Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου συρρικνώνεται για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των υψηλών ποσοστών ανεργίας, τα οποία επηρεάζουν άμεσα τις πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ. Το πρώτο πεντάμηνο του 2012 πωλήθηκαν στις χώρες της ΕΕ 7,7% λιγότερα επιβατικά μοντέλα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Μάλιστα οι ειδικοί προβλέπουν ακόμη μεγαλύτερη πτώση το δεύτερο εξάμηνο της τρέχουσας χρονιάς λόγω μείωσης των εταιρικών πωλήσεων.

Μεγάλοι χαμένοι μεταξύ των αυτοκινητοκατασκευαστών είναι ο γαλλικός όμιλος PSA (Peugeot – Citroen) με 19,5% λιγότερες ταξινομήσεις κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου, ο οποίος ανακοίνωσε την απόλυση 8.000 εργαζομένων. Αρνητικά αποτελέσματα είχε το ίδιο διάστημα και η Opel με 12,3% μειωμένες πωλήσεις, η οποία θα παρουσιάσει το φθινόπωρο ένα σχέδιο εξυγίανσης ώστε να επανέλθει στην κερδοφορία. Η θυγατρική μάρκα της GM έλαβε από τη μητρική εταιρεία παράταση ζωής έως το 2016 για τις τέσσερις μονάδες παραγωγής της στη Γερμανία, οι οποίες απειλούνται με λουκέτο εφόσον συνεχιστεί η ζημιογόνα λειτουργία της.

Προβλήματα εμφανίζει και ο όμιλος της Fiat, ο οποίος πούλησε πέρυσι το εργοστάσιό του στη Σικελία στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Chery και στην ιταλική εταιρεία DR Motor. Τα υπόλοιπα πέντε εργοστάσια της Fiat στην Ιταλία διατηρούνται προς το παρόν σε λειτουργία παράγοντας αυτοκίνητα για την αγορά των ΗΠΑ. Η κορεσμένη ευρωπαϊκή αγορά δεν προβλέπεται να εμφανίσει σημεία ανάκαμψης πριν από το 2014, οπότε την εγκαταλείπουν μεταξύ άλλων και κατασκευαστές από την Απω Ανατολή. Η ιαπωνική Mitsubishi αποσύρθηκε από την Ολλανδία και πούλησε τη μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων στην πόλη Μπορν έναντι του συμβολικού ποσού του ενός ευρώ, ενώ η Daihatsu έχει ανακοινώσει την αποχώρησή της από την ευρωπαϊκή αγορά εξαιτίας των χαμηλών πωλήσεών της.

Η Πορτογαλία και η Ελλάδα καταλαμβάνουν τις δύο πρώτες θέσεις στον κατάλογο των ευρωπαϊκών χωρών – μελών της ΕΕ με τη μεγαλύτερη πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων. Οι Ιβηρες αγόρασαν το πρώτο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους 42.601 καινούργια Ι.Χ. έναντι 74.709 για το ίδιο διάστημα του 2011, καταγράφοντας μείωση της τάξης του 43%, ενώ στη χώρα μας ταξινομήθηκαν 40,9% λιγότερα επιβατικά οχήματα (26.902 Ι.Χ. το 2012, 45.535 το 2011). Βαρόμετρο αποτελούν όμως οι αγορές αυτοκινήτου των τεσσάρων ισχυρότερων ευρωπαϊκών οικονομιών, δηλαδή της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας και της Μεγάλης Βρετανίας, όπου αντικατοπτρίζονται εύγλωττα οι διαφορετικές προοπτικές τους.

Οπως φαίνεται και στον πίνακα που δημοσιεύουμε, η Ιταλία και η Γαλλία κατέγραψαν από τον Ιανουάριο έως τα τέλη Μαΐου του 2012 σημαντική πτώση στις πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ. της τάξης του 18,9% και του 17,2% αντίστοιχα.

Αντίθετα, η γερμανική αγορά επέδειξε σταθερότητα με 0,3% αύξηση των πωλήσεων, ενώ ακόμη καλύτερη ήταν η πορεία της βρετανικής αγοράς αυτοκινήτου τους πρώτους πέντε μήνες με 2,3% περισσότερες ταξινομήσεις καινούργιων Ι.Χ. Εντελώς διαφορετικές είναι οι προοπτικές της σημαντικής αγοράς των ΗΠΑ, όπου το 2012 προβλέπεται να πουληθούν περίπου 14 εκατομμύρια Ι.Χ. και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, ένας αριθμός που ισοδυναμεί με αύξηση γύρω στο 10% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.

Περισσότερα από 13,1 εκατομμύρια επιβατικά μοντέλα αναμένεται να πωληθούν το τρέχον έτος στην Κίνα (+8% συγκριτικά με το 2011), ενώ με θετικό πρόσημο θα κλείσουν φέτος και οι αναπτυσσόμενες αγορές του Μεξικού, της Ρωσίας και της Ινδίας. Με βάση αυτά τα δεδομένα, υπολογίζεται ότι το 2012 θα ταξινομηθούν σε παγκόσμιο επίπεδο περίπου 68 εκατομμύρια Ι.Χ., δηλαδή 4% περισσότερα από το 2011.

Γι’ αυτό και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που αναπτύχθηκαν έγκαιρα στις συγκεκριμένες αγορές καταφέρνουν και ξεπερνούν σχετικά ανώδυνα τον κορεσμό για Ι.Χ. στη Γηραιά Ηπειρο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της VW και της Audi, οι οποίες κατέγραψαν το πρώτο εξάμηνο του 2012 τις υψηλότερες πωλήσεις τους στις ΗΠΑ εδώ και τέσσερις δεκαετίες, ενώ κυριαρχούν και στην κινεζική αγορά.