Επιστολή προς τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ) για τη συνέχιση και την οργάνωση του κοινωνικού διαλόγου που άρχισε πριν από τρεις εβδομάδες απέστειλε ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης. Πρώτο θέμα στην ατζέντα του υπουργού είναι αυτό του κατώτατου μισθού, ενώ θέτει θέμα μείωσης των εισφορών τονίζοντας ότι η κυβέρνηση τάσσεται υπέρ του σταδιακού περιορισμού του μη μισθολογικού κόστους εργασίας.

Σε ό,τι αφορά τον κατώτατο μισθό, αναφέρει πως «πρέπει να επανέλθει σε υψηλότερα επίπεδα μόλις υπάρξουν ευνοϊκότερες οικονομικές συνθήκες», χωρίς ωστόσο να προχωρά σε κάποια δέσμευση.

ΜΟΝΤΕΛΑ. Ο κ. Βρούτσης ζητάει από τους κοινωνικούς εταίρους προτάσεις για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού και μάλιστα αναφέρει ενδεικτικά παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών: σε κάποιες από αυτές ο κατώτατος μισθός καθορίζεται αποκλειστικά με συμφωνίες των κοινωνικών εταίρων, χωρίς καμία παρέμβαση του κράτους (όπως ισχύει σήμερα στην Ελλάδα), ενώ σε άλλες ο κατώτατος μισθός (και μόνο) καθορίζεται κατόπιν τριμερούς διαπραγμάτευσης, εργαζομένων, εργοδοτών και κυβέρνησης.

Υπάρχουν και άλλα μοντέλα, όπως αναφέρει. Σε ορισμένες χώρες ο κατώτατος μισθός καθορίζεται από την κυβέρνηση, ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους. Σε άλλες, διμερείς διαπραγματεύσεις κοινωνικών εταίρων καθορίζουν προτεινόμενο ύψος και η κυβέρνηση θεσμοθετεί τον κατώτατο μισθό εντός δεσμευτικού και προκαθορισμένου εύρους. Αλλού, τέλος, ο κατώτατος μισθός προσδιορίζεται από μια Ανεξάρτητη Αρχή, στην οποία μετέχουν κοινωνικοί εταίροι και εμπειρογνώμονες κύρους και κοινής αποδοχής. Εν συνεχεία, συζητείται και οριστικοποιείται από τον κοινωνικό διάλογο μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και νομοθετείται από την κυβέρνηση.

ΑΝΕΡΓΙΑ. Ο υπουργός αντιπροτείνει μάλιστα σ’ αυτήν τη φάση τη σύνδεση του κατώτατου μισθού με την καταπολέμηση της ανεργίας: «Eάν δεχθούμε υποθετικά ότι όλοι οι εργοδοτικοί φορείς συμφωνούν σε μια αύξηση του κατώτατου μισθού από τα επίπεδα των 586 στα 701 ευρώ – δηλαδή κατά 19,62% – τότε θα μπορούσε εναλλακτικά αντί αυτής της αύξησης να προσλαμβάνεται ένας ακόμα εργαζόμενος για κάθε 5 που απασχολούνται σήμερα. Στην παρούσα συγκυρία, αυτό θα ήταν σαφώς πολύ πιο αποτελεσματικό».

Ο υπουργός θέτει και το μη μισθολογικό κόστος, δηλαδή τις εισφορές. «Είμαστε θετικοί στη σταδιακή μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, το επίπεδο των οποίων στην Ελλάδα είναι αρκετά υψηλό σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο». Προσθέτει πως «η μείωση της εισφοροδιαφυγής και, κυρίως, ο έλεγχος της μαύρης εργασίας θα επιτρέψουν τον εξορθολογισμό των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης χωρίς επιπτώσεις στο ύψος των συντάξεων».

ΕΡΓΑΤΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ Ο κ. Βρούτσης ζητάει, επίσης, τις προτάσεις των κοινωνικών εταίρων για την απλοποίηση του εργατικού κώδικα. «Θα επιχειρηθεί η κωδικοποίηση – απλοποίηση της εργατικής νομοθεσίας», αναφέρει στην επιστολή του.

Προτάσεις ζητάει και για «την αντιμετώπιση της υψηλής ανεργίας, τη μείωση διοικητικών βαρών και γραφειοκρατίας στην αγορά εργασίας και τη διατήρηση σημαντικού μέρους των κοινωνικών παροχών των καταργηθέντων Οργανισμών Εργατικής Εστίας και Κατοικίας». Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα του κοινωνικού διαλόγου, προτείνει η πρώτη συνάντηση να γίνει εντός του Αυγούστου και η συνολική συζήτηση να έχει διάρκεια τριών μηνών, δηλαδή μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου.