Ματαιοδοξία ή ανασφάλεια; Νέοι, γέροι και παιδιά, διάσημοι, άσημοι και αμφίσημοι, όλοι σπεύδουν κατά μυριάδες να αυτοφωτογραφίζονται και να ανεβάζουν τις φωτογραφίες τους στο facebook και στα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μιλάμε για τα περιβόητα σέλφις, που βγάζει κάποιος σημαδεύοντας με τεντωμένο χέρι το πρόσωπό του ή και άλλα μέρη του σώματός του, όπως ας πούμε είχε κάνει η Σκάρλετ Τζοχάνσον πειραματιζόμενη στους καθρέφτες του μπάνιου της. Ασφαλώς η αμερικανίδα ηθοποιός δεν είχε σκοπό να εκθέσει τα κάλλη της σε κοινή θέα. Εστειλε τις φωτογραφίες στον φίλο της, όμως όποιος έχει ένα δράμι μυαλό δεν χρειάζεται τον Σνόουντεν για να του πει ότι δεν μένει τίποτε κρυφό στην ηλεκτρονική εποχή μας.

Το ζήτημα είναι ότι τα σέλφις έχουν γίνει μόδα και αποτελούν πλέον «επιχείρημα αγοράς» μιας συσκευής. Ετσι, κυκλοφόρησαν φωτογραφικές μηχανές με περιστροφική οθόνη (για να αυτοσημαδεύεται με ακρίβεια ο αυτοφωτογραφιζόμενος), με ενσωματωμένο λογισμικό που επιτρέπει την επεξεργασία των φωτογραφιών και με σύνδεση WiFi για άμεση αποστολή του σέλφι. Τα κινητά τηλέφωνα, ωστόσο, παραμένουν οι κατεξοχήν συσκευές για «σέλφις. Τα νέα μοντέλα, μάλιστα, περιλαμβάνουν εφαρμογές που επιτρέπουν όχι μόνο την εξαφάνιση των μπιμπικιών και το σβήσιμο των μαύρων κύκλων γύρω από τα μάτια, αλλά και το στρογγύλεμα των ματιών (για τους Ασιάτες), το ξάσπρισμα του δέρματος (για τους «αρπαγμένους» από τον ήλιο Λατίνους), το μαύρισμα του δέρματος (για τους… αγνοημένους από τον ήλιο Βόρειους) και βεβαίως το αδυνάτισμα –εδώ μιλάμε για διαχρονική και διαφυλετική αξία.