Εφάπαξ πρόστιμο όχι μόνο για ημιυπαίθριους χώρους αλλά και για κτίσματα που έχουν «καταλάβει» μερικά μέτρα δημόσιου χώρου, έχουν παρεκκλίνει από την οικοδομική γραμμή ή έχουν άλλες πολεοδομικές παραβάσεις, εξετάζουν τώρα τα υπουργεία Οικονομίας και ΥΠΕΧΩΔΕ για να μαζέψουν πρόσθετα έσοδα.
Έτσι, εκτός εκτός από τους ημιυπαίθριους, στο τραπέζι των δύο υπουργείων έχουν πέσει εισηγήσεις και για άλλου είδους «διευθετήσεις» πολεοδομικού ή κτηματικού χαρακτήρα που εξετάζονται με αποκλειστικό στόχο την εισροή εντός του 2009 τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ ζεστού χρήματος στο δημόσιο ταμείο. Πρόκειται για «έξτρα φόρο» με το μέτρο που επιφυλάσσει η κυβέρνηση στους ιδιοκτήτες ακινήτων με δέλεαρ το κλείσιμο των πολεοδομικών παραβάσεών τους και στόχο να περιοριστεί όπως όπως η μαύρη τρύπα του ελλείμματος του προϋπολογισμού. Στην κυβέρνηση θεωρούν, μάλιστα, ότι εισπρακτικές ρυθμίσεις αυτού του είδους είναι σχετικά ελεγχόμενου πολιτικού κόστους και μπορούν να ληφθούν ακόμη και πριν από τις ευρωεκλογές του Ιουνίου. Όσο για τα πιο επώδυνα εισπρακτικά μέτρα που ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών, όπως η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, σχεδιάζεται σύμφωνα με πληροφορίες να επιβληθούν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, πιθανότατα στα τέλη του καλοκαιριού ή το φθινόπωρο ανάλογα με την πορεία των εσόδων και την ένταση των πιέσεων των Βρυξελλών.
Τα μέτρα που εξετάζονται
Ο εισπρακτικός σχεδιασμός της κυβέρνησης βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μετά και τις υποδείξεις του Συμβουλίου Υπουργών Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΚΟΦΙΝ) της περασμένης εβδομάδος για άμεση λήψη νέων μέτρων και σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζονται τα ακόλουθα: ● Η ρύθμιση με εφάπαξ πρόστιμο των πολεοδομικών παραβάσεων των ιδιοκτητών που αφορούν το κλείσιμο ημιυπαίθριων χώρων την οποία η κυβέρνηση θα ονομάσει «τακτοποίηση» εκκρεμοτήτων με την πολεοδομία, όπως προκύπτει και από τις δηλώσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά. Σύμφωνα με όσα προωθούν τα υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Οικονομικών, η ρύθμιση θα προβλέπει την αποφυγή της κατεδάφισης και αφορά 1 εκατ. ιδιοκτήτες με ημιυπαίθριους. Σε καμία περίπτωση, λένε στα δύο υπουργεία, η ρύθμιση δεν θα πάρει τη μορφή τυπικής νομιμοποίησης των ημιυπαίθριων χώρων καθώς είναι πολύ πιθανό να προσκρούσει σε προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Το εφάπαξ πρόστιμο για την αποφυγή της κατεδάφισης μελετάται να έχει άμεση σχέση με την αντικειμενική τιμή της περιοχής όπου βρίσκεται το ακίνητο και οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι να κυμαίνεται από 50 έως 100 ευρώ ανά τετραγωνικό. Έτσι, για έναν ημιυπαίθριο χώρο επιφάνειας 12 τετραγωνικών μέτρων- τόση είναι περίπου η μέση επιφάνεια των ημιυπαίθριων χώρων- το εφάπαξ πρόστιμο για την εξαίρεση από την κατεδάφιση θα κυμαίνεται από 600 έως 1.200 ευρώ.
