Μείωση των εξετάσεων στα δημοτικά και τα γυμνάσια και αντικατάστασή τους από περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών προανήγγειλε χθες ο υπουργός Παιδείας.

Μιλώντας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στο πλαίσιο του πορίσματος που δημοσιοποίησε πρόσφατα η τελευταία για αλλαγές στην παιδεία, ο Νίκος Φίλης είπε ότι το ελληνικό σχολείο στενάζει από τις εξετάσεις. «Οφείλουμε να αναζητήσουμε προγράμματα που θα δίνουν μεγαλύτερο χρόνο στον ωφέλιμο χρόνο, που είναι ο χρόνος διδασκαλίας» τόνισε.

Τις αναφορές αυτές είχε νωρίτερα εξειδικεύσει –στην ΕΡΤ1 –ο επικεφαλής της Επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου και στενός του συνεργάτης, καθηγητής Αντώνης Λιάκος, ο οποίος ζήτησε επίσης να περιοριστούν οι εξετάσεις και να αυξηθεί η περιγραφική αξιολόγηση και ποιοτική αποτίμηση του μαθητή στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση.

ΤΑ ΜΑΘΗΤΙΚΑ ΠΡΟΦΙΛ. Ενδεικτικά, μια από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί στον Εθνικό Διάλογο περιλαμβάνει έντυπο περιγραφικής αξιολόγησης στο οποίο οι επιδόσεις στα μαθήματα και οι δεξιότητες των μαθητών εκτιμώνται σε μια κλίμακα 5 διαβαθμίσεων, από το «πάρα πολύ» έως το «καθόλου». Με αυτόν τον τρόπο αξιολογούνται προσοχή, κατανόηση, προφορική και γραπτή έκφραση, αναγνωστική ικανότητα, αλλά και υπευθυνότητα, συνεργατικότητα κ.λπ. Πρόκειται ουσιαστικά για δημιουργία προφίλ του μαθητή, με στόχο μεταξύ άλλων να μην κόβεται εύκολα σε μικρές ηλικίες, καθώς όπως είπε ο Αντώνης Λιάκος «δεν θέλουμε να κόβεται ένα παιδί επειδή δεν μπορεί να περάσει δυο μαθήματα».

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΜΕ «ΤΟΠΙΚΟΤΗΤΑ». Στις προτεινόμενες αλλαγές είναι και η μετάβαση σε ένα σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που θα περιλαμβάνει ελεύθερη πρόσβαση σε σχολές χαμηλής ζήτησης, έμφαση στην πρώτη επιλογή των υποψηφίων και συντελεστή «τοπικότητας» που θα ευνοεί υποψηφίους που ζητούν εισαγωγή σε σχολή του τόπου τους.

Επίσης, το υπουργείο Παιδείας προετοιμάζει την παροχή πιστοποιητικών γλωσσομάθειας και πτυχίου Πληροφορικής στα σχολεία, ενώ υπό συζήτηση είναι το θέμα της αναμόρφωσης των Θρησκευτικών.

Πάντως ο Νίκος Φίλης παραδέχθηκε ότι η φετινή χρονιά κλείνει με 1.164 κενά εκπαιδευτικών σε γυμνάσια και λύκεια, ενώ επανέλαβε ότι το 2017-18 θα γίνουν μόνιμοι διορισμοί. Και χαρακτήρισε τον Εθνικό Διάλογο επιτυχημένο, αντίθετα με το ΠΑΣΟΚ που μίλησε για παταγώδη αποτυχία και τη ΝΔ που αποχώρησε.

ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Ζήτημα αύξησης των ωρών διδασκαλίας των Νέων Ελληνικών στο γυμνάσιο με κατάργηση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο (αλλά όχι από μετάφραση) θέτουν με κοινό τους κείμενο 56 πανεπιστημιακοί.

Ανάμεσα σε άλλα οι πανεπιστημιακοί αναφέρουν ότι από το 1992, οπότε σταδιακά υπονομεύτηκε η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1976 που θέσπιζε την κατάργηση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο στο γυμνάσιο, οι ώρες διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής από το πρωτότυπο συνεχώς αυξάνονται με παράλληλη μείωση των ωρών διδασκαλίας της Νέας Ελληνικής Γλώσσας.

«Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής είναι αποθαρρυντικά για τη γλώσσα και την εκπαίδευση γενικότερα των παιδιών μας. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα που πλήττουν την αποτελεσματικότητα της ελληνικής εκπαίδευσης στον σύγχρονο κόσμο προτείνουμε την κατάργηση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο στο γυμνάσιο και την αντικατάσταση των ωρών αυτών από διδασκαλία των Νέων Ελληνικών, καθώς και Αρχαίων Ελληνικών κειμένων από μετάφραση. Το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο θα μπορούσε να προσφέρεται ως μάθημα επιλογής στη Γ’ γυμνασίου για όσους μαθητές ενδιαφέρονται πραγματικά να το παρακολουθήσουν» καταλήγουν.

ΓΙΑ ΤΑ ΠΤΥΧΙΑ-ΜΑΪΜΟΥ. Αντιπαράθεση ανάμεσα στην κυβέρνηση και τη ΝΔ, αλλά και μεταξύ συνδικαλιστών ιδιωτικών εκπαιδευτικών και ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων, προκαλεί η υπόθεση με τους 2.500 δημόσιους υπαλλήλους με πλαστά πτυχία.

Οπως αποκάλυψαν χθες «ΤΑ ΝΕΑ», το υπουργείο Παιδείας αμφιταλαντεύεται αν θα προχωρήσει δικαστικές διαδικασίες εναντίον τους, κάτι που ζητούν οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων για να ξεκαθαρίσει το τοπίο, ή θα αξιοποιήσει παλαιότερο νόμο που τους υποχρεώνει σε πρόσθετες εξετάσεις, νομιμοποιώντας όμως έτσι τα πλαστά πτυχία από το παράθυρο.

Οι βουλευτές της ΝΔ Γιώργος Γιωργαντάς και Μάξιμος Χαρακόπουλος κάλεσαν την κυβέρνηση να τηρήσει τη νομιμότητα. «Οποιος προσκομίζει πλαστό πτυχίο εξαπατά το ελληνικό Δημόσιο και μάλιστα σε βάρος άλλων συνυποψηφίων».

Από την πλευρά της η Ομοσπονδία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών κατηγόρησε τους ιδιοκτήτες των σχολείων, οι οποίοι ζητούν το ίδιο, ότι τώρα θυμήθηκαν να ζητήσουν παραδειγματικές τιμωρίες πρώην μελών τους, τα οποία παλαιότερα κάλυπταν.