|
Ανδρέας Μαραμπός, διευθυντής της Ster Cinemas στην Ελλάδα: «Ακόμα και στο Σύνταγμα θα φτιάχναμε πολυκινηματογράφο, αν βρίσκαμε το κατάλληλο ακίνητο»
|
Άρχισε τη λειτουργία της το 2000 με 11 αίθουσες στη Θεσσαλονίκη. Το 2002 μπήκε
κάτω από την «ομπρέλα» της Audiovisual και το 2003 επεκτάθηκε στην Αθήνα, την
Πάτρα και τη Λάρισα. Μέσα σε τέσσερα χρόνια η Ster Cinemas έχει αναδειχθεί σε
έναν από τους πρωταγωνιστές της ελληνικής αγοράς πολυκινηματογράφων, μιας
αγοράς που παρουσιάζει πλέον ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς ο ανταγωνισμός είναι
έντονος και οι νέες επενδύσεις διαδέχονται η μία την άλλη. Όσο για τη φετινή
σεζόν, η εταιρεία «στοιχηματίζει» επιπλέον 10 εκατ. ευρώ, καθώς στο δυναμικό
της θα προστεθούν 20 νέες αίθουσες, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με τον κ. Ανδρέα Μαραμπό, διευθυντή της Ster Cinemas στην Ελλάδα, έως
τις 15 Δεκεμβρίου θα έχει ξεκινήσει η λειτουργία του πολυκινηματογράφου επί
της Λεωφόρου Αχαρνών, με 1.700 θέσεις σε 10 αίθουσες και συνολικό κόστος
επένδυσης 5 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, μέχρι το τέλος του 2004, θα ανοίξουν οι
πόρτες του δεύτερου πολυκινηματογράφου της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη και
συγκεκριμένα στο εμπορικό κέντρο City Gate, επένδυση 4,5 – 5 εκατ. ευρώ. Με 55
συνολικά αίθουσες σε τέσσερις πόλεις, η Ster βασίζει το μέλλον της στην
ανταπόκριση του κοινού και στη μαγεία που εκπέμπει η μεγάλη οθόνη.
«Κλειδί» τα εισιτήρια
|
|
Ο παράγοντας που θα κρίνει την επιτυχία των επενδύσεων της Ster, αλλά και των
πολυκινηματογράφων στην Ελλάδα γενικότερα, δεν είναι άλλος από τα εισιτήρια
που «κόβονται» στις αίθουσες. Αυτή τη στιγμή, κάθε χρόνο διατίθενται περίπου
12 – 13 εκατομμύρια εισιτήρια κινηματογράφου, αριθμός που αναλογεί σε περίπου
1,2 επισκέψεις ανά κάτοικο. Την ίδια στιγμή, στις υπόλοιπες μεσογειακές χώρες
η αντίστοιχη αναλογία είναι κοντά στο 2,5 – 2,6, ενώ στην Ευρώπη των «15»
ξεπερνά το 3,5.
Εδώ ακριβώς βρίσκεται το «κλειδί» για την άνθηση των πολυκινηματογράφων, όπως
τονίζει ο κ. Μαραμπός. «H δημιουργία σύγχρονων αιθουσών στην Αθήνα και την
περιφέρεια θα οδηγήσει στην αύξηση των εισιτηρίων, με τον αριθμό των
επισκέψεων ανά άτομο να ξεπερνά άνετα τις δύο κάθε χρόνο». Εξάλλου, το 1996,
όταν και ξεκίνησε τη λειτουργία του ο πρώτος πολυκινηματογράφος στην Ελλάδα, η
ετήσια “συγκομιδή” εισιτηρίων στη χώρα δεν ξεπερνούσε τα 6 εκατομμύρια, ενώ
σήμερα, οκτώ χρόνια αργότερα, έχει υπερδιπλασιαστεί. Πάντως, την τελευταία
διετία ο αριθμός των εισιτηρίων έχει παραμείνει σταθερός.
Ο ρόλος των ακινήτων
H ραγδαία ανάπτυξη στην αγορά των πολυκινηματογράφων την τελευταία διετία έχει
σχέση και με το κόστος των ακινήτων στην Αττική, το οποίο πλέον έχει
σταθεροποιηθεί σε λογικά επίπεδα. H δημιουργία νέων χώρων δίπλα στην Αττική
Οδό έχει «λύσει τα χέρια» των εταιρειών, που μπορούν να επεκτείνουν τις
δραστηριότητές τους και εκτός πόλης, ενώ ευκαιρίες επέκτασης υπάρχουν και στο
κέντρο, όπως, για παράδειγμα, το ακίνητο στην περιοχή του Αγίου Ελευθερίου που
θα στεγάσει τον νέο πολυκινηματογράφο της Ster. Για την εταιρεία, το βασικό
κριτήριο είναι η ύπαρξη του κατάλληλου χώρου σε συμφέρουσα τιμή. «Ακόμα και
στο Σύνταγμα θα φτιάχναμε πολυκινημαγράφο, αν βρίσκαμε το κατάλληλο ακίνητο»,
λέει χαρακτηριστικά ο κ. Μαραμπός.
