Τόλμησε να βάλει τον ανθρώπινο μόχθο στο ελληνικό χαρτονόμισμα και να απλώσει μεγάλες συνθέσεις, σαν πίνακες ζωγραφικής, στην πίσω όψη του. Είναι ο αυτοδίδακτος (αρχικά) χαράκτης και ικανός καλλιτέχνης που έθεσε τις βάσεις για την τέχνη των τραπεζογραμματίων στην Ελλάδα κι υπήρξε ο πρώτος που έφερε τη χαλκογραφία στο Ιδρυμα Εκτυπώσεως Τραπεζογραμματίων και Αξιών, δηλαδή στο Νομισματοκοπείο.

Ο αντιστασιακός Αλέξανδρος Κορογιαννάκης, ο οποίος ξεκίνησε να εργάζεται ως σκιτσογράφος στις εφημερίδες «Πατρίς» και «Εθνος», προσλήφθηκε στην Τράπεζα της Ελλάδος και βρέθηκε στη φυλακή με τους Γιάννη Κεφαλληνό, Α. Τάσσο και Αντώνη Κανά, όταν το έργο του με τη σκελετωμένη από την πείνα οικογένεια θεωρήθηκε ηττοπαθές από τις κατοχικές Αρχές, είναι «ο πρωταγωνιστής της πέμπτης κατά σειράς έκθεσης που φιλοξενεί από χθες το Μουσείο της Τραπέζης της Ελλάδος» όπως εξηγεί ο διευθυντής του Κέντρου Πολιτισμού της τράπεζας Παναγιώτης Παναγάκης.

Εντεκα τραπεζογραμμάτια φέρουν την υπογραφή του γεννημένου στα Μέγαρα Κορογιαννάκη το 1906, ο οποίος πήρε τη σκυτάλη από τον πρώτο σχεδιαστή νομισμάτων στην Ελλάδα, τον Μιχαήλ Αξελό, κι εργάστηκε στην τράπεζα από το 1939 έως τον θάνατο του, το 1966. Οχι και λίγα αν αναλογιστεί κάποιος ότι από τη σύλληψη μέχρι την παραγωγή ενός χαρτονομίσματος απαιτούνταν περί τα τέσσερα χρόνια.

Κι αν στο πρώτο του τραπεζογραμμάτιο των 1.000 δρχ. του 1941 προτίμησε να αποτυπώσει τον Μέγα Αλέξανδρο, στα δύο επόμενα αποδείχθηκε τολμηρός. Δίπλα στην εμβληματική Νίκη της Σαμοθράκης που δέσποζε στο χαρτονόμισμα των 5.000 δρχ. του 1942 τοποθέτησε δυο εργάτες. Στην πίσω όψη δε ένας αγρότης σπέρνει, ενώ στο βάθος ένας δεύτερος οργώνει, θέτοντας έτσι «την προσωπική του σφραγίδα στο ελληνικό χαρτονόμισμα, καθώς εκφράζει την πίστη του στον άνθρωπο και στον αγώνα του για πρόοοδο» όπως επισημαίνει η δρ Ιστορίας της Τέχνης Ελένη Γκόνου-Στυλιανίδη στον κατάλογο της έκθεσης, ο οποίος περιλαμβάνει επίσης κείμενα της ιστορικού τέχνης Ειρήνης Οράτη, αλλά και της επιμελήτριας της έκθεσης Δήμητρας Νικολού.

Μην περιμένετε όμως όσοι σπεύσετε ώς το εντυπωσιακό, αν και όχι γνωστό στο ευρύ κοινό, μουσείο της τράπεζας να δείτε μόνο χαρτονομίσματα. Εκτός από φωτογραφίες και ντοκουμέντα –όπως επί παραδείγματι η αίτηση αποφυλάκισης του Κορογιαννάκη ή η επιστολή με την οποία του προτείνεται να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας –παρουσιάζονται τα εργαλεία του, βιβλία που είχε εικονογραφήσει και 38 χαρακτικά του που επιτρέπουν να σκιαγραφηθεί το πορτρέτο του ως καλλιτέχνη: από τις πρώτες χαλκογραφίες που έφτιαξε όταν πρωτοπήγε στη Βιέννη για να γνωρίσει –ως υπάλληλος πλέον της τράπεζας –τη συγκεκριμένη τέχνη ώς νεκρές φύσεις και τα σκούρα γυμνά, αλλά και τα πιο αφαιρετικά διαπλανητικά και τα κότερα που φιλοτέχνησε προς το τέλος της ζωής του.

INFO

«Αλέξανδρος Κορογιαννάκης 1906-1966 – Χαρακτική» στο Μουσείο της Τραπέζηςτης Ελλάδος (Αμερικής 3) έως το τέλος του 2017. Είσοδος ελεύθερη.