Εντείνονται οι συγκεντρώσεις στον κλάδο των ηλεκτρικών συσκευών. Οι εισαγωγείς

επεκτείνονται και στις λιανικές πωλήσεις, με σκοπό να πάρουν μεγαλύτερο

μερίδιο από την πίτα των 240-250 δισ. δρχ., ενώ οι μεγάλες αλυσίδες αυξάνουν

τα σημεία πώλησης που διαθέτουν



Στα ηλεκτρικά είδη, η τάση που επικρατεί είναι η συγκέντρωση της αγοράς στα

ολιγάριθμα σχήματα των μεγάλων επιχειρήσεων, η επέκταση των εισαγωγέων στις

λιανικές πωλήσεις, το ενδιαφέρον τους για την αγορά της πληροφορικής και της

κινητής τηλεφωνίας, αλλά και η εισαγωγή μεγάλων αλυσίδων στο Χρηματιστήριο.

Μέχρι το τέλος του 1998 είχαν σχηματιστεί δύο μεγάλοι όμιλοι. Ο Όμιλος Φουρλή

– Κωτσόβολου και ο Όμιλος Κορασίδη. Όμως, ένας τρίτος ισχυρός «παίκτης» ήρθε

να προστεθεί και να κάνει αισθητή την παρουσία του στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Πρόκειται για την Ηλεκτρονική Αθηνών, που διαθέτει ήδη 13 μεγάλα καταστήματα

στην Αθήνα, τα οποία μέχρι τον Σεπτέμβριο θα αυξηθούν σε 15.

Η εταιρεία κατέθεσε αίτηση για την εισαγωγή της στην Παράλληλη Αγορά του

Χρηματιστηρίου Αθηνών. Στην Παράλληλη είναι και η εταιρεία Ράδιο Κορασίδης,

ενώ υπάρχει σχέδιο μετάταξής της στην Κύρια Αγορά. Επίσης, στο Χρηματιστήριο

Αθηνών πρόκειται να εισαχθεί και η εταιρεία Κωτσόβολος, της οποίας

μεγαλομέτοχοι είναι η οικογένεια Φουρλή, που είναι ήδη εισηγμένη.

Η τελευταία εξαγορά στον χώρο έγινε το καλοκαίρι του 1988, όταν το 51% της

αλυσίδας Ράδιο Αθήναι (ήδη εισηγμένη στο Χρηματιστήριο) πέρασε στην εταιρεία

Κωτσόβολος αντί 4 δισ. δραχμών.

Ήταν η μεγαλύτερη εξαγορά στον κλάδο. Στην εταιρεία Κωτσόβολος συμμετέχει με,

περίπου, 50% μία από τις μεγαλύτερες εισαγωγικές εταιρείες ηλεκτρικών

συσκευών, η εταιρεία Φουρλής, που διαθέτει μερικά από τα εμπορικότερα σήματα

στην αγορά, όπως τα General Electric, Neff, Samsung, Telefunken κ.λπ.

Παράλληλα, ο κ. Μαρίνος Παράβαλος, ο οποίος διευθύνει την εταιρεία Κωτσόβολος,

δημιούργησε τα καταστήματα One Way, τα οποία ειδικεύονται στην κινητή

τηλεφωνία και τα προϊόντα πληροφορικής.

Η άλλη μεγάλη

Η άλλη μεγάλη αλυσίδα της αγοράς είναι η εταιρεία Κορασίδης. Πρόκειται για

έναν όμιλο που επίσης επεκτείνεται με ταχύτατο ρυθμό. Η εταιρεία κάνει

εισαγωγές συσκευών με εμπορικά σήματα (Brandt, Thomson, Amana, Kenwood κ.λπ.).

Οι τελευταίες επεκτάσεις αφορούν τα καταστήματα Saxon, που είναι μικρά

περιφερειακά καταστήματα.

Ο όμιλος διαθέτει και τις εταιρείες Micro, Micromedia και Mikor. Επίσης, έχει

δημιουργήσει αλυσίδα που εμπορεύεται προϊόντα κινητής τηλεφωνίας, μηχανών

γραφείου, προϊόντων πληροφορικής κ.λπ. Ήδη η εταιρεία, που έχει εξαγοράσει τη

μικρότερη εταιρεία Elephant από το 1997, απέκτησε την αντιπροσώπευση των

συσκευών Sharp. Οι τελευταίες κινήσεις του επιχειρηματία κ. Α. Κορασίδη

αφορούν τη συμμετοχή του στο νέο σχήμα της εισηγμένης εταιρείας Δημητριάδης

(ονομάζεται πλέον Αθηναϊκές Συμμετοχές Κεφαλαίου), που ήταν η χρηματιστηριακή

έκπληξη της προηγούμενης χρονιάς, καθώς και τη συμμετοχή του στην άλλη

εισηγμένη κλωστοϋφαντουργία Μπριτάνια.

