«Ο μπαμπάς μου είναι από το Σουδάν και για πολλά χρόνια δεν ήταν το καλύτερό μου να έρχεται να με παίρνει από το μάθημα των Αγγλικών. Ισως να μην είχα άμεσες νύξεις από τον περίγυρό μου, αλλά γνώριζα τις αντιλήψεις που επικρατούσαν σε μια μικρή επαρχιακή πόλη, όπως είναι το Ηράκλειο της Κρήτης. Πέρασαν αρκετά χρόνια και δούλεψα πολύ για να κατανοήσω και να αποδεχθώ ότι η μείξη των διαφορετικών στοιχείων δίνει υπόσταση στην ύπαρξή μου». Αυτό δήλωνε στα «ΝΕΑ» πριν από μερικούς μήνες όταν έπαιζε στην παράσταση «West side story» στο οποίο υποδύονταν τη Μαρία. Το όνομα της Μαρίνας Σάττι αυτές τις μέρες πρωταγωνιστεί στο time line των περισσότερων σελίδων στο facebook. Σχεδόν όλοι είχαν ποστάρει το τραγούδι της «Μάντισσα» που μετράει περισσότερα από 3 εκατ. views μέσα σε λίγες μέρες. Το νούμερο είναι τόσο εντυπωσιακό σε σχέση με τον χρόνο που ανέβηκε που οι καχύποπτοι άρχισαν να λένε ότι 1.000 likes στο facebook ή 1.000 followers στο twitter ή 1.000 views στο YouTube κοστίζουν 29 ευρώ από 150, αφού η εταιρεία αυτές τις μέρες κάνει πολύ μεγάλη έκπτωση! Ομως υπάρχουν και post καλλιτεχνών σαν αυτό της Τάνιας Τσανακλίδου, «Καλή μέρα, καλή εβδομάδα με ένα κορίτσι ουράνιο τόξο. Τι ταλέντο!» ή του Γιώργου Περρή, «Young, fresh, raw incredible Greek talent!! Bravo Marina Satti» που ανοίγουν ένα ακόμη παράθυρο με πιο καθαρή θέα για όποιον θέλει να δει και να αναλύσει το φαινόμενο των ημερών.

Το κορίτσι που έγινε viral μέσα σε λίγες ώρες δεν είναι ουρανοκατέβατο. Εχει δώσει δείγματα της αφοσίωσής της στην τέχνη μέσα από την οποία έχει αποφασίσει να εκφραστεί πολλές φορές και από διαφορετικούς δρόμους. Αρκεί κανείς να σταθεί για λίγο στο βιογραφικό της για να αντιληφθεί ότι αυτό που απολαμβάνει είναι αποτέλεσμα του μόχθου της. Πριν από περίπου δώδεκα χρόνια μετακόμισε από το Ηράκλειο της Κρήτης στην Αθήνα για να σπουδάσει Αρχιτεκτονική στο Πολυτεχνείο. Παράλληλα σπούδαζε κλασικό τραγούδι, θέατρο και χορό, πήρε δίπλωμα κλασικού τραγουδιού με τον βαρύτονο Πάνο Δήμα (1ο βραβείο –Αριστα παμψηφεί) και πτυχίο κλασικού πιάνου και ανώτερων θεωρητικών. Αποφοίτησε από το Berklee College of Music (με πλήρη υποτροφία), τον Αύγουστο του 2011, με εξειδίκευση στη σύγχρονη ενορχήστρωση – παραγωγή και στη μουσική επένδυση ταινιών. Στο βιογραφικό της όμως έχει προλάβει και σημαντικές συνεργασίες με τους Μπόμπι ΜακΦέριν, Γουέιν Σόρτερ, Ντανίλο Πέρεζ, Πίτερ Χερμπολτσχάιμερ κ.ά. Εχει εργαστεί ως ηθοποιός στο σίριαλ του Alpha «Γ 4» και το «Steps» του Αnt1. Πολλές φορές όμως έχει πει ότι «δεν είμαι ηθοποιός! Ο,τι κάνω έχει πάντα σχέση με τη μουσική». Επίσης έχει δανείσει τη φωνή της σε μεταγλωττίσεις ταινιών κινουμένων σχεδίων και είναι ο ιθύνων νους ενός γυναικείου γκρουπ που τραγουδάει a capella, τις Fonέs.

