H αναμενόμενη καταδικαστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις

Ολυμπιακές Αερογραμμές θα είναι η τελευταία πράξη που θα καταγραφεί στο «μαύρο

κουτί» του διαχρονικού σκανδάλου της Ολυμπιακής.

Ο πρόεδρος των Ολυμπιακών Αερογραμμών κ. Πέτρος Παπαγεωργίου μίλησε πρόσφατα

«για συμφέροντα που καθηλώνουν την Ολυμπιακή»

H εταιρεία, ύστερα από 48 χρόνια ζωής, οδηγείται σε «κλείσιμο» προς όφελος των

ανταγωνιστών της, όπως χαρακτηριστικά καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, ενώ

πρόσφατα και ο διοικητής της Ο.A. άφησε βαρείς υπαινιγμούς, ακόμα και για

«διαπλοκή»…

H Επιτροπή αναμένεται να αποφασίσει ότι έχουν χορηγηθεί παράνομα κρατικές

ενισχύσεις στην Ολυμπιακή Αεροπορία και στις Ολυμπιακές Αερογραμμές, τις

οποίες το Ελληνικό Δημόσιο καλείται να αναζητήσει από την εταιρεία «άμεσα και

αποτελεσματικά», με περιθώριο δύο μηνών. Το ποσό αυτό, που εκτιμάται ότι θα

ξεπερνά τα 500 εκατομμύρια ευρώ, υπερβαίνει κατά πολύ τις σημερινές

δυνατότητες της Ολυμπιακής και πρακτικά οδηγεί στη συντριβή της εταιρείας. Οι

7.500 εργαζόμενοι της εταιρείας βρίσκονται «στον αέρα», ενώ μεγάλη ανησυχία

εκφράζουν και επιβάτες της Ολυμπιακής.

Έντονη πολιτική κόντρα

H εξέλιξη αυτή οδηγεί και σε έντονη πολιτική κόντρα N.Δ. και ΠΑΣΟΚ. H

αξιωματική αντιπολίτευση καταλογίζει στην κυβέρνηση ότι ουσιαστικά εγκατέλειψε

την εταιρεία στη μοίρα της, με την ακύρωση – χωρίς καμία αιτιολογία – του

προτελευταίου διαγωνισμού για την πώλησή της, ο οποίος είχε αναδείξει την

κοινοπραξία Ολύμπικ Ινβέστορς για την εξαγορά της Ολυμπιακής. H κυβέρνηση

επανέλαβε στη συνέχεια τον διαγωνισμό, για να καταλήξει μάλιστα στο… ίδιο

επιχειρηματικό σχήμα, αλλά με απώλεια ενός ολόκληρου χρόνου και ενώ εν τω

μεταξύ είχε γίνει μείζον στις Βρυξέλλες το θέμα των κρατικών ενισχύσεων…

Μάλιστα, συνδικαλιστές της Ο.A. αλλά και παράγοντες της αγοράς εκφράζουν και

τώρα την απορία για ποιο λόγο η κυβέρνηση δεν προτίθεται να προσφύγει στο

Ευρωπαϊκό Δικαστήριο προκειμένου να μπλοκάρει την απόφαση της Ευρωπαϊκής

Επιτροπής, τουλάχιστον για ένα δεκαοκτάμηνο…

Εκκαθάριση εν λειτουργία

Χθες, δύο ημέρες πριν από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο κυβερνητικός

εκπρόσωπος προανήγγειλε ότι η εταιρεία ή θα ιδιωτικοποιηθεί – πράγμα που

φαντάζει πλέον απίθανο – ή θα οδηγηθεί σε εκκαθάριση εν λειτουργία με

τμηματική πώληση των κερδοφόρων υπηρεσιών της. H επίσημη ανακοίνωση της

απόφασής της αυτής θα γίνει πιθανότατα την ερχόμενη Πέμπτη, αμέσως μετά τη

συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων.

H κυβέρνηση της N.Δ., που περιμένει αυτή την απόφαση για να ανακοινώσει

επισήμως τον «θάνατο» της Ολυμπιακής, με χθεσινό «non paper» που έχει τον

τίτλο «H αλήθεια για την Ολυμπιακή», σπεύδει ήδη να «χρεώσει» τη σημερινή

τραγική θέση της Ο.A. «αποκλειστικά στα λάθη, τις παραλείψεις, τους

πειραματισμούς και τις λανθασμένες αποφάσεις των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ», όπως

χαρακτηριστικά αναφέρει.

Άμεση, ωστόσο, ήταν χθες η απάντηση του υπευθύνου του Τομέα Απασχόλησης,

Κοινωνικών Υποθέσεων και Υγείας του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου

Βενιζέλου, που κατηγόρησε την κυβέρνηση για «δεκαοκτώ μήνες αδράνειας και

ραγδαίας επιδείνωσης της Ο.A.».

