Είναι περισσότερες από επτακόσιες χιλιάδες και αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της

εθνικής οικονομίας. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν πλέον για τις

τράπεζες ένα νέο Ελ Ντοράντο παροχής δανείων και κερδών.

Από την άλλη, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις παίρνουν καθημερινά μέσα από τα

σχετικά διαφημιστικά σποτ το μήνυμα ότι το δάνειο από το τραπεζικό γκισέ είναι

πλέον κάτι εύκολο και προσιτό.

Η μία μετά την άλλη, οι τράπεζες μπαίνουν δυναμικά στον χώρο της

χρηματοδότησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων – αυτών που πραγματοποιούν

ετήσιες πωλήσεις έως ένα εκατομμύριο ευρώ -, δημιουργώντας νέα εξειδικευμένα

προϊόντα, τα οποία σε γενικές γραμμές χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες.

Η πρώτη κατηγορία είναι τα δάνεια για κεφάλαια κίνησης. Είναι η δημοφιλέστερη

κατηγορία δανείων για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και συνήθως έχει τη μορφή

ανακυκλούμενης πίστωσης. Δηλαδή, η επιχείρηση πιστώνεται με το ποσό του

δανείου το οποίο χρησιμοποιεί ανάλογα με τις ανάγκες της. Από τις περισσότερες

τράπεζες δίνεται η δυνατότητα να πληρώνονται μόνο οι τόκοι του δανείου.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις αρμόδιων τραπεζικών στελεχών, το 70% των δανείων που

χορηγούνται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι αυτής της κατηγορίας. Κατά

μέσον όρο, μια μικρομεσαία επιχείρηση που προσφεύγει στο τραπεζικό γκισέ

δανείζεται για κεφάλαια κίνησης περίπου 45.000 ευρώ.

Η δεύτερη κατηγορία είναι τα δάνεια για απόκτηση επαγγελματικού εξοπλισμού.

Η τρίτη κατηγορία, τα δάνεια για απόκτηση επαγγελματικής στέγης. Τα

συγκεκριμένα δάνεια αποτελούν το 30% της αγοράς επαγγελματικής πίστης και τα

μέσα χορηγούμενα ποσά ανά κατηγορία δανείων είναι 30.000 και 150.000 ευρώ,

αντίστοιχα.

Ξεκάθαρο σήμα από τις τράπεζες

«Στην Ελλάδα υπάρχουν σήμερα περίπου οκτακόσιες χιλιάδες επιχειρήσεις, από τις

οποίες οι επτακόσιες ογδόντα χιλιάδες είναι μικρομεσαίες, δηλαδή

πραγματοποιούν ετήσιο τζίρο κάτω του ενός εκατομμυρίου ευρώ», λέει στα «ΝΕΑ» ο

κ. Α. Αθανασόπουλος, διευθυντής Marketing της Τράπεζας Πειραιώς. «Η

συμπεριφορά των συγκεκριμένων επιχειρήσεων είναι ένα μείγμα ιδιώτη και

επιχειρηματία. Πρόσφατα, οι τράπεζες έδωσαν ένα ξεκάθαρο σήμα σε αυτές τις

επιχειρήσεις ότι ενδιαφέρονται σοβαρά για τη χρηματοδότησή τους. Και αυτό το

σήμα περνάει μέσα από έντονη διαφήμιση και την παροχή εξειδικευμένων

χρηματοδοτικών προϊόντων».

Εξειδικευμένα προϊόντα: Δυσκολίες…

Η παροχή των εξειδικευμένων προϊόντων στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν

εξαιρετικό κόστος για τις τράπεζες. Και αυτό διότι κάθε επιχείρηση έχει τα

δικά της χαρακτηριστικά, με αποτέλεσμα να απαιτεί τη δημιουργία ενός

εξειδικευμένου προϊόντος. Με άλλα λόγια, είναι μικρότερο το κόστος για τις

τράπεζες να χορηγήσουν 1.000.000 ευρώ σε μια επιχείρηση, σε σχέση με τη

χορήγηση του ίδιου ποσού σε πεντακόσιες μικρομεσαίες επιχειρήσεις. «Ξεπεράσαμε

αυτό το πρόβλημα μέσα από τη δημιουργία μιας νέας οργανωτικής και λειτουργικής

δομής», λέει ο κ. Ευάγγελος Κάββαλος, διευθυντής Επαγγελματικής Πίστης της EFG

Eurobank Ergasias. «Η επαγγελματική πίστη, μετά την καταναλωτική και τη

στεγαστική, μπορεί να ευδοκιμήσει και να αναπτυχθεί, δημιουργώντας τον τρίτο

πόλο ανάπτυξης των τραπεζών».

Κονδύλια από το Γ’ ΚΠΣ

Οι συνθήκες για την επιβεβαίωση αυτών των προσδοκιών φαίνεται να είναι

ευνοϊκές, αφού χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα εκπονήσουν και θα

εφαρμόσουν προγράμματα ανάπτυξής τους, με χρηματοδότηση από το Γ’ Κοινοτικό

Πλαίσιο Στήριξης. Αρωγός των επιχειρήσεων για την ένταξή τους στα σχετικά

προγράμματα θα είναι οι τράπεζες. Οι τράπεζες μέσα από αυτήν τη διαδικασία

προσδοκούν τη δημιουργία μιας μεγάλης πελατειακής βάσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων.