Ποικίλες αντιδράσεις συνεχίζει να προκαλεί η απόφαση των αναισθησιολόγων του Γενικού Νοσοκομείου Σάμου «Αγιος Παντελεήμων» να αρνούνται στο εξής,για λόγους ηθικής συνείδησης,να χορηγούν αναισθησία σε γυναίκες που πρόκειται να υποβληθούν σε εθελούσια διακοπή κύησης.

Σε προβλήματα συνεργασίας μεταξύ του αναισθησιολογικού και γυναικολογικού τμήματος του νοσοκομείου, προβλήματα που, όπως αναφέρεται, διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν από τον περασμένο Φεβρουάριο, αποδίδει με ανακοίνωσή του την επίμαχη απόφαση ο Ιατρικός Σύλλογος Σάμου.«Προβλήματα που προϋπήρχαν και είχαν καταγγελθεί από τη διευθύντρια του αναισθησιολογικού τμήματος από τον Ιούνιο του 2016 και γνώριζαν χωρίς να επιλύουν ως όφειλαν τόσο η διεύθυνση της ιατρικής υπηρεσίας, όσο και ο διοικητής του νοσοκομείου».

Χωρίς να τοποθετείται στην ουσία του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί, ο τοπικός Ιατρικός Σύλλογος διερωτάται «για τη σκοπιμότητα της δημοσιοποίησης του προβλήματος στα ΜΜΕ σ’ αυτή τη χρονική στιγμή», ενώ σημειώνει ότι «οι αναισθησιολόγοι και μετά από την άρνησή τους έχουν πάρει μέρος σε επεμβάσεις εθελούσιας διακοπής κύησης επιδεικνύοντας κοινωνική ευαισθησία».

Ο Ιατρικός Σύλλογος Σάμου απάντησε στις δηλώσεις του γενικού γραμματέα του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου Δημήτρη Βαρνάβα, χαρακτηρίζοντας τη στάση του «ανάρμοστη, αντιδεοντολογική και αντιθεσμική, διότι επικαλείται την ιδιότητά του και χωρίς να έρθει σε επαφή με τον Ιατρικό Σύλλογο Σάμου ως όφειλε, αναπαράγει ειδήσεις των ΜΜΕ εξυπηρετώντας εξωθεσμικές σκοπιμότητες».

Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγες μέρες έγινε γνωστή η απόφαση των αναισθησιολόγων της Σάμου να μη χορηγούν αναισθησία σε περιπτώσεις διακοπής κύησης, εκτός αν συντρέχουν ιατρικοί λόγοι κινδύνου της ζωής ή της υγείας της εγκύου. Η απόφαση αυτή κοινοποιήθηκε έγγραφα στη διοίκηση του νοσοκομείου. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει επίσημη ανακοίνωση των αναισθησιολόγων για το όλο θέμα, ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι επικαλούνται το άρθρο 31 του Νόμου 3418/2005 (κώδικας ιατρικής δεοντολογίας), που αναφέρει ότι «Ο ιατρός μπορεί να επικαλεσθεί τους κανόνες και τις αρχές της ηθικής συνείδησής του και να αρνηθεί να εφαρμόσει ή να συμπράξει στις διαδικασίες τεχνητής διακοπής της κύησης, εκτός εάν υπάρχει αναπότρεπτος κίνδυνος για τη ζωή της εγκύου ή κίνδυνος σοβαρής και διαρκούς βλάβης της υγείας της».

Η απόφαση των αναισθησιολόγων του Νοσοκομείου της Σάμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από γυναικείες οργανώσεις και κόμματα.

Στη Σάμο, οισύλλογοι γυναικών, και συγκεκριμένα η Προοδευτική Κίνηση Γυναικών Σάμου, ο Σύλλογος Γυναικών Μυτιληνιών και οι Ομάδες ΟΓΕ Καρλοβάσου και Μαραθοκάμπου, αναφέρουν ότι, αν και μέχρι σήμερα δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση από το Νοσοκομείο παρά μόνο δημοσιεύματα, «στην περίπτωση που υφίσταται όντως μια τέτοια απόφαση, βάζει στο στόχαστρο το αναφαίρετο δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση και μάλιστα των γυναικών των λαϊκών οικογενειών».

Οι γυναίκες του νησιού καταδικάζουν «κάθε ενέργεια που θα εμποδίζει ή θα απαγορεύει τις αμβλώσεις στην πράξη. Πρόκειται για συντηρητική, οπισθοδρομική κίνηση, η οποία μάλιστα θα πλήξει με μεγαλύτερη σφοδρότητα τις εργαζόμενες και άνεργες γυναίκες, τις γυναίκες του καθημερινού μόχθου, καθώς είναι αυτές που δέχονται και τις συνέπειες της απουσίας δημόσιων και δωρεάν υπηρεσιών οικογενειακού προγραμματισμού, από τις οποίες θα μπορούσαν να μάθουν και για όλες τις μεθόδους αντισύλληψης. Αυτές οι γυναίκες δέχονται τις συνέπειες της συνολικότερης υποβάθμισης και εμπορευματοποίησης των υπηρεσιών υγείας.

Διεκδικούμε ασφαλείς και δωρεάν αμβλώσεις μέσα από ένα δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας για όλες τις γυναίκες, χωρίς καμία επιχειρηματική δράση» σημειώνουν οι τοπικοί σύλλογοι γυναικών.

Η θέση του Μητροπολίτη Σάμου

Αντιθέτως, τους γιατρούς επικροτεί ο Μητροπολίτης Σάμου, Ικαρίας και Κορσεών, κ. Ευσέβιος, χαρακτηρίζοντας την απόφασή τους ως «θαρραλέα» και «ευχάριστη έκπληξη». Αντιθέτως, οι σύλλογοι γυναικών του νησιού μιλούν για«συντηρητική, οπισθοδρομική κίνηση».

Ειδικότερα, ο κ. Ευσέβιος συγχαίρει τους γιατρούς και υποστηρίζει ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία τάσσεται κατά των εκτρώσεων-αμβλώσεων, «ονομάζοντας επακριβώς την για οποιοδήποτε λόγο διακοπή της κύησης ως καθαρό φόνο. Και τούτο διότι το έμβρυο είναι άνθρωπος κανονικός, αφού από τη σύλληψή του συνυπάρχει εν ζωή η ψυχή με το σώμα».

Κατά τον Μητροπολίτη, «πέρα από τη διάσωση ενός ανθρώπου που έμελλε να δολοφονηθεί μέσα από την έκτρωση, διασώζεται και η ψυχή της μητέρας, καθώς και όλων όσοι συμμετέχουν σε ένα τέτοιο έγκλημα… Τώρα στην αιτίαση ότι ο νόμος δίνει το δικαίωμα της διακοπής της κυήσεως, όταν αυτή κριθεί ανεπιθύμητη, απαντούμε ότι πάνω από τον ανθρώπινο νόμο είναι ο νόμος του Θεού. Εκείνος δίνει τη ζωή, Εκείνος δανείζει την ύπαρξη, Εκείνος χαρίζει τον άνθρωπο κι Εκείνος, όταν θέλει, τον λαμβάνει και τον μεθιστά στην άλλη διάσταση ζωής.

Γνωρίζουμε πως κάποιοι διαφωνούν μαζί μας, αλλά αυτή είναι η θέση της Εκκλησίας μας και είναι ανυπερθέτως η σωστή και η πρέπουσα, αν μάλιστα λάβουμε υπόψιν και τις δηλώσεις των συμμετεχόντων στο 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Γυναικολογικής Ενδοκρινολογίας, πού πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 11 και 12 Φεβρουαρίου 2017, σύμφωνα με τις οποίες στην Ελλάδα γίνονται κάθε χρόνο 150.000 εκτρώσεις, από τις οποίες οι 30.000 αφορούν σε έφηβες γυναίκες ηλικίας κάτω των 16 ετών!» καταλήγει ο κ. Ευσέβιος.