Τα Χαμένα Κορμιά, γνωστότερα ως Poor Things, κέρδισαν τα Οσκαρ που τους αξίζουν, κι έπρεπε να κερδίσουν ακόμη περισσότερα. Κάποια άλλα Κορμιά όμως, Αδέσποτα αυτά, έχουν βρεθεί τις τελευταίες ημέρες στο στόχαστρο του εθνικοεκκλησιαστικού συμπλέγματος. Ο λόγος είναι ότι στην αφίσα του ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου απεικονίζεται σταυρωμένη μια ημίγυμνη έγκυος γυναίκα.

Στα κάγκελα ανέβηκε η «Νίκη», που διά στόματος του βουλευτή της Κομνηνού Δελβερούδη ζήτησε την απόσυρση της αφίσας «λόγω προσβολής των χρηστών ηθών και της ορθοδόξου χριστιανικής πίστεως». Ευτυχώς του απάντησε με καθαρή γλώσσα ο υφυπουργός Πολιτισμού Χρίστος Δήμας, ξεκαθαρίζοντας ότι μολονότι ο ίδιος θεωρεί πως η αφίσα πάσχει αισθητικά, η Πολιτεία δεν λογοκρίνει την τέχνη. «Η τέχνη οφείλει να είναι ελεύθερη και ανεπιφύλακτη και δύναται να περιοριστεί μόνο προς όφελος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων», τόνισε ο υφυπουργός, «ενώ η ορθόδοξη χριστιανική πίστη σε καμιά περίπτωση δεν κινδυνεύει από αυτήν».

Στα κάγκελα ανέβηκε και ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος, ναι, αυτός που ενθρονίστηκε απαγγέλλοντας Σεφέρη και Πορτοκάλογλου, αλλά θεωρεί πως «αυτές οι διαφημίσεις, υπό το πρόσχημα μιας αμφίβολης καλλιτεχνικά γραφιστικής προσέγγισης, αγγίζουν – ενίοτε δε και υπερβαίνουν – τα όρια της κακόβουλης πρόκλησης και της κακοποιητικής πρόθεσης». Το να εκφράζει τη γνώμη του αποτελεί ασφαλώς δικαίωμά του. Αλλά το να ζητά ως αποτέλεσμα μιας προσωπικής εκτίμησης να μην αναρτηθεί η αφίσα της ταινίας υπερβαίνει κατά πολύ τον ρόλο του και τις αρμοδιότητές του.

Η απάντηση της διευθύντριας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου, όπου προβλήθηκαν χθες τα Αδέσποτα Κορμιά, ήταν υποδειγματική. Η Ελίζ Ζαλαντό εξήγησε ότι οι πράξεις απαγόρευσης ή λογοκρισίας είναι αντίθετες στους νόμους του κράτους, τόνισε ότι δεν υπάρχει κάτι προσβλητικό ή χλευαστικό στην επίμαχη αφίσα και κατέληξε με την επισήμανση ότι «ο Σταυρός του Κυρίου δεν είναι μόνον ένα σύμβολο πίστης, μια απλή εικόνα που αναπαράγεται στατικά ανά τους αιώνες, αλλά και ένας συμπεριληπτικός τόπος και ένας εν κινήσει τρόπος που αγκαλιάζει τον πεπτωκότα άνθρωπο, τον πάσχοντα άνθρωπο, τον εσαεί ξένο, τον οποίο οφείλουμε να υποδεχόμαστε με ταπεινότητα, κατανόηση και αγάπη».

Προς τιμήν του, ο μητροπολίτης καταδίκασε την περασμένη Κυριακή την επίθεση εναντίον των δύο τρανς στην πλατεία Αριστοτέλους, δηλώνοντας ότι «η χρήση βίας δεν δικαιολογείται για κανέναν λόγο». Οταν όμως ο ίδιος απαιτεί να κατεβεί μια αφίσα επειδή «είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης», δεν καταλαβαίνει ότι το επόμενο βήμα θα είναι να αποπειραθούν να την κατεβάσουν βιαίως αυτοί που τον ακολουθούν, κι ας μην έχει η βία «καμιά απολύτως σχέση με το Ευαγγελικό ήθος»; Δεν βλέπει ότι στο όνομα της αγάπης κηρύσσει το μίσος;

Η Ζαλαντό κάλεσε τον Φιλόθεο να συναντηθούν μετά το τέλος του Φεστιβάλ και να συζητήσουν από κοντά το θέμα. Οχι τα κορμιά, τη δημοκρατία. Θα του κάνει καλό.