● Η «διευθέτηση», όπως την αποκαλούν στο υπουργείο Οικονομικών, των χιλιάδων περιπτώσεων υπερβάσεων κτισμάτων εντός δημοσίων οικοπέδων και δρόμων. Κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου λέει χαρακτηριστικά ότι σε πολλές περιοχές της χώρας υπάρχουν κτίσματα που έχουν καταλάβει ένα μέτρο δρόμου ή μερικά μέτρα οικοπέδου το οποίο ανήκει στο Δημόσιο. Υπάρχουν και άλλα που έχουν «παρεκκλίνει της οικοδομικής γραμμής και έχουν εισέλθει σε κρατική γη». Και σε αυτήν την περίπτωση εξετάζεται να δοθεί στους ιδιοκτήτες των κτισμάτων η δυνατότητα καταβολής εφάπαξ προστίμου για την αποφυγή κατεδάφισης.
Εισηγήσεις που απορρίφθηκαν
Στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών έπεσαν και προτάσεις για επαναφορά του παλαιότερου κυβερνητικού σχεδίου για παροχή τίτλων ιδιοκτησίας στις καταπατημένες εκτάσεις του Δημοσίου (δασικά, ανταλλάξιμα κτήματα) και για αλλαγές στο καθεστώς του αιγιαλού. Πρόκειται, ωστόσο, για εισηγήσεις που απορρίφθηκαν καθώς εκτιμήθηκε ότι θα είχαν τεράστιο πολιτικό κόστος ειδικά μετά το σκάνδαλο του Βατοπεδίου με τις ανταλλαγές εκτάσεων του Δημοσίου σε τιμές πολύ χαμηλότερες από τις εμπορικές. Αγωνία αν θα αποδώσουν
Ο προβληματισμός στα δύο υπουργεία είναι έντονος σχετικά με το κατά πόσο θα έχουν οι προωθούμενες ρυθμίσεις εισπρακτική επιτυχία, δηλαδή αν οι ιδιοκτήτες θα προσέλθουν για να πληρώσουν το εφάπαξ πρόστιμο. Συγκεκριμένα, αναζητούνται τα ειδικά κίνητρα που πρέπει να δοθούν σε όσους ιδιοκτήτες έχουν κλειστούς ημιυπαίθριους χώρους ή κτίσματα που μέρος τους καταλαμβάνει δημόσιο χώρο. Οι προτάσεις που συζητούνται είναι να «απειληθούν» οι ιδιοκτήτες με ελέγχους για τον εντοπισμό κλειστών ημιυπαίθριων χώρων ή άλλων παραβάσεων, για τις οποίες δεν θα καταβάλουν το εφάπαξ πρόστιμο. Επίσης, εξετάζεται το μπλοκάρισμα της μεταβίβασης ακινήτου που έχει ημιυπαίθριο χώρο και δεν δηλώθηκε.
Επιπλέον, προτείνεται να αξιοποιηθούν τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια στις εφορίες και αφορούν τη «φορολογική» νομιμοποίηση των ημιθυπαίθριων χώρων. Συγκεκριμένα, από το 2005 οι φορολογούμενοι ουσιαστικά υποχρεώνονται να καταβάλουν φόρο μεταβίβασης ακόμη και για τον ημιυπαίθριο χώρο εφ΄ όσον αυτός έχει μετασκευαστεί σε χώρο κύριας χρήσης, δηλαδή έχει κλειστεί. Αυτά τα στοιχεία μπορούν να αποτελέσουν βάση διασταύρωσης και εντοπισμού κλειστών ημιυπαίθριων χώρων. Παράλληλα, ένα από τα βασικά μέτρα που εξετάζονται για να πειστούν οι ιδιοκτήτες να δηλώσουν του ημιυπαίθριους και άλλες παραβάσεις, είναι ο διπλασιασμός ή και τριπλασιασμός των προστίμων για όσους δεν κάνουν χρήση των ρυθμίσεων.
tips
Στόχος η εισροή τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ ζεστού χρήματος στο δημόσιο ταμείο εντός του 2009
Έρχονται φόροι – φωτιά στα καύσιμα
Η αύξηση του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα είναι το επικρατέστερο σενάριο για τις φορολογικές επιβαρύνσεις που σχεδιάζει η κυβέρνηση, και οι οποίες θεωρείται πιθανότερο να εφαρμοστούν μετά τις ευρωεκλογές.
