|
|
|
| Ένα… χρυσό μυστικό θα είναι έως τις 8 το βράδυ της 13ης Αυγούστου 2004 καλά φυλαγμένο στη δημιουργική μνήμη του Δημήτρη Παπαϊωάννου
|
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ένας νέος ταλαντούχος άνθρωπος που από το 1986 έχει
δώσει ένα διαφορετικό στίγμα με τις πρωτοποριακές παραστάσεις χορού της Ομάδας
Εδάφους, ανέλαβε να υλοποιήσει ένα πολύ δύσκολο έργο: την καλλιτεχνική
επιμέλεια των τελετών έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Στη
δική του ιδέα, η οποία και πρέπει να παραμείνει μυστική, θα βασιστούν οι
τελετές του 2004. Η τελετή έναρξης ειδικά αποτελεί το πρώτο «διαπιστευτήριο»
της Ελλάδας σε όλο τον κόσμο καθώς την παρακολουθούν τουλάχιστον 4,5-5
δισεκατομμύρια τηλεθεατές!
Ο ίδιος ο Παπαϊωάννου ήταν ιδιαίτερα μετρημένος αλλά και ήρεμος χθες. «Έχω
πλήρη αίσθηση της μεγάλης ευθύνης», δήλωσε. «Μπορώ να σας πω ότι δεν φοβάμαι
καθόλου τη σκληρή δουλειά και θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι έχω τις αγνότερες,
καθαρότερες και καλύτερες προθέσεις. Ξέρω πολύ καλά ότι στην πράξη κρίνονται
όλα. Για την πράξη μπορώ να σας υποσχεθώ ότι θα κάνω ό,τι μπορώ καλύτερο, ό,τι
είναι ανθρωπίνως δυνατό, για να είμαστε χαρούμενοι όλοι μετά τη λήξη και την
τελετή λήξης».
Μετά την παρουσίαση μιλήσαμε μαζί του για τη δυσκολία του εγχειρήματος που
ανέλαβε.
Έχετε καθόλου τρακ;
«Όχι, δεν έχω τρακ. Ξέρω να δουλεύω», μας λέει εκπέμποντας ήρεμη δύναμη. «Μαζί
με τους συνεργάτες μου και όλους τους συντελεστές θα δώσουμε τον καλύτερο
εαυτό μας».
Δεν σας αγχώνει η πολύπλοκη προετοιμασία αυτής της γιγαντιαίας, ζωντανής
παράστασης; Πού θα βρεθούν τόσοι καλλιτέχνες;
«Νομίζω πως θα τα καταφέρουμε. Μην ξεχνάτε πως εκτός από τους επαγγελματίες
υπάρχουν και οι εθελοντές. Άνθρωποι που αγαπούν την τέχνη, νέα παιδιά που
σπουδάζουν σε σχολές χορού».
Και η μυστικότητα; Πώς θα κρατήσετε το μυστικό;
«Τι να σας πω! Στην Ελλάδα ζούμε και είμαι προετοιμασμένος για όλα! Πάντως, θα
έλεγα ακόμα και σε σας, αν τυχόν σας πέσει στα χέρια το σενάριο όπου είναι
καταγραμμένη η ιδέα να μην το δημοσιεύσετε. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει το
στοιχείο της έκπληξης στην τελετή έναρξης και φυσικά υπάρχει και το ζήτημα
διαφύλαξης των πνευματικών δικαιωμάτων»
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου είπε νωρίτερα στη συνέντευξη Τύπου, ότι «δεν θα υπάρχει
ανοιχτή πρόσκληση προς όλους τους καλλιτέχνες. Χρειάζομαι όλους τους
καλλιτέχνες και φυσικά θα πάω, σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε τμήματος της
τελετής, κατ’ αρχάς για να ζητήσω συνεργασίες. Την τελετή αυτή δεν μπορώ και
δεν πρέπει να την κάνω μόνος μου».
Ο καλλιτέχνης παραχώρησε τα πνευματικά δικαιώματα της ιδέας του στην «ΑΘΗΝΑ
2004» και η αμοιβή του είναι 1.300.000 ευρώ (περίπου 445 εκατομμύρια δραχμές).
Το επόμενο στάδιο είναι η πραγματοποίηση δύο διεθνών διαγωνισμών για να βρεθεί
η εταιρεία παραγωγής και η εταιρεία που θα διαχειριστεί το οικονομικό κομμάτι
των δύο τελετών. Το συνολικό κόστος παραγωγής ανέρχεται σε 1,5 δισ. δραχμές.
Ο εντεταλμένος σύμβουλος της «ΑΘΗΝΑ 2004», Μάρτων Σίμιτσεκ, εξηγώντας το
σκεπτικό της επιλογής του Δημήτρη Παπαϊωάννου κι αφού είχε δεχτεί πολλές
ερωτήσεις περί της αναγκαιότητας προκήρυξης διαγωνισμού, είπε: «Εμείς
επιλέξαμε να μιλήσουμε με σύγχρονη γλώσσα. Αυτή τη γλώσσα μάς έπεισε ότι ξέρει
να τη μιλάει ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ένας νέος δημιουργός με τη δύναμη του
νέου, αλλά και την αγωνία του δημιουργού που λέει όσα πρέπει να ειπωθούν στην
παγκόσμια γλώσσα του σήμερα. Πολύπλευρος καλλιτέχνης, εικαστικός, χορογράφος,
ερμηνευτής και ταυτόχρονα σκηνοθέτης με νέα ματιά και μυαλό έχει επεξεργαστεί
ευρηματικά κι έχει συνδέσει ουσιαστικά τις έννοιες και τα μέρη της τελετής
διατηρώντας από την αρχή έως το τέλος την ακριβή ισορροπία της αισθητικής».
