Μέχρι τις αρχές Απριλίου, οπότε εγκαταστάθηκε το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, υπήρχε ως είθισται τα τελευταία χρόνια αβεβαιότητα ως προς τη διεξαγωγή της Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου. Ενώ η αντικατάσταση του συμβουλίου ήταν προδιαγεγραμμένη (από τον Χ. Γιαλλουρίδη στον Κ. Τσουκαλά), η καθυστέρησή της από την πλευρά του υπουργείου Πολιτισμού είχε αυξήσει τα επίπεδα αβεβαιότητας και οι όποιες προπαρασκευαστικές ενέργειες είχαν γίνει τελούσαν εν υπνώσει. Οπότε δεν είναι λίγοι αυτοί που μιλούν για μικρό θαύμα βλέποντας την Εκθεση όχι μόνο να πραγματοποιείται αλλά και να διατηρεί τα υψηλά της στάνταρ. Εκτιμάται ότι οι επισκέπτες ήταν περισσότεροι από πέρσι, περισσότερες ήταν και οι αγορές βιβλίων, ενώ διατηρήθηκε ο μεγάλος αριθμός παράλληλων εκδηλώσεων και ως έναν βαθμό βελτιώθηκε η ποιότητά τους. Αυτό οφείλεται στην ύπαρξη μιας ομάδας στους κόλπους του Ιδρύματος που διαθέτει την τεχνογνωσία και προέρχεται από το ενσωματωμένο Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Οφείλεται επίσης στη μαζική και ενεργό συμμετοχή των εκδοτών, που παρά το γεγονός –όπως λένε σχεδόν ομόφωνα –ότι ξοδεύουν αρκετά χρήματα για τη μεταφορά προσώπων (προσωπικού και συγγραφέων) και υποδομών από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, θέλουν να διατηρηθεί και να αναπτυχθεί αυτή η ετήσια συνάντηση όλων των παραγόντων του βιβλίου και της διανόησης η οποία για τα ελληνικά δεδομένα έχει χαρακτήρα μοναδικό. Μάλιστα κάποιες εκδόσεις (λ.χ. Πόλις) που δεν είχαν παρουσία προηγούμενες χρονιές φέτος επανήλθαν, ενώ κάποιες άλλες έκαναν ντεμπούτο. Αλλος λόγος της επιτυχούς έκβασης είναι η μαζική παρουσία γνωστών ελλήνων συγγραφέων που έχουν και αυτοί αγκαλιάσει την Εκθεση. Επίσης η μεγαλύτερη εμπλοκή του Αριστοτελείου στις εκδηλώσεις ενώ και η παρουσία των νέων επικεφαλής του Ιδρύματος Πολιτισμού Κωνσταντίνου Τσουκαλά (προέδρου) και Ηλία Νικολακόπουλου (αντιπροέδρου) ήταν διαρκής και ενεργή –αντίθετα δεν έλειψαν κάποια σχόλια για την απουσία από την τελετή εγκαινίων του υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά. Πολλές ήταν οι εκδηλώσεις που κατακλύστηκαν από κόσμο: για τα βιβλία των Ιωάννας Καρυστιάνη, Μάρως Δούκα, Γιώργου Σκαμπαρδώνη (σημειώνονται ενδεικτικά συγγραφείς με βιβλία πρόσφατης παραγωγής), για δύο βιβλία γύρω από τη δολοφονία Λαμπράκη (του δικαστή Βασίλη Λαμπρίδη και των πρακτικών συνεδρίου που εξέδωσε το Ιδρυμα της Βουλής), εκδηλώσεις στο πλαίσιο της Εκθεσης για τους πρόσφυγες, συζητήσεις για θέματα ιστορικού ενδιαφέροντος. Ιδιαίτερη θέση είχαν οι εκδηλώσεις της τιμώμενης χώρας Ρωσίας, του Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών που διατήρησε τη ζωντάνια του –καμιά φορά μέχρι παρεξηγήσεως -, οι εκδηλώσεις για παιδιά και εφήβους, οι συναντήσεις των βιβλιοθηκονόμων και επίσης των μεταφραστών που έδειξαν να είναι ιδιαίτερα σφριγηλές. «Αυτή η σύμπλευση εκδοτών, βιβλιοθηκών, συγγραφέων, μεταφραστών, νέων λογοτεχνών, ο πλούτος και η συνύπαρξη τόσων φορέων είναι κάτι πραγματικά εντυπωσιακό που ούτε από μακριά δεν το έχει δει η Αθήνα», είπε σε δημοσιογράφους ο αντιπρόεδρος του ΕΙΠ, καθηγητής Ηλίας Νικολακόπουλος. Με διευκρίνισή του λύθηκε και μια παρεξήγηση που προέκυψε κατά την τελετή εγκαινίων, όταν αιρετοί της τοπικής αυτοδιοίκησης προεξόφλησαν την πλήρη ανάληψη της οργάνωσης από του χρόνου: «Δεν υπάρχει προαναγγελία για οτιδήποτε και τίποτα δεν είναι προκαθορισμένο» αποσαφήνησε. Πρόσθεσε μάλιστα ότι «η Εκθεση πρέπει να γίνεται στη Θεσσαλονίκη» αλλά «δεν έχει καθόλου συζητηθεί ακόμη με τον Δήμο Θεσσαλονίκης αν εκείνος μπορεί ή αν πρέπει να αναλάβει την οργάνωση. Ούτε έχει λυθεί το θέμα της χρηματοδότησής της».

ΕΚΕΒΙ, ΟΠΩΣ ΕΡΤ. Ο Η. Νικολακόπουλος είπε πως το Ιδρυμα Πολιτισμού δεν απεκδύεται των αρμοδιοτήτων του και θα συνεχίσει να οργανώνει την Εκθεση αν πρέπει, τόνισε όμως ότι πρέπει να βρεθεί ένα νέο, μόνιμο, λειτουργικό σχήμα που έχει συμφωνηθεί με τον υπουργό Πολιτισμού και θα συζητηθεί αμέσως μετά το πέρας της Εκθεσης. Οπως άλλωστε και η συνολική πολιτική βιβλίου. Για να συμπληρώσει με καυστικότητα: «Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου διαλύθηκε το 2013 κατά τρόπο απολύτως βάρβαρο, πιο βάρβαρο ακόμα και από το κλείσιμο της ΕΡΤ. Το Ιδρυμα Πολιτισμού, που από το καταστατικό του έχει αποκλειστικό σκοπό την παρουσία του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό, κατέστη νόμιμος κληρονόμος του ΕΚΕΒΙ. Ωστόσο το τελευταίο ΔΣ του ΕΚΕΒΙ άφησε μεγάλες εκκρεμότητες –και οικονομικές. Δεν έγινε τελετή παράδοσης – παραλαβής από έναν φορέα σε έναν άλλον φορέα. Υπήρξε μόνο μια απόφαση “κλείνουμε”, υπήρξαν πέντε φορτηγά που άδειασαν το κτίριο και υπάλληλοι απλήρωτοι».