Οριστικό τέλος στον εθνικό αερομεταφορέα βάζει η κυβέρνηση, βάζοντας «λουκέτο» στις Ολυμπιακές Αερογραμμές, αντικαθιστώντας τις με την Pantheon.

Την ίδια στιγμή, αναμένεται και νέα «καμπάνα» από την Κομισιόν για τις κρατικές ενισχύσεις προς την εταιρεία τα τελευταία χρόνια.

Συγκεκριμένα, μετά τη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής, στην οποία και εγκρίθηκε το σχέδιο για το μέλλον της εταιρείαςο υπουργός Μεταφορών Κ.Χατζηδάκης δήλωσε ότι η εταιρεία που θα αντικαταστήσει την Ολυμπιακή και ονομάζεταιPantheon θα κρατήσει το όνομα και το σήμα της, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για τη δυναμική ανάπτυξη της εταιρείας στο μέλλον.

Ο κ. Χατζηδάκης, που παρουσιάζει αναλυτικά αυτή την ώρα το σχέδιο εξυγίανσης σε συνέντευξη Τύπου, προσέθεσε ότι η αποκρατικοποίηση της ΟΑ είναι μία «μεγάλη διαρθρωτική παρέμβαση» της κυβέρνησης και λύνεται οριστικά το θέμα που απασχολεί τα 30 τελευταία χρόνια την ελληνική κοινωνία και το πολιτικό σύστημα.

Το σχέδιο που θα ανακοινώσει ο κ. Χατζηδάκης προβλέπει «λουκέτο» στην εταιρεία των Ολυμπιακών Αερογραμμών, αντικατάστασή της από μία νέα εταιρεία, την Pantheon, με λιγότερο προσωπικό-δρομολόγια και ιδιωτικοποίηση μέχρι την άνοιξη του 2009.

Τι θα απογίνουν οι 8.000 εργαζόμενοι

Τα 8.000 άτομα, μόνιμοι και εποχικοί,που εργάζονται στην Ολυμπιακή, θα απολυθούν και η διάδοχος εταιρεία θα κάνει όσες προσλήψεις κρίνει αναγκαίες.

Οι εργαζόμενοι που δεν θα προσληφθούν στη νέα εταιρεία είτε θα αποχωρήσουν με εθελουσία έξοδο (δικαίωμα θα έχουν περίπου 2.500 εργαζόμενοι που συμπληρώνουν 6.000 ένσημα) είτε θα πρέπει να δεχθούν μια θέση σε άλλες υπηρεσίες και ΔΕΚΟ του υπουργείου Μεταφορών και του ευρύτερου δημόσιου τομέα (οι μετατάξεις θα είναι 1.000 έως 1.500).

Ηαντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση ότιέχειι οδηγήσει σε πλήρη απαξίωση την εταιρεία, ενώ τα σωματεία των υπαλλήλων ετοιμάζουν δυναμικές κινητοποιήσεις.

Αυτή την ώρα, εργαζόμενοι της ΟΑ βρίσκονται συγκεντρωμένοιέξω από το υπουργείο Μεταφορών και απειλούν να διακόψουν την συνέντευξη Τύπου του υπουργού

Λίγο μετά τις δηλώσεις του κ. Χατζηδάκη, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι ενέκρινε το πρόγραμμα εξυγίανσης της Ολυμπιακής, που προβλέπει το κλείσιμο της εταιρίας και την μεταβίβαση των χρονοθυρίδων (slots) και του σήματός της στην Pantheon.

Η Κομισιόν διαπίστωσε ότι το σχέδιο που υπέβαλαν οι ελληνικές αρχές, σύμφωνα με το οποίο ορισμένα περιουσιακά στοιχεία των ΟΑ και της Ολυμπιακής Αεροπορίας-Υπηρεσίες θα ιδιωτικοποιηθούν, δεν εμπεριέχει κρατική ενίσχυση, υπό τον όρο ότι θα τηρηθούν πλήρως οι δεσμεύσεις που έδωσαν οι ελληνικές αρχές.

Η Ελλάδα έλαβε συνεπώς την έγκριση της Κομισιόν να προχωρήσει με την ιδιωτικοποίηση, υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται λύση παρόμοια με την εκκαθάριση της Sabena και τη δημιουργία της εταιρείας που μετεξελίχθηκε στην Brussels Airlines.

