Νομίζετε ότι ξέρετε το αυτοκίνητό σας σαν την παλάμη του χεριού σας. Όμως πόσο έχετε ασχοληθεί με τον εσωτερικό του κόσμο; Τα τέσσερα κύρια φίλτρα που απαιτούνται για τη σωστή λειτουργία του κινητήρα και την άνεση των επιβατών, συχνά διαφεύγουν της προσοχής των οδηγών, που πιστεύουν πως η αλλαγή τους είναι δουλειά του συνεργείου.

Ωστόσο, αν ακολουθείτε αυτή τη στρατηγική, η αναγκαία συντήρησή τους μπορεί να καθυστερεί για καιρό, βάζοντας σε κίνδυνο τόσο εσάς όσο και το όχημά σας, ενώ είναι βέβαιο πως καταβάλλετε περισσότερα χρήματα από όσα χρειάζεται. Τα ίδια τα εξαρτήματα, εξάλλου, είναι στην πλειοψηφία τους πολύ οικονομικά.

Μαθαίνοντας ποιες είναι οι ανάγκες του αυτοκινήτου σας σε φίλτρα, και τα απλά βήματα που απαιτούνται για να κάνετε μόνοι σας την αλλαγή, δεν αποκλείεται ακόμη και να παρατείνετε τη διάρκεια ζωής του κινητήρα σας.

Who is Who

Όσα πρέπει να ξέρετε για τα τέσσερα βασικά φίλτρα του αυτοκινήτου σας και τις σωστές κινήσεις για τη φροντίδα τους.

Φίλτρο αέρα

Πού σας χρειάζεται

Προκειμένου ο κινητήρας να κάνει σωστή καύση, θα πρέπει να «αναπνέει». Δηλαδή, να λαμβάνει καθαρό οξυγόνο, απαλλαγμένο από έντομα, σκόνη, νερό και άλλες ακαθαρσίες. Εδώ μπαίνει το φίλτρο αέρα (κυριολεκτικά), που αφήνει εκτός όλα τα ξένα σώματα, ενώ επιτρέπει στον αέρα να περάσει στη μηχανή.

Πότε χρειάζεται αλλαγή;

Είναι πολύ πιθανό ο κατασκευαστής να έχει ορίσει συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ή χιλιόμετρα μετά τα οποία το φίλτρο αέρα χρειάζεται αλλαγή. Αν έχει υπάρξει… αμελής, ο χρυσός κανόνας λέει ότι θα πρέπει να αλλάζει περίπου κάθε 10.000-15.000 χιλιόμετρα.

Φυσικά, κάθε κανόνας έχει εξαιρέσεις. Στην προκειμένη περίπτωση, καλό είναι να βιαστείτε αν συνηθίζετε να οδηγείτε σε χωματόδρομους, κάνοντας το φίλτρο σας να δουλεύει υπερωρίες ή αν έχετε διακρίνει σημάδια κόπωσής του. Τέτοια είναι η μείωση της απόδοσης της μηχανής του αυτοκινήτου ή της ισχύος του κινητήρα – και φυσικά το αναμμένο λαμπάκι στον Δείκτη Ελέγχου Κινητήρα που οφείλει να σας βάλει σε υποψίες.

Και πώς θα το κάνω;

Η διαδικασία είναι πιο εύκολη από όσο ίσως πιστεύετε. Μπορεί να ολοκληρωθεί περίπου σε δέκα λεπτά και αρκεί να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα:

1) Βρείτε τα σωστά ανταλλακτικά.

2) Ελέγξτε το εγχειρίδιο κατασκευαστή.

3) Ανοίξτε το καπό και βρείτε το περίβλημα του φίλτρου αέρα. Θα δείτε έναν σωλήνα να βγαίνει από τα πλάγια.

4) Ανοίξτε το περίβλημα και αφαιρέστε το παλιό φίλτρο αέρα. Να είστε προσεκτικοί κατά τη διάρκεια της αφαίρεσης καθώς μπορεί να είναι συνδεδεμένο με καλώδια.  Σε περίπτωση που είναι δεμένο με βίδες, συνδετήρες, σφιγκτήρες ή παξιμάδια αφαιρέστε τα χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία.

5) Καθαρίστε με ένα πανί τη σκόνη και την ακαθαρσία που μπορεί να έχει μαζευτεί μέσα.

6) Τοποθετήστε το νέο φίλτρο και σιγουρευτείτε ότι κουμπώνει ακριβώς με το εξωτερικό περίβλημα.

7) Κλείστε με το καπάκι του φίλτρου αέρα. Σφίξτε το.

8) Βάλτε ξανά όλα τα στοιχεία που έχουν αφαιρεθεί.

9) Κλείστε το καπό και είστε έτοιμοι.

Φίλτρο λαδιού

Πού σας χρειάζεται

Τα βρώμικα λάδια μηχανής μπορούν να… βγάλουν το λάδι του κινητήρα σας. Το φίλτρο λαδιού κρατά μακριά κάθε ξένο σώμα, όπως το χώμα, τα μικροσκοπικά μεταλλικά κομμάτια ή τα πετραδάκια του δρόμου που βρίσκουν τον δρόμο τους για το εσωτερικό του αυτοκινήτου σας.

Πότε χρειάζεται αλλαγή;

Από τη στιγμή που θα «γεμίσει» το φίλτρο λαδιού, είναι απολύτως απαραίτητο να αφαιρεθεί – διαφορετικά, όσο εσείς του δίνετε μέρες, τόσο εκείνο θα «κόβει χρόνια» από τον κινητήρα σας. Ρίξτε μια ματιά στο βιβλίο συντήρησης του αυτοκινήτου σας, για να δείτε ποιες είναι οι συστάσεις του κατασκευαστή και έχετε στο νου σας ότι γενικώς το φίλτρο θα πρέπει να αλλάζει μαζί με τα λάδια, για να αποφύγετε το ενδεχόμενο να περάσουν σε αυτά οι βρωμιές που έχει συγκρατήσει.

Άλλη μια σημαντική προειδοποίηση; Το σχετικό λαμπάκι στο ταμπλό του αυτοκινήτου σας – που πάντως δεν θα πρέπει να είναι η μοναδική ένδειξη που ελέγχετε.

Πώς θα τα αλλάξω;

Όπως προαναφέρθηκε, το φίλτρο λαδιού πρέπει να αλλάζει ταυτόχρονα με τα λάδια. Πρόκειται για δυο απλές διαδικασίες που μπορείτε να κάνετε εύκολα μόνοι σας, αποφεύγοντας τα έξοδα του συνεργείου. Απλώς βεβαιωθείτε ότι έχετε επιλέξει αξιόπιστα ανταλλακτικά και στη συνέχεια ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:

1) Δείτε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου σας για να μάθετε τη θέση του δείκτη στάθμης λαδιού, του φίλτρου λαδιού, του καπακιού πλήρωσης λαδιού και της τάπας αποστράγγισης.

2) Ξεβιδώστε την τάπα πλήρωσης λαδιού και τραβήξτε τον δείκτη στάθμης λαδιού.

3) Αφαιρέστε το κάλυμμα του κάρτερ λαδιού.

4) Τοποθετήστε ένα δοχείο κάτω από το φίλτρο. Φροντίστε να φοράτε προστατευτικά γάντια, ώστε να μην έρθετε σε επαφή με καυτά υγρά, όπως επίσης και γυαλιά προστασίας.

5) Καθαρίστε την περιοχή γύρω από την οπή αποστράγγισης του κάρτερ λαδιού.

6) Ξεβιδώστε την τάπα αποστράγγισης και αφαιρέστε το χρησιμοποιημένο λάδι.

7) Χρησιμοποιήστε ένα φιλτρόκλειδο.

8) Καθαρίστε το φίλτρο λαδιού και στη συνέχεια ξεβιδώστε το.

9) Βάλτε το παλιό φίλτρο λαδιού στο δοχείο και στη συνέχεια καθαρίστε το σημείο τοποθέτησης του φίλτρου λαδιού.

10) Λιπάνετε την ελαστική τσιμούχα του καινούργιου φίλτρου με μια μικρή ποσότητα από το φρέσκο λάδι.

11) Βιδώστε το φίλτρο στη θέση του. Σφίξτε το φίλτρο λαδιού – θυμηθείτε να τηρήσετε τη συνιστώμενη ροπή σύσφιξης.

12) Περιμένετε να αδειάσει όλο το λάδι από την οπή αποστράγγισης. Στη συνέχεια, βιδώστε και σφίξτε την καινούργια τάπα.

13) Καθαρίστε την περιοχή γύρω από την οπή αποστράγγισης του κάρτερ λαδιού.

14) Εισάγετε το χωνί και ρίξτε λάδι τον κινητήρα μέσω της οπής πλήρωσης.

15) Ελέγξτε την ποσότητα του λαδιού με τη βοήθεια του δείκτη στάθμης λαδιού. Αν χρειαστεί, συμπληρώστε λάδι. Η τελική ποσότητα θα πρέπει να βρίσκεται μεταξύ των ενδείξεων Min και Max. Για να μην το παρακάνετε, είναι προτιμότερο να συμπληρώνετε το λάδι λίγο-λίγο, μέχρι να φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο.