Το μυστικό της τελετής έναρξης
Της ανακοίνωσης του ονόματος του Δημήτρη Παπαϊωάννου είχε προηγηθεί ένα θρίλερ
μηνών. Για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή των Τελετών των Ολυμπιακών
Αγώνων είχαν ακουστεί γνωστά ονόματα Ελλήνων καλλιτεχνών, που έχουν καταξιωθεί
και στο εξωτερικό και θεωρούσαν πολύ μεγάλη πρόκληση την υλοποίηση του
δύσκολου έργου. Η ΑΘΗΝΑ 2004, όμως, επέλεξε να κάνει την έκπληξη χθες κατά τη
διάρκεια της πρώτης τακτικής ενημέρωσης προς τους δημοσιογράφους,
παρουσιάζοντας έναν σύγχρονο καλλιτέχνη.
Η ιδέα που πρότεινε ο Παπαϊωάννου ενθουσίασε τόσο τη Γιάννα Αγγελοπούλου και
τους στενούς συνεργάτες της στην Οργανωτική Επιτροπή όσο και τον Πρωθυπουργό
και τον υπουργό Πολιτισμού Ευάγγελο Βενιζέλο στους οποίους παρουσιάστηκε. Το
στοίχημα όμως είναι να κρατηθεί έως το τέλος το χρυσό μυστικό της Αθήνας.
Η Τελετή Έναρξης των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων αποτέλεσε ιστορικά ένα
από τα σημαντικότερα στοιχεία: το 1896 την έναρξη παρακολούθησαν 70.000
θεατές!
Η Τελετή αποτελεί την αφορμή σε κάθε χώρα να αναδείξει τα ιδιαίτερα
πολιτιστικά της χαρακτηριστικά. Και κάθε πόλη προσέθετε τη δική της
καινοτομία: η Αμβέρσα, το 1920, εισήγαγε την ιδέα του ανάμματος της Ολυμπιακής
Φλόγας. Το Βερολίνο του Χίτλερ, το 1936, εφηύρε την Ολυμπιακή Λαμπαδηδρομία.
Το Στάδιο του Σίδνεϊ ήταν το μεγαλύτερο σε χωρητικότητα (110.000 θέσεις), όπου
έγινε ποτέ έναρξη Ο.Α. Η παρέλαση των αθλητών στο Λονδίνο, το 1948, είχε έναν
ιδιαίτερο συμβολισμό, αφού μπήκαν μαζί στο στάδιο κράτη που τα προηγούμενα
χρόνια ήταν σε εμπόλεμη κατάσταση.
Η παρέλαση των αθλητών αποτελεί σημαντικό κομμάτι της Τελετής Έναρξης. Ωστόσο,
η Αθήνα θα έχει μικρό πρόβλημα: παραδοσιακά η ελληνική ομάδα μπαίνει πρώτη στο
γήπεδο, ενώ η ομάδα της πόλης που φιλοξενεί τους Αγώνες… τελευταία. Τι θα
γίνει στις 8 το βράδυ της 13ης Αυγούστου στο ΟΑΚΑ;
Ίσως, μόνο ο Δημήτρης Παπαϊωάννου γνωρίζει!
Μαθητής του Τσαρούχη
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964. Από τα 17 του χρόνια ήταν
μαθητής του Γιάννη Τσαρούχη στη ζωγραφική. Εισήχθη πρώτος στην Ανωτάτη Σχολή
Καλών Τεχνών. Το 1983 ξεκίνησε σύγχρονο χορό. Στη Νέα Υόρκη: La Mamma
Experimental Theater Company, εκπαίδευση στην ιαπωνική τεχνική σύγχρονου χορού
Butoh, μαζί με τον Eric Hawkins. Παράλληλα δημιουργεί κόμικ και δημοσιεύει στα
περιοδικά «Βαβέλ», και «Παραπέντε», ενώ εικονογραφεί στα περιοδικά «Ιστός» και
«Πρόσωπα». Το 1986 ιδρύει την Ομάδα Εδάφους μαζί με την Αγγελική Στελλάτου, το
alter ego του στον χορό. Για 15 χρόνια σκηνοθετεί και χορογραφεί όλες τις
παραστάσεις της. Η Ομάδα Εδάφους εκπροσώπησε την Ελλάδα σε αρκετές διεθνείς
πολιτιστικές εκδηλώσεις όπως Biennale Νέων στη Βαρκελώνη το 1987, στην
Μπολόνια το 1988, ΕΧΡΟ ’92 στη Σεβίλλη, στη Βαρκελώνη.
Η Ομάδα Εδάφους έχει συνεργαστεί με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Εθνικό
Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τον Οργανισμό Πολιτιστικών
Πρωτευουσών της Ευρώπης, το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού και τον Ελληνικό
Οργανισμό Εξωτερικού Εμπορίου.