Το κορίτσι που κινείται φωνητικά στους δρόμους της τζαζ έχει κυκλοφορήσει ήδη ένα σινγκλ, το «Μια φορά», και προσπαθεί να μαζέψει υλικό για έναν ολοκληρωμένο δίσκο. Δεν της αρέσουν οι ταμπέλες και, όπως είχε δηλώσει παλαιότερα στα «ΝΕΑ», «για μένα το σημαντικό είναι να παίζω, να τραγουδάω και να είμαι χαρούμενη. Οι κατηγοριοποιήσεις δεν με αφορούν». Οπότε δικαίως μπορεί κάποιος να σκεφτεί ότι ο καβγάς και οι αναλύσεις γύρω από το τραγούδι «Μάντισσα» –σε στίχους Μιχάλη Κουινέλη των Stavento και μουσική δική της –είναι σχεδόν άκυρες. Αλλοι υποστηρίζουν ότι έκλεψε στοιχεία από το βιντεοκλίπ «Wannabe» των Spice Girls –ακόμη έκαναν σύγκριση και με ένα του Παντελή Παντελίδη. Αλλοι μιλούν για μια πρόταση με ήχους από την παράδοση της Ηπείρου και ηλεκτρικά στοιχεία. Οχι δεν είναι κάτι καινούργιο. Ποιος θα ισχυριζόταν άλλωστε ότι με μια παραδοσιακή μελωδία και ένα beat δημιουργεί πρωτοπορία; Τα παραδείγματα καλλιτεχνών που «πείραζαν» την παράδοση είναι πάμπολλα και φυσικά όχι όλα πετυχημένα. Η τέχνη θέλει τον πειραματισμό αλλά όλοι οι πειραματισμοί δεν είναι τέχνη –συζήτηση ανεξάντλητη.

Η Μαρίνα Σάττι πριν από λίγες μέρες ολοκλήρωσε τις εμφανίσεις της με την παράσταση του Δημήτρη Μαραμή και του Κωνσταντίνου Ρήγου στην Πειραματική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην οποία υποδυόταν την Αρετούσα. Τον χειμώνα με τις Fonέs εμφανίστηκε με τον Παύλο Παυλίδη και το Leon. Με αυτό το γκρουπ είχε διασκευάσει το «Θα σπάσω κούπες», τραγούδι που έχει τη σφραγίδα της Μαρίκας Παπαγκίκα αλλά και της Ελευθερίας Αρβανιτάκη. Αυτή τη στιγμή τα views του στο YouTube έχουν ξεπεράσει τα 10 εκατ. Είχε μάλιστα τρομοκρατηθεί με την επιτυχία γιατί θεωρούσε ότι δημιουργούσε μια προσδοκία στην οποία ενδεχομένως δεν θα μπορούσε ν ανταποκριθεί. Και η διασκευή –με ένα looper και φωνές –στο τραγούδι του Νίκου Κυπουργού «Νιφάδα» που ανέβασε την Πρωτοχρονιά δεν τα πάει καθόλου άσχημα. Είναι σημείο των καιρών να καταγράφεται η καλλιτεχνική δημιουργία μέσα από likes, followers και views. Βέβαια υπάρχει και η χειρότερη εκδοχή με καταγραφή ποσοστών παραμονής του τηλεοπτικού κοινού. Αλλη μια δύσκολη κατάσταση και φυσικά διαφορετική κουβέντα για όσα παιδιά επιλέγουν να διεκδικήσουν θέση στο τραγούδι μέσα από talent shows. H Μαρίνα αγωνιά για το επόμενο βήματης, αυτό που θα καταγράψει και θα αποτυπώσει τις εμπειρίες που συλλέγει. Και θα το πούμε καλύτερα αν δανειστούμε τα λόγια της, «μια ιστορία θέλουμε να πούμε κι όσο δουλεύουμε με τον εαυτό μας τόσο πιο ξεκάθαρα μπορούμε να την πούμε».