιση των ερωτικών κωδίκων. Η συγγραφέας κάνει εδώ μια διαχρονική περιδιάβαση σε όλες τις δυνατές εκφάνσεις του έρωτα όπως είναι αποτυπωμένες σε κλασικά κείμενα της δυτικής γραμματείας (Πλάτων, Οβίδιος, Ασμα ασμάτων, Σαίξπηρ, Μποντλέρ, Φρόιντ, Μπατάιγ κ. α.) αλλά και σε μικρές προσωπικές κοινότοπες ιστορίες τις οποίες κατέγραψε ως ψυχαναλύτρια. Συζητούνται εδώ ζητήματα όπως ο ναρκισσισμός, ο δονζουανισμός, ο αυτοερωτισμός, ο μανικός έρωτας.