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι στο δεύτερο εξάμηνο του έτους σε συνάρτηση και με την πορεία των εσόδων θα αρχίσουν να ξεδιπλώνονται τα επώδυνα φοροεισπρακτικά μέτρα. Το βασικότερο μέτρο που προωθείται, και το οποίο σημειωτέον βρίσκει σύμφωνες τις Βρυξέλλες οι οποίες ζητούν κυρίως μέτρα μόνιμου εισπρακτικού χαρακτήρα, είναι η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα. Μάλιστα, από την Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προταθεί στην κυβέρνηση- όπως έγραψαν «ΤΑ ΝΕΑ» – να προχωρήσει σε αύξηση κατά 20% του ειδικού φόρου κατανάλωσης καυσίμων, η οποία ισοδυναμεί με αύξηση κατά 6-7 λεπτά το λίτρο στην αμόλυβδη. Το μέτρο εκτιμάται ότι θα αποφέρει στον προϋπολογισμό πρόσθετα έσοδα 900 εκατ. ευρώ.
Με επιχειρήματα
Οι κυβερνητικές δικαιολογίες για την αύξηση υπάρχουν, και είναι:
● Η υποχώρηση των λιανικών τιμών των καυσίμων και κατ΄ επέκταση του πληθωρισμού. Η αύξηση, υποστηρίζουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, δεν θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στον πληθωρισμό ο οποίος, όπως λένε κινείται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών.
● Ο ΕΦΚ των καυσίμων βρίσκεται στο κατώτατο όριο που επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η αύξηση του φόρου θα επιχειρηθεί να παρουσιαστεί και ως φορολογική σύγκλιση με τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε.
● Η άσκηση περιβαλλοντικής πολιτικής, αφού θα επιχειρηθεί να παρουσιαστεί και ως πράσινος φόρος.
Φόροι, φόροι, φόροι
Εκτός από τον φόρο στα καύσιμα, στο τραπέζι έχουν πέσει και άλλες εισηγήσεις για φορολογικά μέτρα. Οι κυριότερες από αυτές τις προτάσεις προβλέπουν:
● Την αύξηση του συντελεστή αυτοτελούς φορολόγησης των επιδομάτων και ειδικών αμοιβών που λαμβάνουν μεγάλες κατηγορίες υπαλλήλων του Δημοσίου, όπως είναι οι τελωνειακοί, οι εφοριακοί, οι γιατροί του ΕΣΥ για τις εφημερίες κ.ά.
● Την επαναφορά του φόρου κληρονομιών και γονικών παροχών. Η κατάργηση των φόρων αυτών στα τέλη του 2007 και η αντικατάστασή τους με τέλος 1% επί της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων προκάλεσε τεράστια απώλεια φορολογικών εσόδων.
● Την επαναφορά του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας. Πρόκειται για φόρο ο οποίος έφερνε κάθε χρόνο στο δημόσιο ταμείο περισσότερα από 200 εκατ.
ευρώ. Η επαναφορά μελετάται να γίνει με θέσπιση ειδικής κλίμακας στο υφιστάμενο Ενιαίο Τέλος Ακινήτων. Ο συντελεστής φορολόγησης μελετάται να αυξάνεται αναλογικά με το ύψος της αξίας της ακίνητης περιουσίας του φορολογούμενου.