Κίνδυνος κορεσμού
Πάντως, η ραγδαία ανάπτυξη στον τομέα των πολυκινηματογράφων δημιουργεί ήδη
τους πρώτους φόβους για κορεσμό της αγοράς. Για παράδειγμα, στις περισσότερες
επαρχιακές πόλεις, λόγω του αριθμού των κατοίκων και των γεωγραφικών
χαρακτηριστικών, υπάρχει χώρος μόνο για μία εταιρεία. Ήδη ο ανταγωνισμός έχει
«κλείσει» με πολυκινηματογράφους την Καβάλα, την Ξάνθη, την Κομοτηνή, τα
Ιωάννινα και το Ηράκλειο, ενώ η Ster δραστηριοποιείται από τον Δεκέμβριο του
2003 σε Λάρισα και Πάτρα. Αυτό σημαίνει πως είναι πλέον λίγες οι πόλεις της
ελληνικής περιφέρειας που ακόμα ενδείκνυνται για επένδυση. Όσο για την Αθήνα,
σύμφωνα με τον κ. Μαραμπό, «με βάση τον πληθυσμό της, άνετα αντέχει 10
πολυκινημαγράφους», αριθμός που όμως αναμένεται να επιτευχθεί μέσα στην
επόμενη διετία. Από εκεί και πέρα, η αύξηση στον αριθμό των εισιτηρίων είναι
«μονόδρομος», προκειμένου να επιβιώσουν οι εταιρείες του χώρου. Απέναντι στην
προοπτική αυτή, οι άνθρωποι της Ster είναι αισιόδοξοι, φέρνοντας ως παράδειγμα
την αγορά της Θεσσαλονίκης. Εκεί, η ύπαρξη πολυκινηματογράφων ανέβασε το
ενδιαφέρον του κοινού, με αποτέλεσμα οι επισκέψεις ανά άτομο να ξεπερνούν τις
δύο κάθε χρόνο και οι νέες επενδύσεις να διαδέχονται η μία την άλλη. Βέβαια,
το ερώτημα αν οι συνεχιζόμενες επενδύσεις θα έχουν… happy end μπορεί να
απαντηθεί μονάχα… επί της οθόνης.
«Σταθμός» η εξαγορά της Europlex
Σημείο-σταθμός στην εξέλιξη της Ster Cinemas ήταν η απόκτηση των
πολυκινηματογράφων της εταιρείας Europlex στην Πάτρα και τη Λάρισα. «Εν μια
νυκτί» η εταιρεία είδε να προστίθενται άλλες 16 αίθουσες στο δυναμικό της, με
τα οικονομικά αποτελέσματα και στις δύο περιπτώσεις να βρίσκονται «στο
κόκκινο». Έχοντας να αντιμετωπίσει την αρνητική εικόνα που είχε δημιουργηθεί
για τους συγκεκριμένους πολυκινηματογράφους, η Ster κλήθηκε να αλλάξει τον
τρόπο λειτουργίας τους, αλλά και να διαθέσει αρκετά χρήματα στον τομέα της
επικοινωνίας.
Τα επιχειρηματικά πλάνα έπρεπε να μετατραπούν και να έρθουν πιο κοντά στα
δεδομένα της ελληνικής αγοράς, τόσο ως προς τον αριθμό των επισκέψεων όσο και
ως προς τον τρόπο λειτουργίας. Ενώ η Europlex λειτουργούσε με βάση τα
αμερικανικά πρότυπα, που «μιλούσαν» για πέντε επισκέψεις ανά άτομο ετησίως, η
Ster «έριξε» τον αριθμό αυτόν στο 1,2 – 1,3. Ενώ στα Europlex οι ταινίες σε
όλες τις αίθουσες ξεκινούσαν ταυτόχρονα, η Ster άλλαξε τον προγραμματισμό και
οι προβολές αρχίζουν ανά 15 ή 20 λεπτά. Αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών, αλλά και
των χρημάτων που δαπανήθηκαν προκειμένου να αλλάξει η εικόνα που είχε το
κοινό, ήταν ο αριθμός των εισιτηρίων να αυξηθεί κατά 20% και οι άνθρωποι της
Ster να είναι αισιόδοξοι και για τη νέα σεζόν.









