Το αποκαλούν «το Μουντιάλ του Πούτιν», λες και μοναδικός και απόλυτος διοργανωτής του είναι ο ρώσος κυβερνήτης. Η Εθνική μας έχασε κόντρα στους Κροάτες την πιθανότητα να βρεθεί σε αυτό, αλλά, παρά την πίκρα που δημιουργεί η απουσία της, πρέπει να παραδεχτούμε πως αυτό είναι η μεγάλη διοργάνωση του 2018 που μόλις ξεκίνησε. Θα είναι ένα παράξενο Μουντιάλ διότι ό,τι άσχημα ξεκινά είναι δεδομένο ότι θα συνεχιστεί χειρότερα.

Βραζιλία

Αντίθετα από τη Βραζιλία, όπου τέσσερα χρόνια πριν, έργα στα γήπεδα γίνονταν μέχρι και την τελευταία στιγμή, στη Ρωσία είναι ήδη όλα σχεδόν έτοιμα. Το δίκτυο των μετακινήσεων είναι εξαιρετικό και αντιδράσεις για την διεξαγωγή του Παγκοσμίου Κυπέλλου δεν υπάρχουν –στη Βραζιλία διαδηλώσεις εναντίον της διοργάνωσης είχαμε μέχρι την ημέρα της έναρξής του. Τι δεν υπάρχει, όμως, στη Ρωσία; Κάτι απαραίτητο: οι χορηγοί. Και η FIFA μοιάζει για αυτό να τα έχει βάψει μαύρα! Σε μια εποχή που τα χρήματα που οι εταιρίες επενδύουν για προβολή στο ποδόσφαιρο είναι μοναδικά στην ιστορία, το Μουντιάλ της Ρωσίας έχει λιγότερους χορηγούς από όσους έχει μόνος του ο Κριστιάνο Ρονάλντο!

Συμφωνίες

Εξι μήνες πριν την έναρξη του Παγκοσμίου Κυπέλλου η FIFA αναζητά βοήθειες και δεν βρίσκει. Αυτή τη στιγμή χορηγικές συμφωνίες έχει μόνο με τις κινεζικές εταιρίες Wanda Group, Hisense και Vivo καθώς και με την Qatar Airways που πληρώνει πολλά διότι το Κατάρ θα φιλοξενήσει το επόμενο Μουντιάλ και θέλει να βοηθήσει στην προβολή του. Οι συμφωνίες αυτές βοήθησαν κάπως στο να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, αλλά δεν το έλυσαν κιόλας: η FIFA υπολόγιζε ότι θα έχει δέκα χορηγούς τουλάχιστον, όμως αυτό μοιάζει όνειρο κυρίως γιατί οι δυτικές εταιρίες δεν ενδιαφέρονται. Η τελευταία χορηγική συμφωνία της παγκόσμιας ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας με δυτική εταιρεία έγινε το μακρινό 2012 ενόψει του Μουντιάλ της Βραζιλίας: η αμερικανική εταιρεία Johnson & Johnson ήταν η τελευταία που έσπευσε να βοηθήσει εκείνη την ιστορική διοργάνωση. Από τότε η FIFA μετρά μόνο απώλειες: η ανάθεση του Μουντιάλ του 2022 στο Κατάρ και τα σκάνδαλα της τελευταίας περιόδου του Σεπ Μπλάτερ στάθηκαν αιτία να διακόψουν τη σχέση με τη FIFA κολοσσοί όπως η Visa, η Coca-Cola, η McDonald’s κτλ. Οι Αμερικάνοι θύμωσαν για την μη ανάθεση του Μουντιάλ του 2022 στις ΗΠΑ και σταμάτησαν να πληρώνουν για προβολή σε Μουντιάλ –πηγαίνοντας μάλιστα κόντρα στο ρεύμα της εποχής: το λέω γιατί στην Αμερική το soccer ζει μέρες ανάπτυξης. Οι δε Ευρωπαίοι δεν μοιάζουν διατεθειμένοι να πληρώσουν για το πάρτι του Βλαντίμιρ Πούτιν. Γαλλικές, γερμανικές και αγγλικές εταιρείες θα είναι απλά χορηγοί της Εθνικής Γαλλίας, της Εθνικής Γερμανίας και της Εθνικής Αγγλίας: τίποτα πιο πολύ!

Δύο

Ωστόσο δεν έχει μόνο η FIFA πρόβλημα να πουλήσει το πιο λαμπερό προϊόν της: ακόμα χειρότερα προβλήματα έχουν οι ρώσοι διοργανωτές που περίμεναν τελείως διαφορετική βοήθεια από το ντόπιο κεφάλαιο. Οι διοργανωτές υπολόγιζαν ότι θα έχουν είκοσι πέντε εγχώριους χορηγούς –εκτίμηση υπερβολική, αν σκεφτεί κανείς ότι οι Γερμανοί το 2006 είχαν δώδεκα και οι Βραζιλιάνοι το 2014 δέκα –τρεις μάλιστα εταιρείες ήταν κρατικές. Πιθανότατα οι διοργανωτές έκαναν κάποιο λάθος στους υπολογισμούς τους, όμως κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πως έξι μήνες πριν την έναρξη της διοργάνωσης θα έδειχναν για αυτή ενδιαφέρον μόνο δύο (!) ρωσικές εταιρείες: η γνωστή μας Gazprom, ο ενεργειακός κολοσσός που είναι και χορηγός της Ζενίτ, και η μοσχοβίτικη τράπεζα Alfa Bank είναι οι μόνες που έχουν ανακοινώσει τη στήριξή τους στη διοργάνωση! Ο Πούτιν πληρώνει το γεγονός ότι είναι αντιπαθητικός στους Δυτικούς –αυτό το ήξερε. Ομως η απροθυμία της στήριξης από τις ρωσικές εταιρείες είναι σίγουρα κάτι που τον έχει προβληματίσει και για αυτό αναμένεται να εξαγγείλει φοροαπαλλαγές για όσους θέλουν να βοηθήσουν. Και πάλι, όμως, δύσκολα θα βρεθούν δέκα: η εντύπωση όλων είναι ότι η απροθυμία οφείλεται στις ελάχιστες πιθανότητες διάκρισης που έχει η εθνική ομάδα της Ρωσίας. Ενας παλιός κανόνας του μάρκετινγκ είναι ότι κανείς δεν θέλει να το όνομά του να σχετίζεται με κουτσά άλογα. Αν υπήρχε μια Εθνική ικανή να διακριθεί, ίσως όλα να ήταν αλλιώς.

Ζημιά

Η FIFA θα καλύψει τη ζημιά χάρη στα έσοδα από την πώληση των ματς: τα μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα έχουν πληρώσει για το Μουντιάλ της Ρωσίας 12% περισσότερα χρήματα από όσα έδωσαν για το Μουντιάλ της Βραζιλίας –δεν είναι παράξενο καθώς μιλάμε για ένα Παγκόσμιο Κύπελλο που θα γίνει σε μια ευρωπαϊκή χώρα, πράγμα που σημαίνει πως οι ώρες μετάδοσης των αγώνων είναι οι καλύτερες. Παρ’ όλα αυτά τα χρήματα που βγήκαν στην Βραζιλία παραμένουν όνειρο: το 1 δισ. 65 εκατ. δολάρια είναι ένα ποσό που η FIFA θα αργήσει να ξαναδεί. Εντάξει, δεν θα την λυπηθούμε κιόλας…