1η Μαΐου 1994

Στην πίστα της Ιμολα, ο χρόνος σταμάτησε στη στροφή Ταμπουρέλο καθώς το μονοθέσιο της Γουίλιαμς καρφώθηκε με σφοδρότητα στον τοίχο. Οδηγός ήταν ο παγκόσμιος πρωταθλητής Αϊρτον Σένα ο οποίος διακομίστηκε με ελικόπτερο σε κωματώδη κατάσταση στο νοσοκομείο της Μπολόνια. Λίγες ώρες αργότερα, ανακοινώθηκε ότι ο άνθρωπος που λατρεύτηκε στη Βραζιλία περισσότερο και από τον Πελέ είχε φύγει από τη ζωή, σε ηλικία 34 χρονών.

Σήμερα, 20 χρόνια μετά το μαύρο εκείνο τριήμερο της Ιμολα, όλοι εξακολουθούν να αναρωτιούνται ποιος ή ποιοι είχαν πραγματικά την ευθύνη.

Ετυμηγορία. «Ολοι είναι ένοχοι για τον θάνατο του Αϊρτον. Είχε ακόμη τόσο πολλά να προσφέρει» λέει η αδελφή του, Βίβιαν. Ακόμη και ο Αντριαν Νιούι, σχεδιαστής τότε του μονοθέσιου, παραδέχτηκε ότι «υπήρχαν λάθη και το μονοθέσιο δεν ήταν και στην καλύτερη κατάσταση στην Ιμολα». Μία ημέρα πριν από την τραγωδία, ο Νιούι είπε πει στον Σένα ότι είχαν βρει τη λύση και σύντομα θα είχαν ένα καλύτερο μονοθέσιο. Ο Σένα είχε παραπονεθεί και πριν από τον αγώνα ότι το μονοθέσιο δεν έχει ισορροπία.

Ο Στέφανο Στεφανίνι, επιθεωρητής του τμήματος της τροχαίας της Μπολόνια, ήταν ο άνθρωπος που προσπάθησε να φωτίσει τα αίτια της τραγωδίας. Μιλώντας στη «Ρεπούμπλικα», θυμήθηκε τη συγκίνηση που αισθάνθηκε την επόμενη ημέρα όταν βρέθηκε μπροστά στον τοίχο, στην καταραμένη στροφή.

«Εκεί όπου τελείωναν τα ίχνη του φρεναρίσματος άρχιζε ένα χαλί από λουλούδια, σημειώματα και αναμνηστικά που είχαν αφήσει την περασμένη νύχτα οι οπαδοί του» λέει ο Στεφανίνι, ο οποίος χαρακτήρισε την έρευνα ως μία από τις πλέον οδυνηρές. Κατά τη διάρκειά της κατάλαβε την αγάπη που είχε ο κόσμος για τον Σένα. Οι περισσότεροι προσπαθούσαν να βοηθήσουν με κάθε τρόπο, κάποιοι άλλοι όμως όχι!

«Ενα μεγάλο μέρος της έρευνας έγινε στην Αγγλία. Οταν ρωτούσαμε διάφορα πράγματα, δεν καταλάβαιναν τι κάναμε και πάντα ρωτούσαν. «Μα έτρεχε στη Φόρμουλα 1, ήταν δυστύχημα, τι το ψάχνετε»»;

Ο ιταλός επιθεωρητής αναφέρθηκε επίσης και σε δύο γκρίζες ζώνες: η πρώτη είχε να κάνει με την κάμερα του μονοθέσιου που σταματάει δύο δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση και η δεύτερη, με τις τηλεμετρίες που εξαφανίστηκαν!

«Το ίδιο βράδυ του δυστυχήματος, η Γουίλιαμς ζήτησε και πήρε τις τηλεμετρίες, προκειμένου –όπως είπαν –να διασφαλίσει και την ασφάλεια του άλλου οδηγού της, του Ντέιμον Χιλ. Ομως, στη συνέχεια αυτά εξαφανίστηκαν» εξήγησε.

Η ατυχία. «Ο Σένα είχε τον έλεγχο της Γουίλιαμς, αλλά όλα έγιναν επειδή έσπασε η κολόνα του τιμονιού. Σε ένα κομμάτι είχαν γίνει αλλαγές χωρίς καλό σχεδιασμό και κατασκευή. Η Γουίλιαμς βγήκε από την πίστα και έπεσε στον τοίχο με ταχύτητα 198 χλμ./ώρα και με γωνία 22 μοιρών. Ενα μεταλλικό κομμάτι από την μπροστινή ανάρτηση διαπέρασε το κράνος του Σένα, προκαλώντας σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις» είπε ο Στεφανίνι.

Ο τελευταίος άνθρωπος που προσπάθησε να βοηθήσει τον Σένα ήταν μια γυναίκα. Η γιατρός Μαρία Τερέζα Φιάντρι παρακολουθούσε από το σπίτι της τον αγώνα και μόλις είδε τι είχε συμβεί έσπευσε στο νοσοκομείο της Μπολόνια. «Ηταν πολύ άσχημα και το καταλάβαμε αμέσως. Ηταν σε κωματώδη κατάσταση και λειτουργούσε μόνο η καρδιά». Η Φιάντρι δεν ξεχνά τη στιγμή που έπρεπε να ανακοινώσει τον θάνατο του Σένα: «Η ανακοίνωση του θανάτου οποιουδήποτε ανθρώπου είναι πάντα μία εξαιρετικά δύσκολη στιγμή για όλους μας. Ακόμη και σήμερα, όταν βλέπω εκπομπές στην τηλεόραση ή διαβάζω κάτι για τον Σένα, αισθάνομαι ένα παράξενο συναίσθημα. Οι αναμνήσεις εκείνης της ημέρας ακόμη μου προκαλούν έντονη συγκίνηση».

Πρωταθλητής

Ο Αϊρτον Σένα κατέκτησε τρία παγκόσμια πρωταθλήματα(1988, 1990 και 1991),όλα με τη Μακλάρεν.Αρχισε την καριέρα τουστη Φόρμουλα 1 από την Τόλμαντο 1984 και συνέχισε για τέσσερα χρόνια στη Λότους. Το 1994 πήγε στη Γουίλιαμς…

Οι αλλαγές

Μετά τον θάνατο του Σένα,οι προδιαγραφές ασφαλείας στις πίστες των αγώνων έγιναν ιδιαιτέρως αυστηρές. «Αυτή η τραγωδία έδωσε την αφορμή για να βελτιωθεί η ασφάλεια στις πίστες που έσωσε χιλιάδες ανθρώπινες ζωές» είπε ο πρώην πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου Μαξ Μόσλεϊ.