Από τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης θα προκύψουν τρεις εταιρείες: μία αεροπορική, που θα αποκτήσει το 65% της μεταφορικής ικανότητας των Ολυμπιακών Αερογραμμών, καθώς και τη δυνατότητα χρήσης του εμπορικής ονομασίας και του λογότυπου της Ολυμπιακής Αεροπορίας, και δύο άλλες εταιρείες που θα ασχολούνται αντιστοίχως με την επίγεια εξυπηρέτηση και τη συντήρηση.

Τα εναπομείνοντα τμήματα των Ολυμπιακών Αερογραμμών και της Ολυμπιακής Αεροπορίας-Υπηρεσίες θα τεθούν υπό εκκαθάριση.

Η αντίδραση των εργαζομένων

Στο έκτακτο συνέδριο που πραγματοποιεί την Τετάρτη η ΟΣΠΑ, έχουν κληθεί να συμμετάσχουν εκπρόσωποι των σιδηροδρομικών, αλλά και της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπαλλήλων Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να καθορίσουν τις επόμενες κινήσεις τους στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται η διοργάνωση ενός κοινού συλλαλητηρίου την 1η Οκτωβρίου.

Στην ομιλία του, ο πρόεδρος της ΟΣΠΑ Μανώλης Πατέστος χαρακτήρισε ιστορική τη σημερινή μέρα για το μέλλον της Ολυμπιακής και των εργαζομένων, άσκησε δριμύτατη κριτική στην κυβέρνηση αλλά και ειδικότερα στονΚωστή Χατζηδάκη, υποστηρίζοντας ότι συνειδητά υπονόμευσαν την εταιρία, προκειμένου να απαξιωθεί και να περάσει σε ιδιωτικά χέρια προς όφελος του ανταγωνισμού.

«Αίσχος και ντροπή στον υπουργό» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πατέστος.

Ο κ. Πατέστος αμφισβήτησε τις δηλώσεις του υπουργού ότι η Ολυμπιακή έχει ζημιά 2 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα και επανέλαβε ότι οι εργαζόμενοι θα δώσουν και αυτή τη μάχη για να παράσχουν στο επιβατικό κοινό την ευκαιρία να πετάξουν φθηνά και πάνω απ΄ όλα με ασφάλεια.

Την Παρασκευή, οι εργαζόμενοι ετοιμάζουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξωαπό τα γραφεία της διοίκησης της εταιρείας.

Πλήρη στήριξη της ΟΣΠΑ παρέσχε η ΓΣΕΕ δια του προέδρου της κ. Παναγόπουλου, που απηύθυνε χαιρετισμό στο συνέδριο. Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ άφησε σαφείς αιχμές κατά του υπουργού Μεταφορών, ότι είχε εκφράσει την αντιπάθειά του για την Ολυμπιακή από τη θητεία στο Ευρωκοινοβούλιο, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι οι μεταρρυθμίσεις που επαγγέλλεται γίνονται απορρυθμίσεις και ανακοίνωσε ότι η Συνομοσπονδία θα διοργανώσει εκδηλώσεις σε κάθε αεροδρόμιο της χώρας.

Η αντιπολίτευση

Την άποψη πως υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο για βιώσιμη Ολυμπιακή εξέφρασε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπακωνσταντίνου χαρακτηρίζοντας ως «το χειρότερο δυνατό» το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων για την εταιρεία.

Ερωτηθείς εάν «πίσω από την κυβερνητική επιλογή κρύβονται συγκεκριμένα συμφέροντα», απάντησε ότι «εξ’ αντικειμένου η συγκεκριμένη επιλογή εξυπηρετεί συμφέροντα».

Ο κ. Παπακωνσταντίνου κατηγόρησε την κυβέρνησηγια επίδειξη «για άλλη μια φορά της περιφρόνησής της στις δημόσιες υπηρεσίες και την περιουσία των πολιτών» και της καταλόγισε αδυναμία διαπραγμάτευσης και υποτέλεια.

