Τo νέο Fiat Sedici αποτελεί ουσιαστικά ένα πεντάθυρο τετρακίνητο με πο λλές αρετές κλασικού SUV, ενώ το Daihatsu Τerios αποτελεί μία πιο καθαρόαιμη εκτός δρόμου πρόταση. Ποια από τις δύο συνταγές ανταποκρίν εται καλ ύτερα στις ανάγκες του σύγχρονου οδηγού;
▅ Η επέλαση των τετρακίνητων SUV συνεχίζεται αν και οι κατασκευαστές στρέφονται πλέον σε οικονομικότερες λύσεις.

Έτσι δημιουργήθηκε χαμηλότερα από το Τoyota RΑV4 και την παρέα του μια κατηγορία SUV με πιο συγκρατημένες διαστάσεις, οικονομικότερο κόστος συντήρησης, μεγαλύτερη ευελιξία και προσιτότερες τιμές αγοράς. Δύο από τους νεώτερους εκπροσώπους του είδους αποτελούν το Fiat Sedici και το Daihatsu Τerios δεύτερης γενιάς. Πρόκειται για μοντέλα με αρκετά κοινά σημεία, όπως μονοψηφίο αριθμό κατανάλωσης βενζίνης ανά 100 χλμ. και αξιόλογες δυνατότητες κίνησης στην πόλη, αλλά και στο χώμα. Το Daihatsu Τerios διαθέτει μόνον 4,06 μ. μήκος, προσφέρει όμως όλα όσα θεωρούνται αυτονόητα για ένα SUV. Δηλαδή άνετη πρόσβαση, ανοιχτούς ορίζοντες και σχεδιασμό, που παραπέμπει στην περιπέτεια. Σε αυτά οφείλουμε να προσθέσουμε το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης, αλλά και το κεντρικό διαφορικό που μπλοκάρει τη ροπή πενήντα-πενήντα σε κάθε άξονα με το πάτημα ενός διακόπτη. Πολύ χρησιμότερη πάντως από το μπλοκέ διαφορικό, το οποίο δεν πρόκειται να χρειαστείτε ποτέ στην πόλη, είναι η εξαιρετική ορατότητα, και η ευελιξία του.

Στο εσωτερικό του ιαπωνικού μοντέλου υπάρχουν άφθονοι χώροι για τα δεδομένα της κατηγορίας, ενώ τα σκληρά πλαστικά του κόκπιτ κρίνονται απλώς αποδεκτά. Ευτυχώς οι διακόπτες έχουν περιοριστεί στους απολύτως απαραίτητους. Επίσης στο πίσω μέρος προβλέπονται καθίσματα με ρυθμιζόμενες πλάτες, αλλά και διαιρούμενες 60:40, οι οποίες διπλώνουν με δύο κινήσεις. Στην τελευταία περίπτωση σχηματίζεται ένας χώρος φόρτωσης με 1.300

λίτρα όγκο, όμως η πόρτα του ανοίγει ανάποδα προς τα δεξιά.

Ο κινητήρας του Τerios χρειάζεται «φόρα», καθώς οι 105 ίπποι του κρύβονται στις χαμηλές περιστροφές, ενώ και ο τρόπος λειτουργίας του αποδεικνύεται ιδιαίτερα τραχύς για τετρακύλινδρο μηχανικό σύνολο. Ο ήχος απλώς επιβεβαιώνει το ζόρισμά του, κάτι που υπογραμίζει και η δυσκολία του αυτοκινήτου να πιάσει τα 160 χλμ./ώρα της τελικής του ταχύτητας. Αντίθετα μάς άρεσαν η αίσθηση και η απόκριση του τιμονιού, ενώ οι αναρτήσεις έχουν ρυθμιστεί αρκετά σφιχτά, με αποτέλεσμα να περνούν έντονα οι ανωμαλίες του οδοστρώματος ώς το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Το Τerios κινείται πάντως με ασφάλεια και δυναμισμό στις στροφές, αν και σε γρήγορους ρυθμούς εμφανίζει αρκετά έντονες κλίσεις. Και για το συγκεκριμένο μοντέλοισχύει η άποψή μας ότι το σύστημα ευστάθειας (λειτουργεί αξιόπιστα και επεμβαίνει έγκαιρα) είναι απαραίτητο, αν και προβλέπεται μόνον στην ακριβή έκδοση Special με τιμή εκκίνησης 22.990 ευρώ.