16) Αφήστε τον κινητήρα να δουλέψει, μέχρι να σβήσει η προειδοποιητική λυχνία πίεσης λαδιού. Στη συνέχεια σβήστε τον.

17) Ελέγξτε και πάλι το επίπεδο του λαδιού πέντε λεπτά αφού σβήσετε τον κινητήρα. Μπορεί να χρειαστεί να συμπληρώσετε λίγο ακόμη.

Φίλτρο καυσίμου

Πού σας χρειάζεται

Θα φροντίσουμε να μην επαναληφθούμε πολύ: Όπως και τα προηγούμενα φίλτρα, κρατά τις κάθε μορφής ακαθαρσίες μακριά από το σύστημά σας, στην περίπτωση που το αυτοκίνητό σας είναι βενζινοκίνητο. Αν κινείστε με πετρέλαιο, αναλαμβάνει άλλη μια σκληρή δουλειά: Επιτρέπει τον διαχωρισμό νερού πολλαπλών σταδίων, για την προστασία των σύγχρονων συστημάτων ψεκασμού πετρελαίου.

Πότε χρειάζεται αλλαγή;

Να υπολογίζεται ότι θα πρέπει να αλλάξετε το φίλτρο βενζίνης/πετρελαίου περίπου κάθε 50.000 χλμ. – αν και ο ακριβής χρόνος ποικίλλει βάσει του κατασκευαστή. Ανεξάρτητα, πάντως, από τον κανόνα, ίσως χρειαστεί να αποχαιρετήσετε νωρίτερα το παλιό σας φίλτρο, αν έχετε χρησιμοποιήσει χαμηλής ποιότητας καύσιμα, που του προκαλούν και τη μεγαλύτερη φθορά.

Πώς θα το αλλάξω;

Η διαδικασία ενδέχεται να έχει ορισμένες μικροδιαφορές με βάση το μοντέλο του αυτοκινήτου σας, επομένως είναι απαραίτητη μια καλή ματιά στο εγχειρίδιό του. Οι οδηγίες που ακολουθούν αφορούν σε Nissan X-Trail T30.

1) Ανοίξτε το καπό. Χρησιμοποιήστε ένα κάλυμμα προστασίας φτερού, για να μην προκαλέσετε ζημιές στη βαφή και τα πλαστικά τμήματα του αυτοκινήτου.

2) Σύρετε τα κλιπ του καλύμματος του φίλτρου. Χρησιμοποιήστε ένα ίσιο κατσαβίδι.

3) Βγάλτε το καπάκι του κουτιού του φίλτρου και αφαιρέστε το φίλτρο αέρα.

4) Αποσυνδέστε το σωλήνα εξαερισμού του στροφαλοθαλάμου από τον αεραγωγό.

5) Ξεσφίξτε τις βίδες της εισαγωγής αέρα χρησιμοποιώντας ένα ίσιο κατσαβίδι.

6) Με μια πένσα αποσυνδέστε το σωλήνα κενού.

7) Ξεβιδώστε τις βίδες στερέωσης της βάσης του φίλτρου καυσίμου. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα καρυδάκι #10, μια καστανιά ή ένα σταυροκατσάβιδο.

8) Βγάλτε το φίλτρο καυσίμου μαζί με τη βάση του και καθαρίστε τα στοιχεία στερέωσης των γραμμών παροχής καυσίμου. Χρησιμοποιήστε ένα σπρέι καθαρισμού γενικής χρήσης.

9) Με μια πένσα, χαλαρώστε τους σφιγκτήρες στερέωσης των αγωγών του φίλτρου καυσίμου.

10) Βγάλτε τα σωληνάκια από το φίλτρο καυσίμου, έχοντας στο νου σας ότι υπάρχει περίπτωση να διαρρεύσει καύσιμο είτε από τα σωληνάκια είτε από το περίβλημα του φίλτρου.

11) Ξεβιδώστε το κάτω καπάκι του φίλτρου καυσίμου και στη συνέχεια αφαιρέστε το ολόκληρο.

12) Βάλτε το παλιό στοιχείο φιλτραρίσματος στο δοχείο και καθαρίστε το περίβλημα και το καπάκι του φίλτρου καυσίμου, χρησιμοποιώντας ένα σπρέι καθαρισμού γενικής χρήσης.

13) Τοποθετήστε ένα νέο φίλτρο καυσίμου, προσέχοντας κατά την τοποθέτηση να μην επιτρέψετε την εισαγωγή σκόνης και βρωμιάς στο περίβλημά του. Και φυσικά, σιγουρευτείτε ότι έχετε προμηθευτεί ποιοτικά φίλτρα από έναν αξιόπιστο πάροχο.

14) Με ένα ίσιο κατσαβίδι, αφαιρέστε την ελαστική λωρίδα και στη συνέχεια τοποθετήστε την καινούργια.