Από την πλευρά του ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ σε θέματα Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Νίκος Σηφουνάκηςσχολίασε πως«με τις σημερινές εξαγγελίες ο ελληνικός λαός και όλοι μας ζούμε στιγμές παραλόγου».

«Ο κ. Καραμανλής το 2005 στην Έκθεση της Θεσσαλονίκης είπε ότι κλείνει η Ολυμπιακή. Και ο κ. Χατζηδάκης το επανέλαβε τα Χριστούγεννα του 2007. Σήμερα η κυβέρνηση προσπαθεί να μας πείσει ότι θέλει να σώσει την Ολυμπιακή. Μια Ολυμπιακή που τον τελευταίο χρόνο ουσιαστικά την κατάντησε να πετά με 10 αεροπλάνα λιγότερα, έχοντας χάσει 2.300.000 επιβάτες και ζημιώνοντάς την ετησίως κατά 230 εκατομμύρια ευρώ», πρόσθεσε ο κ. Σηφουνάκης.

Ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Μεταφορών και Επικοινωνιών, κατέληξε λέγοντας πως «η κυβέρνηση του παραλόγου πρέπει να κατανοήσει ένα πράγμα, ότι η ανάπτυξη της χώρας περνάει και μέσα από τις αερομεταφορές. Και η ύπαρξη ενός μονοπωλίου και μάλιστα ιδιωτικού θα γυρίσει τη χώρα μας πολλά χρόνια πίσω».

Στην εκδήλωση της ΟΣΠΑ παρέστησαν και εκπρόσωποι των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ κ. Ραγκούσης που παρέστη επικεφαλής αντιπροσωπείας του κόμματος, τόνισε στη διάρκεια του χαιρετισμού του ότι «βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη στιγμή για την Ολυμπιακή, αλλά και ενώπιον εξελίξεων στην οικονομία που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τον εθνικό μας αερομεταφορέα»

Οι εκπρόσωποι του ΚΚΕ και του ΣΥΝ κ.κ. Καμπούρης και Λαφαζάνης συνέδεσαν τις εξελίξεις στην Ολυμπιακή με τη γενικότερη πολιτική της κυβέρνησης «για το ξεπούλημα των επιχειρήσεων του Δημοσίου, σε βάρος των εργαζομένων και προς όφελος των μεγάλου κεφαλαίου».

Η γγ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα θα δώσει έκτακτη συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη για το «ξεπούλημα», όπως χαρακτηρίζει το σχέδιο εξυγίνασης,της Ολυμπιακής. Σε ανακοίνωση του κόμματοςυπογραμμίζεται ότι«η απόφαση κυβέρνησης-ΕΕ για το κλείσιμο-ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής, πρέπει να απορριφθεί συνολικά από τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα».

«Για ασφαλείς πτήσεις, φθηνό εισιτήριο για το λαό, απρόσκοπτη σύνδεση με τα νησιά και τις λεγόμενες άγονες γραμμές, για εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα των εργαζομένων, μόνη λύση είναι η δημιουργία ενός αποκλειστικά δημόσιου φορέα αερομεταφορών» προστίθεται.

Σε ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ, τονίζεται ότι «το δήθεν σχέδιο εξυγίανσης των Ολυμπιακών Αερογραμμών που διαμόρφωσε η κυβέρνηση της Ν.Δ. και εισηγήθηκε προς την Κομισιόν, αποτελεί ταφόπλακα για τον εθνικό αερομεταφορέα.Ο κ. Χατζηδάκης αναλαμβάνει το ρόλο του τελικού νεκροθάφτη της Ο.Α.» επισημαίνεται και προστίθεται:

«Όλοι όσοι διαχειρίστηκαν τις τύχες της Ο.Α. τις τελευταίες δεκαετίες, διοικήσεις αλλά και οι κυβερνήσεις Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ έχουν τεράστιες ευθύνες.Ο ΣΥΡΙΖΑ στο πλευρό των εργαζομένων θα αγωνιστεί με όλες του τις δυνάμεις ενάντια στην καταστροφική πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων».

