Ένα αδέσποτο ζώο που βρέθηκε τραυματισμένο από αυτοκίνητο στη Βραζιλία και μεταφέρθηκε σε κέντρο περίθαλψης αποδείχθηκε το μόνο γνωστό παράδειγμα διασταύρωσης σκύλου με αλεπού.

Από την αρχή, η εμφάνιση και η συμπεριφορά του θηλυκού τετράποδου παραξένεψε τους κτηνιάτρους. Γαύγιζε σαν σκύλος και είχε μάτια σκύλου, όμως τα μυτερά αφτιά και το μακρύ ρύγχος του θύμιζαν αλεπού. Επιπλέον, συνήθιζε να σκαρφαλώνει σε θάμνους, αρνιόταν την σκυλοτροφή και προτιμούσε να τρώει αρουραίους.

«Δεν ήταν πειθήνιο σαν σκύλος, δεν είχε όμως την επιθετικότητα που θα περίμενε κανείς από ένα άγριο μέλος της οικογένειας των κυνίδων» δήλωσε στην εφημερίδα Telegraph μια από τις κτηνιάτρους που εξέτασαν το ζώο.

Το περίεργο πλάσμα βρέθηκε τραυματισμένο το 2021 στο Βακάρια της νότιας Βραζιλίας και νοσηλεύτηκε στο Κέντρο Προστασίας και Αποκατάστασης Άγριων Ζώων του Ομοσπονδιακού Πανεπιστημίου του Ρίο Γκράντε ντο Σουλ.

Η εμφάνισή του δεν ταίριαζε με κανένα από τα τέσσερα είδη κυνίδων που απαντούν στη Βραζιλία, οπότε οι ερευνητές του πανεπιστημίου προχώρησαν σε γενετικές εξετάσεις.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι πρόκειται για διασταύρωση σκύλου (Canis lupus familiaris) με «αλεπού της πάμπας» (Lycalopex gymnocercus), η οποία μοιάζει με τις πραγματικές αλεπούδες αλλά στην πραγματικότητα ανήκει σε διαφορετικό γένος και έχει ελαφρώς μεγαλύτερη συγγένεια με τον λύκο και τον σκύλο.

Οι εξετάσεις έδειξαν επίσης ότι το «αλεπουδόσκυλο» έφερε 76 χρωμοσώματα, λιγότερα από τα 78 του σκύλου αλλά περισσότερα από τα 74 στην αλεπού της πάμπας, αναφέρουν οι ερευνητές στην επιθεώρηση Animals.

Αριστερά το «αλεπουδόσκυλο», δεξιά μια καθαρόαιμη αλεπού της πάμπας (Thales Renato Ochotorena de Freitas and Bruna Elenara Szynwelski)

Επιπλέον, η ομάδα εξέτασε  το μιτοχονδριακό DNΑ, το οποίο κληροδοτείται από τη μητέρα, με τα αποτελέσματα να υποδεικνύουν ότι το «αλεπουδόσκυλο» προήλθε από διασταύρωση θηλυκής αλεπούς και αρσενικού σκύλου.

«Η ανακάλυψη υποδεικνύει ότι, παρόλο που αυτά τα δύο είδη διαχωρίστηκαν εξελικτικά πριν απο 6,7 εκατομμύρια χρόνια και ανήκουν σε διαφορετικά γένη, μπορούν να δώσουν βιώσιμα υβρίδια» γράφουν οι ερευνητές.

Το υβρίδιο δυστυχώς πέθανε λίγους μήνες μετά την ανάρρωσή του (Flavia Ferrari)

«Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχουν επιστημονικές ενδείξεις ότι υπάρχουν κι άλλα υβρίδια σε αυτή την περιοχή. Υποψιαζόμαστε παρόλα αυτά ότι αυτή η περίπτωση δεν είναι η μόνη» δήλωσε στο Newsweek η Μπρούνα Ζινβέλσκι, μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Όπως είπε, ένας άλλος βιολόγος είχε εντοπίσει δύο ζώα με ασυνήθιστη εμφάνιση το 2021, ένα από τα οποία μπορεί να ήταν το «αλεπουδόσκυλο» της μελέτης. Το δεύτερο ζώο δεν ξαναεμφανίστηκε.

Στους έξι μήνες που χρειάστηκαν για να ολοκληρωθούν οι γενετικές εξετάσεις, το υβριδικό ζώο ανέρρωσε και μεταφέρθηκε σε καταφύγιο.

Εκεί δυστυχώς πέθανε από άγνωστα αίτια, κατάληξη για την οποία σύμφωνα με την Telegraph διενεργείται έρευνα.