ΠΑΡΕΛΘΟΝ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 24/08/2017 08:00 |

Σύμφωνα με μια αρκετά λογική θεωρία, δύο είναι οι τομείς στους οποίους μια αριστερή κυβέρνηση μπορεί να αφήσει το στίγμα της. Και κανείς από τους δύο δεν είναι η οικονομία, εδώ τα πράγματα είναι λίγο - πολύ δεδομένα, οι διαφορές των δύο ιδεολογικών στρατοπέδων εξαντλούνται στο ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος του κράτους προκειμένου να αποφεύγονται ή να διορθώνονται οι υπερβολές της αγοράς. Ο Τσακαλώτος θα μπορούσε να είναι υπουργός οποιασδήποτε κυβέρνησης - αλλά του έλαχε ο ΣΥΡΙΖΑ.
Οι τομείς που προσφέρονται, αντίθετα, για ουσιαστικές αριστερές παρεμβάσεις, και - διόλου κατά σύμπτωση - έπασχαν ανέκαθεν σ' αυτόν τον τόπο, είναι η υγεία και η παιδεία. Η πρώτη στιγματίστηκε διά παντός από τον Πολάκη και τις εξωφρενικές αναρτήσεις του. Η δεύτερη χρησιμοποιείται σήμερα από την κυβέρνηση για μικρομματικούς σκοπούς. Και, συγκεκριμένα, για να προσεγγιστούν οι σημερινοί μαθητές των τελευταίων τάξεων του λυκείου που στις επόμενες εκλογές θα ψηφίσουν για πρώτη φορά.
Σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου γίνονται συζητήσεις και λαμβάνονται αποφάσεις για να είναι τα εκπαιδευτικά ιδρύματα πιο κοντά στις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας. Εδώ, το μόνο που απασχολεί την εκάστοτε κυβέρνηση είναι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις. Λες και είναι ποτέ δυνατόν να αλλάξει η κορύφωση μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας χωρίς προηγουμένως να αλλάξουν οι νοοτροπίες των πρωταγωνιστών της. Λες και μπορεί να «φιλελευθεροποιηθεί» η πρόσβαση στη γνώση χωρίς προηγουμένως να εκσυγχρονιστεί ο τρόπος μετάδοσης και αφομοίωσής της.
Αδυνατώντας να παρουσιάσει προτάσεις που θα αλλάξουν πραγματικά τα σχολεία και τα πανεπιστήμια, ο υπουργός Παιδείας πετάει κάθε τόσο ένα πυροτέχνημα με στόχο τη συσπείρωση του κομματικού του ακροατηρίου. Η επιστροφή του πανεπιστημιακού ασύλου και της συμμετοχής των φοιτητών στη διοίκηση, η επιλογή των σημαιοφόρων με κλήρωση και η συνεχής φιλολογία γύρω από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, που όλο καταργούνται και όλο οι ίδιες μένουν, παρουσιάζονται ως απάντηση στον «νεοφιλελευθερισμό» της ΝΔ, ενώ δεν αποτελούν παρά λαϊκίστικες εξαγγελίες που στην καλύτερη περίπτωση αναπαράγουν τα κακώς κείμενα και στη χειρότερη οδηγούν ολοταχώς στο παρελθόν.
Αντίθετα με τον υπουργό Οικονομικών, ο συνάδελφός του επί της Παιδείας δεν θα μπορούσε να μετέχει σε οποιαδήποτε κυβέρνηση. Οχι επειδή εξαγόρασε τη θητεία του την περίοδο της χούντας, αλλά επειδή θεωρεί ότι η σχετική αποκάλυψη συνδέεται με την «επαναφορά των ακαδημαϊκών κανόνων στα πανεπιστήμια». Οχι επειδή κατάργησε την προσευχή και τον εθνικό ύμνο στα σχολεία, όπως τον κατηγορούν κάποιοι ανεγκέφαλοι, αλλά επειδή παίζει τον αριστερό χαϊδεύοντας την Εκκλησία. Οχι επειδή δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τη διακίνηση ναρκωτικών στα πανεπιστήμια, αλλά επειδή θεωρεί ότι το πρόβλημα αυτό μπορεί να το λύσει μόνο ένα ρωμαλέο φοιτητικό κίνημα.
Ο Κώστας Γαβρόγλου δεν είναι πιο αποτυχημένος από τον προκάτοχό του. Εκείνος, όμως, τουλάχιστον συγκρούστηκε.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
2
ΑΑ
25/08/2017 21:29
Κύριε Μητσέ, με όλη μου την εκτίμηση, μην το παρατραβάμε με την κλήρωση των σημαιοφόρων στα δημοτικά. Οι μαθητές της πρωτοβάθμιας δεν θα ψηφίσουν στις επόμενες εκλογές.
Νίκος Γεραπετρείτης
25/08/2017 07:14
Σας υπενθυμίζω και επιτρέψτε μου να σχολιάσω μερικές δηλώσεις-τοποθετήσεις του κ. Γαβρόγλου. 1. Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής πριν λίγους μήνες ο κ. Γαβρόγλου είπε πως πρέπει να αποδραματοποιηθούν οι εξετάσεις. Είναι αδιάβλητες αλλά δεν έχουν παιδαγωγικό χαρακτήρα. Επιτυγχάνει μόνο όποιος τα έχει μάθει απ' έξω. Δηλαδή κατά τον κ. Γαβρόγλου, που έχει σπουδάσει Φυσική, όλοι οι υποψήφιοι που έλυσαν ασκήσεις Φυσικής για να περάσουν στις θετικές επιστήμες είχαν μάθει τις λύσεις των ασκήσεων απ' έξω. Αυτό εμένα τουλάχιστον, που δίδαξα Φυσική επί 35 χρόνια σε φροντιστήριο μέσης εκπαίδευσης, με ξεπερνάει. 2. Πριν λίγες μέρες ο κ. Γαβρόγλου σε συνέντευξη του τόνισε ότι το σύστημα των Πανελλαδικών εξετάσεων είναι απάνθρωπο γιατί δεν αφήνει χρόνο στα παιδιά να ερωτευθούν και να πάνε για ποτό. Δηλαδή πρέπει να παραφράσουμε το γνωστό σύνθημα και να πούμε στα παιδιά: Αφήστε τα διαβάσματα και πιάστε τα μαμήσια; 3. Ο κ. Γαβρόγλου προτείνει η εισαγωγή των μαθητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ να γίνεται με το βαθμό του απολυτηρίου. Και όταν ρωτήθηκε ο κ. Γαβρόγλου πως μπορεί ο βαθμός του απολυτηρίου του Λυκείου να είναι αντικειμενικός (για τους γνωστούς σε όλους μας λόγους) ο κ. Γαβρόγλου απάντησε ότι σε τρία χρόνια θα έχει αναβαθμιστεί το Λύκειο οπότε και ο βαθμός του απολυτηρίου θα είναι αντικειμενικός. Αυτό βέβαια και αν με ξεπερνά. Μετά από αυτές τις τέσσερις δηλώσεις-τοποθετήσεις του κ. Γαβρόγλου γιατί σας φαίνεται παράξενο το προεδρικό διάταγμα που ορίζει ότι οι σημαιοφόροι θα ορίζονται όχι από τους αρίστους αλλά με κλήρωση ή ότι εξαγόρασε τη στρατιωτική του θητεία; Η εξήγηση, για μένα, είναι πολύ απλή. Ο άνθρωπος είναι Συριζαίος, ή πολύ πιθανόν και ανισόρροπος.