15) Εγκαταστήστε το κάτω καπάκι στο καινούργιο φίλτρο καυσίμου και στη συνέχεια τοποθετήστε το στο αυτοκίνητο μαζί με τη βάση του.

16) Με μια πένσα συνδέστε τα σωληνάκια στο φίλτρο καυσίμου και σφίξτε τους σφιγκτήρες στερέωσης των αγωγών του.

17) Με ένα καρυδάκι #10, μια καστανιά ή ένα σταυροκατσάβιδο βιδώστε τις βίδες στερέωσης του φίλτρου καυσίμου.

18) Με μια πένσα, συνδέστε τη σωλήνα κενού.

19) Εγκαταστήστε το φίλτρο αέρα, επανατοποθετήστε το καπάκι του και σφίξτε το.

20) Με ένα ίσιο κατσαβίδι, κλείστε τις ασφάλειες του καλύμματος του περιβλήματος του φίλτρου αέρα και ασφαλίστε το στοιχείο στερέωσης του αγωγού της εισαγωγής αέρα.

21) Συνδέστε το σωλήνα εξαερισμού του στροφαλοθαλάμου στον αεραγωγό.

22) Αφαιρέστε το κάλυμμα προστασίας φτερού και κλείστε το καπό.

Φίλτρο καμπίνας

Πού σας χρειάζεται

Το συγκεκριμένο φίλτρο δεν αφορά τον κινητήρα σας, αλλά εσάς – και αυτό δεν το κάνει λιγότερο σημαντικό. Όταν λειτουργεί σωστά, διατηρεί καθαρή την ατμόσφαιρα μέσα στο αυτοκίνητο, προστατεύοντας τον οδηγό από τα σωματίδια αιθάλης και αλλεργιογόνα όπως η γύρη, εγκλωβίζοντάς τα πριν εισβάλλουν στην καμπίνα μέσω του κλιματιστικού. Για να καταλάβετε τη σημασία του, αρκεί να λάβετε υπόψη σας ότι αν φτερνιστείτε ενώ κινείστε με 50χλμ/ώρα, δεν θα βλέπετε τίποτα για περίπου 13 μέτρα.

Κάθε πότε χρειάζεται αλλαγή;

Οι τεχνικοί συστήνουν την αλλαγή του φίλτρου καμπίνας περίπου μια φορά το χρόνο ή κάθε 15.000 χλμ., όμως αν είστε κάτοικος μεγάλου αστικού κέντρου, το πιθανότερο είναι ότι το εξάμηνο αποτελεί μια ασφαλέστερη επιλογή, καθώς το αυτοκίνητό σας εκτίθεται σε πολύ περισσότερους ρύπους.

Πώς θα το αλλάξω;

Εδώ τα πράγματα είναι τόσο εύκολα, που σίγουρα δεν αξίζει να επισκεφθείτε κάποιο συνεργείο. Απλώς προμηθευτείτε τα απαραίτητα ανταλλακτικά και ξεκινήστε. Τα παρακάτω βήματα αφορούν Fiat Punto και μπορεί να έχουν μικρές διαφορές βάσει του μοντέλου του αυτοκινήτου σας, τις οποίες θα εντοπίσετε ανατρέχοντας στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή. Σε γενικές γραμμές όμως:

1) Ξεβιδώστε τα στοιχεία στερέωσης του καλύμματος του περιβλήματος του φίλτρου καμπίνας με ένα καρυδάκι #6 ή μια καστανιά.

2) Αφαιρέστε το φίλτρο καμπίνας. Μην προσπαθήσετε να το καθαρίσετε και να το ξαναχρησιμοποιήσετε. Τα αποτελέσματα δεν θα είναι καθόλου καλά για τους πνεύμονές σας.

3) Τοποθετήστε το φίλτρο καμπίνας στη θέση του, ακολουθώντας τα βελάκια που δείχνουν την κατεύθυνση της ροής του αέρα επάνω στο φίλτρο Σιγουρευτείτε ότι έχετε τοποθετήσει σωστά το στοιχείο φιλτραρίσματος, αποφεύγοντας την κακή ευθυγράμμιση.

4) Ξεβιδώστε τα στοιχεία στερέωσης του καλύμματος του περιβλήματος του φίλτρου καμπίνας με ένα καρυδάκι #6 ή μια καστανιά.

5) Τοποθετήστε τον διακόπτη ανάφλεξης.

7) Ενεργοποιήστε το σύστημα κλιματισμού, για να διασφαλίσετε ότι το τμήμα θα λειτουργήσει σωστά.

8) Απενεργοποιήστε τον διακόπτη της ανάφλεξης.