Τις δυσκολίες και τα προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος σχολιάζει

ο κ. Θεόδωρος Αυγερινός, συνταξιούχος καθηγητής Κοινωνιολογίας του

Πανεπιστημίου Θεσσαλίας:

«Όσο καιρό το εκπαιδευτικό σύστημα μένει στην ίδια δομή, τίποτε δεν πρόκειται

να αλλάξει. H Παιδεία θα είναι ταξική, η παραπαιδεία θα οργιάζει, το Λύκειο θα

αποτελεί απλά χώρο προετοιμασίας για τις Εισαγωγικές και τα Πανεπιστήμια θα

φυτοζωούν. Γενικά, το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα αγνοεί τα χειρωνακτικά

επαγγέλματα, προτρέπει τα παιδιά της αγροτιάς σε φυγή από τη γη των γονέων

τους, παράγει ανέργους με απολυτήριο Λυκείου που ζητούν μια θέση εργασίας με

γραβάτα και η Τριτοβάθμια δίνει πτυχία κορνίζας. Επίσης τα Πανεπιστήμια, με

τις υπάρχουσες δομές και χρηματοδοτήσεις, δεν μπορούν να κάνουν σημαντική

έρευνα.

H παγκοσμιοποίηση, που έφερε τον μεγάλο ανταγωνισμό, δεν αντιμετωπίζεται μόνο

με τη μείωση των εισοδημάτων των εργαζομένων και την καθιέρωση εξουθενωτικών

ωραρίων εργασίας, αλλά κύρια με υψηλή επαγγελματική κατάρτιση των εργαζομένων,

που μπορούν να παράγουν καλύτερα και φθηνότερα προϊόντα. Αν οι Σουηδοί,

Φιλανδοί ή Δανοί έχουν υψηλούς ρυθμούς παραγωγής, αυτό ανάγεται κύρια στην

κατάλληλη εκπαίδευση που έχουν.

Ως προς το εκπαιδευτικό σύστημα, θεωρούμε ότι υπάρχουν άλλες δομές που μπορούν

να αλλάξουν άρδην το σκηνικό της κοινωνίας μας. Ως τέτοιες θεωρούμε:

Υποχρεωτική Εκπαίδευση 12 χρόνια: 2 Προσχολική, 6 Δημοτικό, 4 Γυμνάσιο. Μετά

τρεις κατευθύνσεις: Επαγγελματική Εκπαίδευση 4 χρόνια, Τεχνολογική Εκπαίδευση

3, Γενικό Λύκειο 2. Ο διαχωρισμός γίνεται βάσει του βαθμού τού απολυτηρίου της

Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, που έχει τρεις κλίμακες: Οι έχοντες την A’ πηγαίνουν

στο Γενικό Λύκειο, της B’ ακολουθούν την Τεχνολογική Εκπαίδευση και της Γ’

εντάσσονται στα επαγγελματικά σχολεία. Οι τρεις αυτοί τύποι της Δευτεροβάθμιας

Εκπαίδευσης συνδέονται μεταξύ τους με «γέφυρες» ενός πρόσθετου έτους, ώστε

κανείς δεν αποκλείεται από τίποτε. Οι απόφοιτοι της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

εισάγονται χωρίς εξετάσεις στα αναβαθμισμένα τριετή Μεταλυκειακά Τεχνολογικά

IEK και στα Πανεπιστήμια εισάγονται, τέλος, χωρίς εξετάσεις όλοι οι απόφοιτοι

του Γενικού Λυκείου. Αυτονόητο είναι ότι αλλάζει και το περιεχόμενο των

μαθημάτων, ανάλογα με τους στόχους της βαθμίδας και την κατεύθυνση του

απολυτηρίου. Ακόμη, δίδεται έμφαση στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, που

σήμερα αποτελεί το απαραίτητο εργαλείο για κάθε επάγγελμα και σπουδές.

H Τριτοβάθμια Εκπαίδευση περιλαμβάνει τα Κλασικά Πανεπιστήμια και τα

Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών (πρώην TEI), που διαρκούν τουλάχιστον

τέσσερα χρόνια. Ακολουθούν 2 χρόνια Μεταπτυχιακό Δίπλωμα και 3 Διδακτορικό. (H

Μπολόνια δεν είναι δεσμευτική).

Ταυτόχρονα αλλάζει το εξεταστικό σύστημα των φοιτητών, όπου καταργείται το

δικαίωμα των άπειρων προσπαθειών των εξετάσεων, που υποβαθμίζουν τα AEI σε

επαγγελματικές Σχολές και – τέλος – χρηματοδοτείται δραστικά η έρευνα».