Εισήγηση για την επιβολή πλαφόν-κόφτη στην τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης σε κάθε νομό σε όλη την Ελλάδα έκανε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Το μέτρο προτείνεται να έχει ισχύ έως τις 30 Σεπτεμβρίου και σύμφωνα με πληροφορίες, των «ΝΕΩΝ» στο κόκκινο έχουν βρεθεί 17 νομοί. Για αυτούς η ΡΑΕ προτείνει την άμεση ισχύ του μέτρου του πλαφόν. Είναι οι νομοί Γρεβενών, Ευρυτανίας, Κεφαλληνίας, Φωκίδος, Ρεθύμνου, Κέρκυρας, Λευκάδας, Κιλκίς, Ζακύνθου, Θεσπρωτίας, Σάμου, Κυκλάδων, Χίου, Δωδεκανήσου, Αρκαδίας, Ροδόπης και Καστοριάς.

Συγκρατημένος ως προς την υιοθέτησή του φέρεται ο Γιάννης Δραγασάκης, ο οποίος δεν αποκλείεται να επιδιώξει την επίσπευση του ισοδύναμου μέτρου για τα μεταφορικά με σκοπό την επιδότηση του κόστους της διακίνησης των καυσίμων στα νησιά.

Η ΡΑΕ, όπως αναφέρουν πληροφορίες, κρίνει ακραίες τις συνθήκες στην αγορά όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί και ιδίως εν μέσω της τουριστικής περιόδου, όπου η κερδοσκοπία οργιάζει και οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης έχουν εκτοξευτεί ακόμη και στα 2 ευρώ στο λίτρο.

Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», η Αρχή προτείνει τη δημιουργία ενός μηχανισμού ο οποίος επί της ουσίας θα καθορίζει ανά νομό εύλογη τιμή πώλησης της βενζίνης. Οταν το 70% των βενζινάδικων ξεπερνά το συγκεκριμένο ύψος, τότε θα ενεργοποιείται το πλαφόν. Με πιο απλά λόγια, οι πρατηριούχοι της κάθε περιοχής δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν την προαναφερόμενη τιμή, η οποία θα λειτουργεί ως ανώτατη για τη λιανική πώληση.

Η αγορά και ο κάθε νομός θα παρατηρούνται μέσω του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων. Υπενθυμίζεται ότι οι πρατηριούχοι είναι υποχρεωμένοι να δηλώνουν τις τιμές στη συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα. Ανά εβδομάδα επίσης οι ανώτατες τιμές θα αναπροσαρμόζονται ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς.

Η ΡΑΕ για να προχωρήσει στον υπολογισμό κάθε τιμής ανά νομό έλαβε υπόψη:

1. Τη μεσοσταθμική λιανική τιμή πώλησης των προϊόντων καυσίμων στα πρατήρια του λεκανοπεδίου Αττικής όπου αναπτύσσεται ικανοποιητικά ο ανταγωνισμός.

2. Τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων, των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηριούχων.

3. Το διαφορικό κόστος μεταφοράς στις διάφορες περιοχές της χώρας και το πρόσθετο κόστος τροφοδοσίας ορισμένων περιοχών στις οποίες επικρατούν για γεωγραφικούς ή συγκοινωνιακούς λόγους ειδικές συνθήκες.

4. Τη φορολογική επιβάρυνση των πετρελαιοειδών προϊόντων.

5. Αλλους παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές στη διεθνή ή την εγχώρια αγορά.

ΟΙ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΟΙ. Αντίθετος ως προς το ενδεχόμενο της επιβολής πλαφόν στις τιμές των υγρών καυσίμων εμφανίζεται ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας. Με δηλώσεις του στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Ρομπέρτο Καραχάννας σημειώνει με έμφαση πως «δεν υπάρχουν οι συνθήκες για την εφαρμογή έκτακτων μέτρων κατά της αισχροκέρδειας». Οπως προσθέτει, «δεν μπορούμε να γενικεύουμε τις μεμονωμένες περιπτώσεις δύο πρατηριούχων σε δύο νησιά που πωλούν με 2 ευρώ το λίτρο».

Και εξηγεί: «Είναι διαφορετικές οι πωλήσεις ενός και μοναδικού πρατηρίου σε ένα νησί που διαθέτει 40 κυβικά τον χρόνο σε σχέση με ένα μέσο βενζινάδικο το οποίο πουλάει 1.000 κυβικά ετησίως. Αν αυτόν τον έναν πρατηριούχο τον περιορίσεις, τότε θα τον οδηγήσεις σε λουκέτο. Και οι τοπικές ανάγκες δεν θα καλύπτονται». Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ αναφέρεται επίσης και στο θέμα του μεταφορικού κόστους που επιβαρύνει τις τιμές: «Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών προμηθεύουμε με καύσιμα ακόμη και το πιο απομακρυσμένο βενζινάδικο στη νησιωτική Ελλάδα. Και το θεωρούμε υποχρέωσή μας να το πράττουμε προκειμένου να εξυπηρετούμε όλους τους καταναλωτές, παρά το αυξημένο κόστος που επωμιζόμαστε για τη μεταφορά και τον εφοδιασμό».

Ο Ρομπέρτο Καραχάννας υποστηρίζει επίσης ότι «στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη υπάρχει η δυνατότητα στους βενζινοπώλες να μειώνουν τα περιθώρια κέρδους τους γιατί λειτουργεί ο ανταγωνισμός και οι πωλήσεις είναι υψηλότερες. Αρα είναι διαφορετικό τα οικονομικό μοντέλο στην Αθήνα όπου γίνεται το 40% των καταναλώσεων σε σχέση με το αντίστοιχο σε ένα νησί».

Τέλος, ο πρόεδρος του Συνδέσμου επαναφέρει το αίτημα για την απόδοση των εσόδων που συγκεντρώνονται στον Ειδικό Λογαριασμό Πετρελαιοειδών στις εταιρείες εμπορίας. Οπως εξηγεί, από το 2015 διακόπηκε η πληρωμή των επιχειρήσεων μέσω του λογαριασμού, εν τούτοις το κράτος συνεχίζει και εισπράττει μέσω των τιμών τα ποσά. Σημειωτέον, τα χρήματα αυτά είχαν ως σκοπό την επιδότηση των μεταφορών.