Ο νεοαποκτηθείς Θεόδωρος Ζαγοράκης στην πρώτη προπόνηση της ΑΕΚ

Οι εποχές που οι ποδοσφαιριστές έπαιζαν μόνο για τη φανέλα, τη δόξα και μια…

θέση στο Δημόσιο δεν είναι τόσο μακρινές όσο και οι αλάνες που φιλοξενούσαν

τότε τους αγώνες. Στο τελευταίο τέταρτο του 20ού αιώνα, όλα άλλαξαν στο

«βασίλειο της μπάλας».

Οι ομάδες πλέον έχουν τη φανέλα όχι μόνο ως σύμβολο αλλά και ως μέσο

αποκόμισης μεγάλων κερδών και είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των μεγάλων

του κέντρου. Ο Ολυμπιακός παρουσίασε προχθές τη νέα φανέλα που θα φορούν οι

ποδοσφαιριστές του. Όμως ο χορηγός που θα διαφημιστεί τελικά σε αυτή θα πρέπει

να καταβάλει πάνω απο 700 εκατομμύρια. Ο Παναθηναϊκός από την πλευρά του πήρε

ήδη 400 εκατ. δραχμές απο όμιλο τράπεζας, ενώ Άρης και ΑΕΚ έβαλαν στο ταμείο

τους περίπου απο 200 εκάτ. από τη διαφήμιση στη φανέλα. Είπαμε οι εποχές άλλαξαν.

Το πάθος και η δύναμη έγιναν τέχνη και επιστήμη. Η ερασιτεχνική αγάπη

επαγγελματικό συμφέρον. Το λαϊκό άθλημα μια λαμπερή βιομηχανία θεάματος. Οι

κορυφαίοι ποδοσφαιριστές δισεκατομμυριούχοι και οι παραδοσιακοί παράγοντες

μπίζνεμεν και γιάπηδες.

Οι ιστορικές αλλαγές αποτυπώνονται ανάγλυφα σε μια φανέλα. Κάποτε είχε απλώς

το έμβλημα του συλλόγου στο μέρος της καρδιάς του παίκτη που την φορούσε και

τον αριθμό του ποδοσφαιριστή στην πλάτη. Σήμερα όλα τα διακριτικά μιας

αθλητικής περιβολής αποτυπώνονται σε χρήμα, όπως, άλλωστε, και το ίδιο το

έμβλημα κάθε ΠΑΕ έχει οικονομική αξία, διαφορετική σε κάθε περίπτωση.

Το ίδιο το ποδόσφαιρο κάνει δυσθεώρητους τζίρους. Το κοινό πληρώνει για να

απολαύσει τους κορυφαίους μπαλαδόρους και αυτοί δεν κάνουν τζάμπα… ούτε

ντρίμπλα. Οι αμοιβές των ποδοσφαιριστών που μπορούν να γεμίσουν το γήπεδο

έχουν εκτιναχθεί στα ύψη και οι ομάδες-εταιρείες δεν μπορούν παρά να

ακολουθούν τον πλειστηριασμό για να τους αποκτήσουν, εφόσον επιθυμούν να είναι

ανταγωνιστικές. Και ο μόνος τρόπος για να ανταποκριθούν στα τεράστια έξοδα

είναι να αυξήσουν αντίστοιχα τα έσοδά τους.

Η εκμετάλλευση της αθλητικής περιβολής είναι ­ εδώ και περίπου δύο δεκαετίες ­

μια σημαντική πηγή εσόδων για κάθε ομάδα.

Σάριτς – Κουτσουρές στην «πρώτη» του ΠΑΟ στην Παιανία

Σχεδόν ταυτόχρονα με την καθιέρωση του επαγγελματισμού στο ελληνικό

ποδόσφαιρο, πολλές εταιρείες που θέλησαν να διαφημιστούν μέσω του

δημοφιλέστερου αθλήματος ή να συνδέσουν τη φίρμα τους με συγκεκριμένες πόλεις,

ομάδες ή και παίκτες φάνηκαν πρόθυμες να πληρώσουν καλά και σίγουρα λεφτά. Για

πολλά χρόνια οι τιμές ανέβαιναν συνεχώς, όχι, όμως, για πάντα. Το ποδόσφαιρο

τραυματίσθηκε από σοβαρά κρούσματα βίας και σαν να μην έφτανε αυτό, άρχισε να

χάνει την αξιοπιστία του. Η τεχνολογία αποκάλυψε στο μεταξύ πολλούς ακόμη

τρόπους προβολής, πιο σύγχρονους και λιγότερους δαπανηρούς και έτσι οι

λιγότερες εμπορικές ΠΑΕ έψαχναν τον δρόμο προς την πόρτα του ΟΠΑΠ ή άλλων

φορέων του Δημοσίου, για να εξασφαλίσουν μερικά εκατομμύρια.