Βαρύ πρόστιμο από την Κομισιόν

Σε ό,τι αφορά τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις της περιόδου 2005-2007, η Επιτροπή αποφάσισε ότι, από την τελευταία της απόφαση του 2005 σχετικά με τον ελληνικό εθνικό αερομεταφορέα, η Ολυμπιακή Αεροπορία-Υπηρεσίες και οι Ολυμπιακές Αερογραμμές έλαβαν κρατική ενίσχυση εκτιμώμενη σε ποσό άνω των 850 εκατ. ευρώ. Στην εν λόγω απόφαση της Επιτροπής διαπιστώνεται ότι η ενίσχυση αυτή δεν είναι συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο.

Μετά από διεξοδική μελέτη της οικονομικής κατάστασης της Ολυμπιακής Αεροπορίας-Υπηρεσίες και των Ολυμπιακών Αερογραμμών, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Ελλάδα έχει χορηγήσει από το 2005 παράνομες και μη συμβιβάσιμες με την κοινή αγορά κρατικές ενισχύσεις.

Επειδή το τμήμα της έρευνας που αφορά στην καταβολή «αποζημιώσεων» από το Ελληνικό Δημόσιο προς την Ολυμπιακή Αεροπορία-Υπηρεσίες, μετά την έκδοση σειράς αποφάσεων του διαιτητικού δικαστηρίου, απαιτεί περαιτέρω εξέταση, το τμήμα αυτό της έρευνας παραμένει ανοικτό και δεν ολοκληρώθηκε την Τετάρτη.

Η Επιτροπή σημειώνει επίσης ότι τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης θα επιβλέπει ανεξάρτητος επίτροπος παρακολούθησης, ο οποίος θα διασφαλίζει τη συμμόρφωση με την απόφαση και τις αναληφθείσες δεσμεύσεις. Ο επίτροπος θα υποβάλλει στην Επιτροπή τακτικές εκθέσεις σχετικά με την πρόοδο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης και τα ληφθέντα μέτρα.

Αν η Επιτροπή δεν είναι ικανοποιημένη με τη διαδικασία, μπορεί να ανοίξει εκ νέου την υπόθεση.

Τέλος, η Κομισιόν παρατηρεί ότι με τη σημερινή απόφαση διασφαλίζεται η εκπλήρωση των υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας, με την εκτέλεση των ζωτικής σημασίας αεροπορικών δρομολογίων στα ελληνικά νησιά.

Ο αρμόδιος επίτροπος της ΕΕ για τις Μεταφορές, αντιπρόεδρος της Κομισιόν, κ. Τατζιάνι, δήλωσε:

«Οι υποθέσεις της Ολυμπιακής Αεροπορίας και των Ολυμπιακών Αερογραμμών αποτέλεσαν πηγή διενέξεων μεταξύ της Επιτροπής και της Ελλάδας από το 1994. Ακόμη και σήμερα, με τη μερική περάτωση συμπληρωματικής έρευνας, διαπιστώσαμε ότι είχε χορηγηθεί επιπλέον κρατική ενίσχυση 850 εκατομμυρίων ευρώ προς τις εταιρείες αυτές.

Ελπίζω ειλικρινά ότι με τη σημερινή έγκριση του σχεδίου ιδιωτικοποίησης από την Επιτροπή στέλνουμε το μήνυμα ότι επιθυμούμε οριστική ρήξη με το παρελθόν. Είμαι πεπεισμένος ότι στην Ελλάδα μπορεί να αναπτυχθεί μια νέα αγορά αερομεταφορών, χωρίς στρεβλώσεις από κρατικές ενισχύσεις».

»Η πείρα από προηγούμενες υποθέσεις με αεροπορικές εταιρείες που αντιμετώπιζαν παρόμοιες προκλήσεις μάς έχει αποδείξει ότι οι εταιρείες αυτές κατορθώνουν όχι μόνο να αναπτυχθούν αλλά και να ανταγωνιστούν με επιτυχία σε μια αγορά χωρίς κρατικές ενισχύσεις».

»Οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης που εγκρίθηκαν σήμερα, αποτέλεσμα μακρών, επίπονων αλλά πάντοτε γόνιμων συζητήσεων μεταξύ των Ελληνικών αρχών και της Επιτροπής, προσφέρουν μια λύση που θα είναι προς όφελος της Ελλάδας, του ανταγωνισμού και των επιβατών».