Όπως τόνισε ο κ. Βενιζέλος, η κυβέρνηση αντί να κινηθεί προς ένα συγκροτημένο

και εφαρμόσιμο σχέδιο, «περιμένει μοιρολατρικά τις εξελίξεις με την

κουτοπόνηρη και μικροκομματική αντίληψη ότι θα μεταφέρει τις ευθύνες στο

παρελθόν».

Αναφερόμενος στις δηλώσεις του K. Καραμανλή που πυροδότησαν τα σενάρια για

κλείσιμο της εταιρείας, ο E. Βενιζέλος τόνισε: «H ευθύνη του Πρωθυπουργού

είναι μεγάλη, γιατί αυτό και μόνο μπορεί να προκαλέσει το κλείσιμο, επειδή θα

καταρρεύσει η μακροπρόθεσμη διεθνής εμπορική αξιοπιστία της Ολυμπιακής».

Διαπλοκή ανταγωνιστών

Σημειώνεται ότι πρόσφατα ο πρόεδρος των Ολυμπιακών Αερογραμμών κ. Πέτρος

Παπαγεωργίου, που τοποθετήθηκε στη θέση αυτή από τη σημερινή κυβέρνηση, σε

άρθρο του στην «Καθημερινή» υπό τον τίτλο «Συμφέροντα καθηλώνουν την

Ολυμπιακή», υποστήριξε ανοιχτά ότι οι ανταγωνιστές της Ολυμπιακής διαπλέκονται

και χρηματοδοτούν κόμματα και υποψηφίους που έχουν τη δυνατότητα να φθείρουν

εκ των έσω την κρατική εταιρεία.

«Οι ανταγωνιστές – ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαγεωργίου – δρουν και

μεγαλώνουν από τις αδυναμίες της κρατικής εταιρείας, από την έλλειψη

στρατηγικής και ανάπτυξης. Απολαμβάνουν όλα τα προνόμια ευελιξίας δράσεως που

έχουν όλες οι μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες, των οποίων οι μέτοχοι μπορούν και

διαπλέκονται, χρηματοδοτούν κόμματα και υποψηφίους και κάθονται στο “ταμείο”

για την είσπραξη των ποικίλων ωφελημάτων τους. Έχουν τη δυνατότητα να φθείρουν

εκ των έσω την κρατική εταιρεία, όπως επίσης και πολύ μεγαλύτερα μέσα για να

την καταγγείλουν για επιδοτήσεις και νόθευση του… υγιούς ανταγωνισμού.

Επιθυμία τους είναι το κλείσιμο της εταιρείας ή η υπαγωγή της στο άρθρο 46α,

δηλαδή “σε εκκαθάριση εν λειτουργία”, ώστε να μπορέσουν να αγοράσουν

επιλεκτικά και σε καλή τιμή περιουσιακά στοιχεία, όπως το σήμα, τη φήμη και

την πελατεία της κρατικής εταιρείας».

Οι 6 χαμένες ευκαιρίες της Ολυμπιακής

TA OIKONOMIKA προβλήματα στην Ολυμπιακή οξύνθηκαν στις αρχές του ’90

λόγω των χιλιάδων αθρόων προσλήψεων εργαζομένων – για λόγους ρουσφετολογικούς

– τις οποίες και πραγματοποιούσαν επί σειρά ετών διαδοχικές κυβερνήσεις.

1. Η πρώτη προσπάθεια για την αναδιάρθρωση της Ολυμπιακής Αεροπορίας

σημειώνεται το 1994, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαγορεύει στο ελληνικό κράτος

να συνεχίσει να ενισχύει οικονομικά την Ολυμπιακή Αεροπορία, ενώ παράλληλα

υποβάλλεται το πρώτο σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας. Προβλέπει διαγραφή των

χρεών, αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και «πάγωμα» για τρία χρόνια των αποδοχών

των εργαζομένων.

2. Τον Ιούλιο του 1998 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκρίνει δεύτερο σχέδιο

εξυγίανσης, το οποίο προβλέπει νέα μείωση των μισθών και ανατροπή των

υφιστάμενων κανονισμών εργασίας. Και η προσπάθεια αυτή αποτυγχάνει.

3. Οι αρμόδιοι υπουργοί προτείνουν την είσοδο στην εταιρεία ξένου

μάνατζερ, ως τη μόνη λύση για την άρση του αδιεξόδου. Τον Μάιο του 1999

επιλέγεται η εταιρεία Speedwing, θυγατρική τής British Airways. Έναν χρόνο

αργότερα η British Airways ανακοινώνει ότι δεν πρόκειται να εξαγοράσει ποσοστό

του εθνικού αερομεταφορέα – όπως είχε υποσχεθεί – και η Ολυμπιακή παραμένει

στα «αζήτητα».