Ο τρίτος παίκτης

Ο τρίτος μεγάλος παίκτης, δηλαδή η Ηλεκτρονική Αθηνών, που διευθύνεται από τον

επιχειρηματία κ. Γ. Στρούτση, κατάφερε να διατηρήσει ανταγωνιστικά επίπεδα

τιμών με τις δύο άλλες επιχειρήσεις, παρ’ όλο που δεν επιδίδεται και στην

εισαγωγή ηλεκτρικών ειδών. Όμως, η εταιρεία δείχνει ενδιαφέρον για τον τομέα

της πληροφορικής και της κινητής τηλεφωνίας, που έχει τραβήξει το ενδιαφέρον

και των δύο άλλων ομίλων. Έτσι, αναπτύσσει μέσα στα μεγάλα καταστήματά της και

την αλυσίδα Ηλεκτρονικά Πολυμέσα, συνεργαζόμενη, μεταξύ άλλων, και με τη

θυγατρική της Panafon, Panavox. Μάλιστα η επιχείρηση πρόκειται, από τα

συνολικά 3 δισ. δρχ. που σκοπεύει να αντλήσει από το Χρηματιστήριο, να

χρησιμοποιήσει το 1 δισ. δρχ. για την ανάπτυξη της αλυσίδας Ηλεκτρονικά Πολυμέσα.

Επίσης ισχυροί «παίκτες» θεωρούνται και τα hyper-market Continent, Praktiker

και Macro, που μπήκαν στην αγορά των ηλεκτρικών ειδών από το 1995 και

χρησιμοποίησαν τις φθηνές τιμές, ακόμα και μέσω απευθείας εισαγωγών που έκαναν

οι ίδιες οι εταιρείες.

Οι συνεταιρισμοί

Τέλος, οι συνεταιρισμοί είναι ο μόνος τρόπος για να γίνουν οι μικροί, μεγάλοι.

Ο μεγαλύτερος συνεταιρισμός ηλεκτρικών ειδών είναι ο ΣΕΗΟΣ, με 118 καταστήματα

σε όλη την Ελλάδα, από τα οποία τα περισσότερα βρίσκονται στην Αττική. Ο ΣΕΗΟΣ

στο τέλος του 1998 ανακοίνωσε στα μέλη του μία ευρωπαϊκή συνεργασία, που του

δίνει πιθανότητες να εμφανιστεί πιο ανταγωνιστικά στην αγορά. Έγινε μέλος του

ευρωπαϊκού ομίλου Euronics, που συγκροτείται από μέλη, συνεργάτες και

συνεταιρισμούς σε 13 ευρωπαϊκές χώρες και εμφάνισε τζίρο 4,9 δισ. ECU, το

1997. Ο όμιλος Euronics διαθέτει συνολικά 6.101 καταστήματα σε όλη την Ευρώπη

και αυτό του δίνει τη δυνατότητα να επιτυγχάνει καλές εμπορικές συμφωνίες, τις

οποίες χρειάζονται τα μέλη του ελληνικού συνεταιρισμού, για να αγοράζει φθηνά

τις συσκευές που πωλεί στους καταναλωτές, ώστε να ανταγωνίζεται τις μεγάλες

αλυσίδες της αγοράς. Άλλοι συνεταιρισμοί είναι οι Expert, Magnet και ο

συνεταιρισμός Electronet, που ιδρύθηκε πρόσφατα. Ο συνεταιρισμός Expert είναι

μέλος του ομώνυμου ομίλου που εδρεύει στην Ελβετία. Βεβαίως, μεγάλοι παίκτες

στην ελληνική αγορά είναι και οι εισαγωγικές εταιρείες, με μεγαλύτερες σε

τζίρο τις Sony, Philips, Biane (Panasonic), Μπενρουμπή (Mulinex, Tefal),

Miele, η BSP (Bosch, Siemens και Pitsos), καθώς και η εταιρεία Φουρλής, που

συμμετέχει στον Κωτσόβολο και τελευταία μπαίνει και στον χώρο του ενδύματος.

Ιδιαίτερος τομέας

Ένας ιδιαίτερος τομέας των ηλεκτρικών συσκευών είναι τα καταστήματα που

ειδικεύονται στα πολυμέσα, την κινητή τηλεφωνία και την πληροφορική. Μεγάλη

δύναμη θεωρείται εδώ ο Γερμανός, που έχει αυξήσει τον αριθμό των καταστημάτων

του στα 130, ενώ διαθέτει από κοινού με την εισηγμένη στο Χρηματιστήριο

εταιρεία Singular, την αλυσίδα καταστημάτων Multirama.

Σε «αντίπαλο δέος» για τον Γερμανό κινούνται για να εξελιχθούν τα One Way, που

έφτασαν αισίως τα 54 (ανήκουν στον όμιλο Φουρλή-Κωτσόβολου και συμμετέχει ο

επιχειρηματίας κ. Γ Ζαχαριάδης), και τα καταστήματα Κορασίδης, που

ειδικεύονται στην κινητή τηλεφωνία (Κορασίδης Telecom και Micro). Επίσης, το

δίκτυο της Unifon (συμφερόντων των επιχειρηματιών κ.κ. Μαρινόπουλου Φέσσα,

Παλαιολόγου), με τα καταστήματα e-motion, που έφτασαν τα 28 σε όλη την Ελλάδα

και έχουν πλάνο περαιτέρω ανάπτυξης.

