Εντός των ημερών πρόκειται να ανοίξει τις πύλες της στο Grand Palais του Παρισιού η Διεθνής Εκθεση Σύγχρονης Τέχνης. Εν είδει προαναγγελίας στήθηκε την περασμένη Πέμπτη στην Place Vendôme της γαλλικής πρωτεύουσας το έργο Tree (Δέντρο) του αμερικανού καλλιτέχνη Πολ Μακάρθι. Ενα φουσκωτό γλυπτό από πράσινο πανί ύψους 24 μέτρων που θα μπορούσε να θυμίσει (χριστουγεννιάτικο) δέντρο. Οπως θα μπορούσε να θυμίσει αυτό που οι Γάλλοι αποκαλούν plug anal, οι Αγγλοσάξονες butt plug και εμείς μεταφράζουμε συνηθέστερα ως «πρωκτική σφήνα». Αλλωστε ο καλλιτέχνης είναι γνωστός για τις σκατολογικές και πρωκτικές εμμονές του. Δεν αρέσει σε όλους ούτε είναι αυτό υποχρεωτικό. Και δεν έκρυψε ότι το χριστουγεννιάτικο δέντρο του είχε ένα «άρωμα» σεξουαλικού βοηθήματος.

Το στήσιμο του «Δέντρου» όμως δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί όταν, την περασμένη Πέμπτη πάντα, κάποιος πλησίασε τον Μακάρθι ενόσω επιτηρούσε τη διαδικασία και τον χτύπησε στο πρόσωπο ουρλιάζοντας ότι «δεν είναι Γάλλος» και ότι αυτό το έργο δεν είχε καμία δουλειά σε αυτή την πλατεία. Την επομένη η Γαλλική Ανοιξη, ένα κίνημα που θυμίζει το βαθύτερο σκοτάδι του βαρύτερου χειμώνα, έστειλε το εξής tweet: «Μία γιγάντια πρωκτική σφήνα 24 μέτρων μόλις εγκαταστάθηκε στην Place Vendôme! H Place Vendôme παραμορφώθηκε! Το Παρίσι εξευτελίστηκε!».

Οσο το tweet αυτό αναπαραγόταν, πολλοί στη Γαλλία αναρωτιούνταν πώς γίνεται να γνωρίζουν υπερσυντηρητικοί καθολικοί σαν αυτούς που αποτελούν τον σκληρό πυρήνα της Γαλλικής Ανοιξης μαζί με ακροδεξιούς και εθνικιστές τι είναι η «πρωκτική σφήνα». «Το αστείο της ιστορίας είναι ότι είναι ίδιον των σατιρικών έργων, δηλαδή των έργων που ασκούν κριτική στα σύγχρονα ήθη, να αποκαλύπτουν όχι το διεστραμμένο μυαλό του δημιουργού τους αλλά τη βαθιά χυδαιότητα εκείνων που σοκάρονται» θύμιζε η «Λιμπερασιόν».

Εχοντας γνώση, άλλοι εχθροί της ευφυΐας πρόταξαν ένα διαφορετικό επιχείρημα εναντίον του έργου του Μακάρθι: είναι «άσχημο», εξήγησε η «Φιγκαρό», αφήνοντας τον λόγο στον Ζαν-Λουί Χαρουέλ, έναν καθηγητή Νομικής για τον οποίο το «Δέντρο» είναι σύμβολο της «απώλειας της αίσθησης της τέχνης… συμπτωματικό μιας βαθιάς κρίσης της κοινωνίας και του πολιτισμού». Οσο να συνέλθουν οι φιλελεύθεροι Γάλλοι, νύχτα Παρασκευής προς Σάββατο, άγνωστοι «κομάντος» αποσυνέδεσαν τον αεροσυμπιεστή που φούσκωνε το γλυπτό και έκοψαν τα λουριά που το σταθεροποιούσαν. Ο καλλιτέχνης αποφάσισε να μην το ξαναστήσει. Και η «Μοντ» τα είπε χθες όλα, ως συνήθως, με έναν τίτλο: «Place Vendôme, le créateur et les crétins». Ο δημιουργός και οι κρετίνοι.