Και ειδικά μέτρα
Επιπλέον εξετάζονται και εισηγήσεις για επιβολή ειδικών μέτρων στην άμεση φορολογία εισοδήματος, τα οποία ωστόσο, όπως λένε στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, έχουν λιγότερες πιθανότητες να επιβληθούν. Τα μέτρα αυτά είναι:
● Η θέσπιση εφάπαξ εισφοράς 1.000 ευρώ στους φορολογούμενους που έχουν δηλώσει εισόδημα άνω των 50.000 ευρώ.
● Η αύξηση του ανώτατου συντελεστή φορολόγησης ο οποίος επιβάλλεται σε όσους έχουν εισόδημα άνω των 75.000 ευρώ. Έχει προταθεί η αύξηση του συντελεστή από το 40% στο 45% ή και 50%.
Δεδομένη θεωρείται η παράταση της ρύθμισης για την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων της επταετίας 2000-2006 καθώς και της ρύθμισης για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των φορολογούμενων.
Στην κυβέρνηση θεωρούν ότι εισπρακτικές ρυθμίσεις αυτού του είδους είναι σχετικά ελεγχόμενου πολιτικού κόστους και μπορούν να ληφθούν ακόμη και πριν από τις ευρωεκλογές του Ιουνίου
8.000 μεγαλοϊδιοκτήτες δήλωσαν περισσότερα από 15 ακίνητα
Οκτώ χιλιάδες μεγαλοϊδιοκτήτες με περισσότερα από 15 ακίνητα έφερε στην επιφάνεια η εκκαθάριση των δηλώσεων του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων. Η συντριπτική πλειονότητα, ωστόσο, των φορολογουμένων- περίπου 3,2 εκατ. νοικοκυριά- δήλωσαν ότι έχουν στην κατοχή τους από ένα έως τρία ακίνητα. Παράλληλα, περισσότεροι από 300.000 ιδιοκτήτες καλούνται στις Εφορίες προκειμένου να διορθώσουν λάθη στις δηλώσεις ακινήτων Ε9, εξαιτίας των οποίων δεν κατέστη εφικτή η έκδοση εκκαθαριστικού Ενιαίου Τέλους Ακινήτων.
Σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων από τη μέχρι τώρα εκκαθάριση των δηλώσεων του ΕΤΑΚ προκύπτουν, μεταξύ άλλων, τα εξής:
● Το 0,2% των ιδιοκτητών, δηλαδή περίπου 8.000, δήλωσαν περισσότερα από 15 ακίνητα.
● Το 79% των ιδιοκτητών, δηλαδή περίπου 3.200.000, δήλωσαν ότι έχουν στην κατοχή τους από 1 έως 3 ακίνητα.
Διόρθωση λαθών
Στο μεταξύ, αρχίζει η ταχυδρόμηση από τη ΓΓΠΣ εγγράφων προσκλήσεων σε περισσότερους από 200.000 ιδιοκτήτες προκειμένου να διορθώσουν λάθη και παραλείψεις που έχουν κάνει στις δηλώσεις ακινήτων Ε9. Πρόκειται για λάθη και παραλείψεις οι οποίες δεν επέτρεψαν την εκκαθάρισή τους και την έκδοση εκκαθαριστικών σημειωμάτων Ενιαίου Τέλους Ακινήτων. Οι κυριότερες περιπτώσεις λαθών και παραλείψεων είναι η αναγραφή λανθασμένου ΑΦΜ, η απουσία διεύθυνσης του ακινήτου και δηλώσεις ακινήτων με ακραία χαρακτηριστικά (π.χ. κατοικίες με επιφάνεια 4.000 τ.μ.). Οι φορολογούμενοι που θα λάβουν πρόσκληση είναι υποχρεωμένοι να διορθώσουν τα λάθη αποκλειστικά μέσω του δικτυακού τόπου της ΓΓΠΣ (www. gsis.gr) ή ειδικού τηλεφωνικού κέντρου που θα δημιουργηθεί στη ΓΓΠΣ.