Πρόσφατα, δυναμική εμφάνιση στον χώρο έκανε ο όμιλος επιχειρήσεων του κ. Κ.

Παπαέλληνα, που απέκτησε τη μεγαλύτερη αλυσίδα καταστημάτων στον χώρο της

πληροφορικής, την εταιρεία Big City, που διαθέτει 16 καταστήματα.

Το πόκερ είναι παιχνίδι που παίζεται από τρεις. Ενίοτε, από τέσσερις. Στην

επιχειρηματική παρτίδα που εξελίχθηκε προ ημερών ­ και κάποιοι επιχειρηματίες

πιστεύουν ότι δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί ­ μέρος των μετοχών της οικογένειας

Αμπραβανέλ πέρασε στην οικογένεια Μπενρουμπή, όταν η αγορά πίστευε ότι αγόραζε

ο Όμιλος Σαράντη.

Τώρα, κύκλοι που γνωρίζουν τα τεκταινόμενα στην οικογένεια Μπενρουμπή λένε ότι

η εταιρεία εξετάζει όλες τις στρατηγικές κινήσεις, αλλά διαψεύδουν ότι έχουν

γίνει συζητήσεις με τον όμιλο των επιχειρηματιών κ.κ. Δαυίδ – Λεβέντη, που

λέγεται ότι ενδιαφέρεται, για αγορά, μέσω των εταιρειών Παπουτσάνης ή Ιντεάλ

οι οποίες του ανήκουν.

Αυτή τη στιγμή, η πλευρά της οικογένειας Μπενρουμπή διαθέτει το πλειοψηφικό

πακέτο των μετοχών της εταιρείας, σύμφωνα με δηλώσεις μελών της οικογένειας,

ενώ η οικογένεια Αμπραβανέλ διαθέτει το 17,4% των μετοχών της εταιρείας. Στο

μεταξύ, τηρείται σιγή από τις εταιρείες του ομίλου των κ.κ. Δαυίδ – Λεβέντη. Η

εταιρεία Μπενρουμπή κυριαρχεί από χρόνια στις ηλεκτρικές συσκευές και τα

οικιακά είδη. Έφερε στην Ελλάδα τα πυρίμαχα σκεύη Pyrex τη δεκαετία του 1950,

στις αρχές της δεκαετίας του 1960 έφερε στην Ελλάδα τα πρώτα μίξερ (Moulinex),

ενώ προς το τέλος της ίδιας δεκαετίας εισήγαγε και τις πρώτες χύτρες ταχύτητας

(SEB). Σήμερα, η εταιρεία εισάγει μεταξύ άλλων τις φίρμες SEB, Moulinex,

TEFAL, Newell, Maytag κ.λπ.

Στο τέλος του 1997, η εταιρεία ξεκίνησε στενότερη συνεργασία, με Joint

Venture, με το γκρουπ της εταιρείας SEB. Η νέα εταιρεία, στην οποία

συμμετέχουν από 50% οι Μπενρουμπή και SEB, εισάγει και εμπορεύεται όλα τα

σήματα του γκρουπ, δηλαδή τα SEB, Tefal, Calor Rowenta. Όμως η Μπενρουμπή δεν

έμεινε εκεί, αλλά από την άνοιξη του 1998 δημιούργησε με Joint Venture και νέα

εταιρεία με τον άλλο μεγάλο γαλλικό όμιλο, τη Moulinex. Η νέα εταιρεία

διαθέτει όλα τα προϊόντα του ομίλου και μάλιστα με αυτόνομο δίκτυο μάρκετινγκ

και πωλήσεων για μεγάλους πελάτες. Η Μπενρουμπή παρέχει στη μεικτή εταιρεία

υπηρεσίες διανομής, πώλησης, αποθήκευσης, Logistics.

Ο Όμιλος Σαράντη έδειξε ενδιαφέρον για την εξαγορά της επιχείρησης, αφού οι

μετρήσεις που έκανε έδειξαν ότι με την εξαγορά αυτή μπορεί να αναδειχθεί σε

βασικό προμηθευτή των σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με στοιχεία του Ομίλου Σαράντη, η εταιρεία μετά τα ακριβά καλλυντικά

που εισάγει παράγει μία σειρά από προϊόντα. Από καλλυντικά και αρώματα μέχρι

απορρυπαντικά, όπως τα Trylet (εξαγορά), Sanitas (εξαγορά), τα καλσόν Madison,

τα Του-μπο-φλο, Pyrox, Teza, Afroso και άλλα καθαριστικά, που η εταιρεία

υπολογίζει ότι της έδωσαν θέση στην πρώτη δεκάδα των προμηθευτών σούπερ μάρκετ.