Το μάθημα των Ισλαμικών διδάσκεται για πρώτη φορά στα δημοτικά σχολεία της Γερμανίας. Η διδασκαλία γίνεται από δασκάλους που έχουν ειδικευτεί στο αντικείμενο και ο στόχος είναι διττός: αφενός να προστατευθούν οι μικροί μαθητές από το ριζοσπαστικό Ισλάμ και αφετέρου να αμβλυνθεί εκείνο το έντονο συναίσθημα μεταξύ των μουσουλμάνων της Γερμανίας ότι το επίσημο κράτος τούς αγνοεί. Το γεγονός αυτό υπονομεύει την κοινωνική αρμονία ενώ παράλληλα ενισχύει μια εν δυνάμει εσωτερική απειλή.

Από την άποψη αυτή, η εισαγωγή του μαθήματος των Ισλαμικών δεν συνιστά μόνο επιλογή. Είναι και επείγουσα ανάγκη: σύμφωνα με τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης, τους τελευταίους έξι μήνες τουλάχιστον δύο νεαροί Γερμανοί – ο ένας από αυτούς μόλις 16 ετών – έχασαν τη ζωή τους στη Συρία όπου πήγαν για να πολεμήσουν μετά τη στρατολόγησή τους από σαλαφιστές ιεροκήρυκες στη Φρανκφούρτη.

Οι Αρχές δεν ανησυχούν μόνο ότι κάποιοι γερμανοί πολίτες αισθάνονται όλο και περισσότερο αποξενωμένοι, γεγονός που τους κάνει ακόμη πιο ευάλωτους στη στρατολόγηση. Ο βασικός φόβος είναι ότι θα μπορούσαν να εισαγάγουν τον αγώνα τους στο γερμανικό έδαφος μαζί με την εμπειρία στη χρήση όπλων και την τοποθέτηση εκρηκτικών που θα έχουν αποκτήσει στα πεδία των μαχών. Την πρόκληση της ενσωμάτωσης και της ριζοσπαστικοποίησης αντιμετωπίζουν και άλλες χώρες στην Ευρώπη με πολυπληθείς μουσουλμανικές μειονότητες. Μεταξύ αυτών είναι η Γαλλία, η Βρετανία, η Ισπανία και οι σκανδιναβικές χώρες.

Η αρχή στη Γερμανία έγινε από το κρατίδιο της Εσης. Εκεί οι μαθητές των δημοτικών διδάσκονται για το Ισλάμ όπως διδάσκονται για τον προτεσταντισμό ή τον καθολικισμό. Η εκπαίδευση ξεκινά από την πρώτη τάξη του δημοτικού: τα «πρωτάκια» μαθαίνουν τις βασικές αρχές του Ισλάμ ενώ δίνεται έμφαση στην ανεκτικότητα και την αποδοχή του άλλου. Με αυτόν τον τρόπο οι εμπνευστές της εισαγωγής του μαθήματος των Ισλαμικών ελπίζουν ότι θα προφυλάξουν τους μουσουλμάνους μαθητές από εξτρεμιστικές θρησκευτικές ιδέες δίνοντάς τους παράλληλα την αίσθηση ότι το γερμανικό κράτος αποδέχεται τη θρησκεία τους.

Για να διδαχθούν οι μαθητές το μάθημα θα πρέπει να ανάψουν το πράσινο φως οι γονείς. Σύμφωνα, πάντως, με στοιχεία του τοπικού υπουργείου Παιδείας, η συμμετοχή σε σχολεία με πολλά παιδιά μεταναστών είναι μεγάλη. «Κάθε μαθητής προέρχεται από διαφορετικό περιβάλλον», δηλώνει ο καθηγητής Τιμούρ Κουμλού, ο οποίος έχει στην τάξη του παιδιά από την Τουρκία, την Αλβανία, το Μαρόκο και το Αφγανιστάν. «Πρέπει να τους εκπαιδεύσουμε με τέτοιον τρόπο ώστε να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους αποκτώντας παράλληλα συναίσθηση της κοινής τους ρίζας», προσθέτει ο ίδιος. Ο Τιμούρ Κουμλού παρακολούθησε σεμινάρια 240 ωρών στο Πανεπιστήμιο του Γκίσεν.

«Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι εδώ και χρόνια κάναμε το λάθος να αποξενώνουμε αυτούς τους ανθρώπους», επισημαίνει από την πλευρά του ο Νίκολα Μπέερ, ο υπουργός Παιδείας της Εσης που στήριξε με θέρμη την εισαγωγή τού μαθήματος των Ισλαμικών στα σχολεία του κρατιδίου. «Οι Γερμανοί αναγνωρίζουμε σήμερα ότι είμαστε εδώ όλοι μαζί, ότι εργαζόμαστε μαζί και ότι εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας μαζί». Αυτό που μένει να απαντηθεί είναι εάν θα ακολουθήσει το παράδειγμα της Εσης και η υπόλοιπη Γερμανία.

Ισλαμικό σχολείο

Το πρόγραμμα και τα βιβλία του μαθήματος των Ισλαμικών που εισήχθη στα δημοτικά σχολεία της Εσης συντάχθηκαν στο Πανεπιστήμιο του Γκίσεν