Η Fiat ακολουθεί παρόμοια πολιΟ τική και με το Sedici, αφού και εδώ προβλέπεται το σύστημα ευστάθειας στάνταρ μόνον στην ακριβότερη έκδοση Εmotion, που αρχίζει από 19.990 ευρώ. Στο Sedici διασταυρώνονται δύο διαφορετικές κατηγορίες, εκείνη των τετρακίνητων SUV με εκείνη των πολυχρηστικών. Οι Αμερικανοί ονομάζουν αυτήν τη νέα κατηγορία αυτοκινήτων Crossover και φαίνεται ότι αρέσει πολύ, αφού ολοένα περισσότερες εταιρείες λανσάρουν τέτοιας φιλοσοφίας μοντέλα. Το μπροστινό τμήμα του αμαξώματος, όπου τα κολονάκια έχουν μεταφερθεί πολύ εμπρός και σχηματίζουν μεγάλη κλίση, ανταποκρίνεται στη φιλοσοφία των πολυμορφικών μοντέλων και δίνει την αίσθηση επιπρόσθετης ευρυχωρίας, περιορίζει όμως την ορατότητα δεξιά και αριστερά, όταν στρίβει το αυτοκίνητο. Υπάρχει βεβαίως και το σύστημα της κατ΄ επιλογήν τετρακίνησης, που παραπέμπει στα κλασικά SUV. Το Sedici λειτουργεί σαν συμβατικό εμπροσθοκίνητο μοντέλο, αρκεί όμως να πατήσει ο οδηγός τον προβλεπόμενο διακόπτη για να εμπλακεί και ο πίσω άξονας (σε μόνιμη βάση ή κατά περίσταση) και να επιβεβαιώσει το πεντάθυρο μοντέλο την ονομασία του (Sedici σημαίνει στα ιταλικά 16, αριθμός που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό 4Χ4).

Κάτω από το μπροστινό καπό του Sedici υπάρχει ένας κινητήρας 1,6 λίτρων με 107 ίππους μέγιστη ισχύ, ο οποίος λειτουργεί σαφώς πιο αθόρυβα από εκείνον του Daihatsu. Στο σαλόνι κυριαρχεί η λειτουργική απλότητα. Επίσης μάς άρεσαν το φινίρισμα, η ποιότητα των πλαστικών και η άνεση των καθισμάτων. Στη διάθεση των πίσω επιβατών βρίσκονται ελαφρά μικρότεροι χώροι, όμως οι μετακινήσεις τους γίνονται πιο άνετα χάρη στα μαλακότερα μαξιλάρια των καθισμάτων. Κάτι ανάλογο ισχύει και για την οδική συμπεριφορά του Sedici, καθώς οι αναρτήσεις του αποσβένουν αποτελεσματικότερα τους κραδασμούς, ο επιλογέας του αποδεικνύεται σαφέστερος και το πεντάλ του συμπλέκτη είναι ελαφρύτερο.

Δυστυχώς το ιταλικό Crossover χάνει αρκετούς βαθμούς συμπάθειας κατά την αξιολόγηση του χώρου αποσκευών του. Οι διαστάσεις του κρίνονται μάλλον περιορισμένες, αφού ο όγκος του αρχίζει από 270 λίτρα και φτάνει τα 1.045, όταν πέσουν τα καθίσματα. Μάλιστα ο μηχανισμός αναδίπλωσης των τελευταίων είναι παρόμοιος με εκείνον στο Daihatsu, δηλαδή πρώτα διπλώνουν οι πλάτες προς τα εμπρός και μετά αναδιπλώνεται όλο το κάθισμα για να τραβηχτεί και να κολλήσει πίσω από τα καθίσματα του οδηγού και του συνοδηγού. Στα συν του Sedici είναι σίγουρα η προσιτότερη τιμή αγοράς του, καθώς και τα πέντε χρόνια εγγύησης αντί των τριών που παρέχει η Daihatsu στο Τerios. Εκτός δρόμου κερδίζει πάντως τις εντυπώσεις το Τerios χάρη στη μεγαλύτερη απποσταση από το έδαφος, την αμεσότερη εμπλοκή της τετρακίνησης, όποτε χρειαστεί και την ύπαρξη του μπλοκέ διαφορικού.

Κόστος χρήσης

Επιδόσεις τεστ

Βάρη (σε κιλά)

Συμπέρασμα

▅ Επιτέλους δύο SUV με λογικές προδιαγραφές, καθότι ευέλικτα, οικονομικά σε χρήση και με προσιτές τιμές αγοράς, ενώ συνδυάζουν σε ικανοποιητικό βαθμό τις ασφάλτινες και τις χωμάτινες δυνατότητες. Το Fiat Sedici κερδίζει χάρη στην υψηλότερη άνεση οδήγησης, τον πιο πολιτισμένο κινητήρα του, τη χαμηλότερη τιμή αγοράς και τα πέντε χρόνια εγγύησης. Το Τerios αποτελεί πάντως μονόδρομο, για όσους επιζητούν ένα γνησιότερο SUV, τόσον εμφανισιακά, όσο και στη συμπεριφορά του εντός και εκτός δρόμου, αδικείται όμως εκτός των άλλων από την πιο τσιμπημένη τιμή και τον υποτονικό κινητήρα του.

Τιμή/εξοπλισμός

Βaθμολογία