Ακόμη και μερικές από τις πιο δημοφιλείς ΠΑΕ πέρασαν δύσκολα χρόνια, σε ό,τι

αφορά τις χορηγίες της φανέλας. Έστω και αν ο γιγαντισμός του ποδοσφαίρου

έστρεφε αποκλειστικά σε αυτές το ενδιαφέρον των επίδοξων χορηγών, υπήρξαν

περίοδοι που δεν μπορούσαν να εξασφαλίσουν τα συμβόλαια ούτε σαν αυτά που

είχαν την προηγούμενη χρονιά. Ελάχιστες ομάδες, κυρίως ο Ολυμπιακός και ο

Παναθηναϊκός, κατάφεραν να κρατήσουν ψηλά την τιμή της φανέλας τους. Και, όπως

φαίνεται, η κατάσταση δεν έχει αλλάξει ούτε τώρα, λίγο πριν αρχίσει το πρώτο

πρωτάθλημα της νέας χιλιετίας.

Η ΠΑΕ Ολυμπιακός χάρη στις εντυπωσιακές επενδύσεις της σε σπουδαίους παίκτες

και προοπτική επιτυχιών στην Ελλάδα και την Ευρώπη, που αυτές συνεπάγονται,

ζητάει σήμερα από τους υποψήφιους χορηγούς της φανέλας της ομάδας περισσότερα

από 700 εκατ. δραχμές ετησίως. Το τριετές συμβόλαιο που είχε με την Aspis,

έναντι ενός δισεκατομμυρίου δραχμών συνολικά, μόλις έληξε και η πειραϊκή

εταιρεία προσπαθεί να κερδίσει ακόμη περισσότερα, εξαργυρώνοντας τις επιτυχίες

που είχε στο διάστημα αυτό.

Τα νέα αστέρια του Ολυμπιακού, Άλβες και Ζε Ελίας, στην πρώτη συγκέντρωση

στις εγκαταστάσεις του Ρέντη

Η ΠΑΕ Παναθηναϊκός θα είναι όπως όλα δείχνουν δευτεραθλήτρια στα έσοδα από τη

φανέλα. Συμφώνησε με τη Win Bank, θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς, για έναν

χρόνο έναντι 400 εκατ. δραχμών. Οι νόμοι της αγοράς λειτούργησαν και πάλι,

αφού ο Παναθηναϊκός και στο Champions League της νέας περιόδου θα συμμετάσχει

και σπουδαίες μεταγραφές πραγματοποίησε αυτό το καλοκαίρι, μεταξύ των οποίων

και του Πάολο Σόουζα, που είναι η ακριβότερη της ιστορίας του. Αξίζει να

σημειωθεί ότι ο Παναθηναϊκός ανέκαθεν είχε ιδιαίτερα υψηλό τιμολόγιο και σε

πολλές περιπτώσεις ο πρώην πρόεδρος του, Γ. Βαρδινογιάννης, προτιμούσε να μην

κλείσει καμία συμφωνία, παρά να ρίξει την τιμή.

Η ΠΑΕ ΑΕΚ, η οποία στο παρελθόν διαφήμιζε στις φανέλες της εμπορικές φίρμες ­

κυρίως κρατικές Τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες ­, αντιμετωπίζει και στο

θέμα αυτό δυσκολίες τα τελευταία χρόνια. Τίποτε, όμως, δεν είναι τυχαίο. Οι

χορηγοί, που είχαν ανταποκριθεί πολύ θετικά στο πρώτο μισό της δεκαετίας του

’90 όταν η ομάδα έπαιζε το καλύτερο ποδόσφαιρο και κατακτούσε τίτλους, είναι

τώρα πολύ επιφυλακτικοί. Η ΑΕΚ πέτυχε να ανανεώσει το συμβόλαιο με τη Marfin

έναντι 180 εκατ. δραχμών ετησίως, ποσό ελάχιστα αυξημένο σε σχέση με πέρυσι.

Πιο… λαμπερό θα είναι το κίτρινο του Άρη. Η ΠΑΕ της Θεσσαλονίκης θα

εισπράξει 200 εκατ. δραχμές για τη νέα περίοδο από την Interamerican, εταιρεία

του μεγαλομετόχου της ομάδας Δημήτρη Κοντομηνά. Με τον ίδιο όμιλο συζητά η ΠΑΕ

Καλαμάτα ή φαίνεται ότι θα εξασφαλίσει χορηγία με καλύτερους όρους. Η

μεσσηνιακή ΠΑΕ στη περασμένη περίοδο είχε χορηγό τη Mobitel.