4. Στις 7.12.2000 η κυβέρνηση προχωρεί σε διεθνή διαγωνισμό για την

πώληση του πλειοψηφικού πακέτου της εταιρείας. Προκρίνεται η εταιρεία Axon

Airlines, του ομίλου τού κ. Θ. Λιακουνάκου, η οποία αργότερα ανέστειλε τις

δραστηριότητές της!

5. Στη συνέχεια αρχίζει και πάλι η διαδικασία εξεύρεσης υποψηφίων

αγοραστών. Στις 6.12.2002 οι νέοι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι επιλέγουν την

Golden Aviation τού ομίλου Σ. Ρέστη, η οποία όμως στα τέλη Ιανουαρίου 2003

αποχώρησε από τον διαγωνισμό.

Σε δύο κομμάτια

6. Νέο σχέδιο εξυγίανσης· και η εταιρεία «σπάει» σε δύο κομμάτια. Η

Ολυμπιακή Υπηρεσίες Α.Ε. – που αναλαμβάνει όλα τα χρέη και τομείς όπως η

εξυπηρέτηση εδάφους, τα εμπορεύματα, η τεχνική βάση κ.τ.λ. – και οι Ολυμπιακές

Αερογραμμές – οι οποίες δεν έχουν χρέη, ούτε περιουσιακά στοιχεία –

αναλαμβάνουν το πτητικό έργο και ενοικιάζουν τα αεροσκάφη και τις υπηρεσίες

από την Ολυμπιακή Υπηρεσίες Α.Ε. Η κυβέρνηση Σημίτη επιδιώκει να βρει αγοραστή

για την «καθαρή Ολυμπιακή», δηλαδή την εταιρεία Ολυμπιακές Αερογραμμές. Ο τότε

υπουργός Μεταφορών κ. Χ. Βερελής καταλήγει στην επιλογή τής Olympic Investors.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προκηρύσσει εκλογές για τον Μάρτιο του 2004.

Η νέα κυβέρνηση της N.Δ. διατηρεί το διαγωνισμό εν εξελίξει μέχρι τον

Σεπτέμβριο του 2004 και στη συνέχεια τον ακυρώνει, χωρίς να αιτιολογήσει ποτέ

επισήμως την απόφασή της αυτή. Ο διαγωνισμός πώλησης προκηρύσσεται ύστερα από

τους Ολυμπιακούς Αγώνες και επικρατέστερος υποψήφιος είναι και πάλι η Olympic

Investors. Τον περασμένο Μάιο εκδίδεται όμως και η πρώτη καταδικαστική απόφαση

για την επιστροφή στο ελληνικό κράτος 200 εκατ. ευρώ που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

χαρακτηρίζει ως παράνομη κρατική επιδότηση. Στο σημείο αυτό ίσως χάνεται η

μεγάλη ευκαιρία για την πώληση των Ο.A.

Συγκεντρώσεις στα αεροδρόμια

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ διαμαρτυρίας σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας οργανώνουν οι

περίπου 7.500 εργαζόμενοι της Ολυμπιακής Αεροπορίας και των Ολυμπιακών

Αερογραμμών, που μετά την αναμενόμενη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

κινδυνεύουν να βρεθούν στον «αέρα». Για αύριο, μέρα ανακοίνωσης της απόφασης

από την E.E, η διοίκηση της Ομοσπονδίας Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ)

προγραμματίζει μεγάλη συγκέντρωση στον χώρο του αεροδρομίου «Ελευθέριος

Βενιζέλος», ενώ την Πέμπτη και την Παρασκευή θα γίνουν συγκεντρώσεις και στα

άλλα αεροδρόμια.

«Κανονικά οι πτήσεις μέχρι την απόφαση των επιτρόπων»

ΤΕΡΑΣΤΙΑ αναστάτωση στο επιβατικό κοινό προκάλεσε η φημολογία για άμεσο

κλείσιμο της Ολυμπιακής. Τα τηλεφωνήματα των επιβατών των Ολυμπιακών

Αερογραμμών σχετικά με την ομαλή διεξαγωγή των προγραμματισμένων πτήσεων της

εταιρείας, χθες, ήταν πάρα πολλά.

Το γεγονός αυτό ανάγκασε τη διοίκηση των Ολυμπιακών Αερογραμμών να βγάλει

ανακοίνωση, ύστερα από συνεννόηση με τα υπουργεία Οικονομίας και Μεταφορών,

όπου μεταξύ άλλων αναφέρει: «Ουδεμία ανησυχία πρέπει να υπάρχει στο επιβατικό

κοινό. H εταιρεία εκτελεί κανονικά το πτητικό της πρόγραμμα. Μετά την εισήγηση

του Κολεγίου των Επιτρόπων την ερχόμενη Τετάρτη 14.9.2005, το Ελληνικό Δημόσιο

θα προβεί στις ενδεδειγμένες ενέργειες και υπεύθυνα η εταιρεία θα ενημερώσει

για την πορεία των εξελίξεων».