Στην Ορθόδοξη Εκκλησία δραστηριοποιούνται χιλιάδες γυναίκες. Μοναχές, νεωκόρισσες, κατηχήτριες, ψάλτριες. Στο Ιερό όμως μπαίνουν μόνο οι νεωκόρισσες- έπειτα από ευχή του ιερέα. Διοικητικές θέσεις της Εκκλησίας οι γυναίκες δεν έχουν δικαίωμα να αναλάβουν. Για παράδειγμα, δεν επιτρέπεται να γίνουν ιερείς. Και, όπως φαίνεται, ούτε στο μέλλον θα γίνουν…
Μπορεί στην Αγγλικανική Εκκλησία αυτές τις ημέρες να βρίσκεται σε εξέλιξη αντιπαράθεση κληρικών και θεολόγων για το εάν πρέπει να χειροτονούνται επίσκοποι οι γυναίκες- ιερείς γίνονται από το 1994- στην Ορθόδοξη όμως η εικόνα ρασοφορεμένων
Η ΑΓΓΛΙΚΑΝΙΚΗ
Εκκλησία αποφάσισε πρόσφατα να δώσει και επισκοπικούς θώκους στις γυναίκες
γυναικών είναι ακόμη στη σφαίρα της φαντασίας. «Τέτοια συζήτηση – για τη χειροτονία γυναικών με τον βαθμό του ιερέα- δεν μπορεί καν να ανοίξει», δηλώνουν κατηγορηματικά μητροπολίτες που μίλησαν στα «ΝΕΑ».
Η παράδοση
Το κύριο επιχείρημα των μητροπολιτών είναι ότι ποτέ στο παρελθόν της Ορθόδοξης Εκκλησίας δεν υπήρξε γυναίκα ιερέας ή χειροτονία γυναίκας.
«Για την Ορθόδοξη Εκκλησία η χειροτονία των γυναικών δεν μαρτυρείται ούτε από την πατερική ούτε από τη βιβλική διδασκαλία», αναφέρει ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας και καθηγητής Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, κ. Χρυσόστομος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της ορθόδοξης παράδοσης, τονίζουν άλλοι μητροπολίτες, είναι ότι οι Απόστολοι του Χριστού ήταν άνδρες, καθώς και ότι ουδέποτε χειροτόνησαν γυναίκες ως ιερείς.
Οι εκπρόσωποι της Ορθόδοξης Εκκλησίας υποστηρίζουν πως το γεγονός ότι οι γυναίκες δεν γίνονται… ιέρειες δεν σημαίνει πως υφίστανται άνιση μεταχείριση. «Η ιεροσύνη δεν θεωρείται προνόμιο ή προτέρημα, αλλά διακονία», τονίζει ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου, κ. Ιερόθεος.
Από τη στιγμή όμως που η ιεροσύνη δεν θεωρείται προνόμιο των ανδρών, προκύπτει το ερώτημα γιατί η Ορθόδοξη Εκκλησία να μην εξετάσει στο μέλλον τη χειροτονία γυναικών. Η απάντηση βρίσκεται και πάλι στους κανόνες της παράδοσης, λέει ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας. «Ό,τι γίνεται στη ζωή της Εκκλησίας έχει παρελθόν, παρόν και μέλλον. Από τη στιγμή που η χειροτονία δεν ίσχυε στο παρελθόν, δεν μπορεί τώρα να ξεκινήσει συζήτηση για να αλλάξει».
Ο αντίλογος
Σε άλλο μήκος κύματος ο καθηγητής Συγκριτικής Φιλοσοφίας της Θρησκείας στη Θεολογική Σχολή Αθηνών, κ. Μάριος Μπέγζος, τονίζει ότι στην Ορθόδοξη Εκκλησία όλη η επιχειρηματολογία που απαγορεύει την ιεροσύνη στις γυναίκες «προέρχεται από το χθες. Από το παρελθόν». Άλλωστε, λέει, «η Εκκλησία κατάγεται από μια κοινωνία που ήταν ανδροκρατούμενη».
Θετική και ελπιδοφόρο χαρακτηρίζει τη χειροτονία γυναικών επισκόπων στην Αγγλικανική Εκκλησία η κ. Δέσποινα Ζδούκου, καθηγήτρια λυκείου και μέλος της Ομάδας Γυναικών Θεσσαλονίκης. Όπως λέει, «στις πιο γνωστές σημερινές θρησκείες επικρατούν βαθιά πατριαρχικές και συχνά “μισογύνικες” απόψεις». Σε ό,τι αφορά την Ορθόδοξη Ελληνική Εκκλησία προσθέτει πως «δυστυχώς, δεν παρατηρείται κινητικότητα γύρω από το ζήτημα. Αυτό πιθανά οφείλεται και στον αντιδημοκρατικό τρόπο οργάνωσής της. Όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται από τη Σύνοδο των μεσήλικων, ηλικιωμένων και υπερήλικων ανδρών δεσποτάδων».
Χειροτονούν γυναίκες από το 1994
ΕΝΤΕΛΩΣ διαφορετική είναι η θέση της γυναίκας στην Αγγλικανική Εκκλησία, όπου από το 1994 χειροτονούνται γυναίκες ως ιερείς. Εκείνη τη χρονιά χειροτονήθηκαν περίπου 1.300. Η συζήτηση είχε ξεκινήσει από τα μέσα της δεκαετίας του ΄70. Πριν από μερικές ημέρες η Σύνοδος προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, επιτρέποντας στις γυναίκες ιερείς να εκλέγονται επίσκοποι. Ωστόσο η απόφαση προκάλεσε αντιδράσεις.
Μόνο με ευχή μπαίνουν στο Ιερό
ΝΕΩΚΟΡΙΣΣΕΣ, κατηχήτριες, ψάλτριες, υπεύθυνες φιλόπτωχων. Σε αυτές τις βοηθητικές θέσεις περιορίζεται σήμερα ο ρόλος της γυναίκας στην Εκκλησία.
Αρκετοί μητροπολίτες υποστηρίζουν όμως ότι αυτός ο ρόλος δεν είναι λιγότερο σημαντικός σε σύγκριση με των ιερέων. Αναφέρουν ότι πολλές μοναχές κάνουν κοινωνικό έργο που μπορεί να ξεπερνάει και αυτό των ιερέων. Θεολόγοι και εκπρόσωποι γυναικείων οργανώσεων, όμως, διατυπώνουν ενστάσεις. Τέτοιοι ρόλοι είναι «δευτερεύοντες σε σύγκριση με των ανδρών μέσα στην Εκκλησία. Δεν είναι το ίδιο», λέει ο καθηγητής κ. Μπέγζος. Ακόμη και σήμερα, προσθέτει, η παρουσία της γυναίκας στης Εκκλησία αποτελεί ταμπού και «μίασμα». Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι νεωκόρισσες. Έχουν δικαίωμα να μπουν στο Ιερό μόνο έπειτα από ευχή του ιερέα και μόνο όσες είναι παρθένες ή χήρες…
- Εξαλλος ο Μαζωνάκης διέκοψε συναυλία του στην Κύπρο: «Ρε δεν σέβεστε τους ανθρώπους που είναι εδω;»
- Για «μαξιμαλιστικές διεκδικήσεις» κατηγορεί την Ελλάδα το ΥΠΕΞ της Τουρκίας – «Το διεθνές δίκαιο πρέπει να ισχύει για όλους», απαντά η Αθήνα
- ΟΠΕΚΕΠΕ: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το σκάνδαλο που προκάλεσε «σεισμό» στην κυβέρνηση – Ντόμινο πολιτικών εξελίξεων