Σαν να μην έφταναν οι πολιτικές ενστάσεις, το ευρώ απέκτησε –αν δεν με απατά η μνήμη μου –και την πρώτη αισθητική κριτική. Υπεύθυνος δεν είναι άλλος από τον γκουρού των εναλλακτικών οικονομικών, τον πολύ Γιάνη Βαρουφάκη, ο οποίος βρήκε χρόνο –μεταξύ των οικονομικών ομιλιών του και των ασταμάτητων συνεντεύξεών του –να μιλήσει και στην 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Μόσχας, μέσα σε ένα βιομηχανικό περιβάλλον.

Και με μια λεκτική πιρουέτα από το ανεξάντλητο ρεπερτόριό του πέρασε από τον Κέινς στο ντιζάιν. «Κρατήστε ένα χαρτονόμισμα του ευρώ και παρατηρήστε το» είπε, σύμφωνα με την εφημερίδα «Art Newspaper», στο ακροατήριο της ομιλίας του, εμπλουτισμένης με αναφορές από τον Πικάσο ώς τον Κώστα Γαβρά. «Κοιτάξτε το αισθητικά. Τι βλέπετε; Ενα βαρετό σχέδιο».

Αλλά αυτό ήταν μόνο το ορντέβρ. Οι καλλιτέχνες, δήλωσε ο προσκεκλημένος, «πρέπει να προκαλούν φόβο στους ισχυρούς της κοινωνίας». Εάν κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, κάποιος δεν κάνει σωστά τη δουλειά του.

Το τέλος πάντως του επιφύλαξε μια δυσάρεστη έκπληξη καθώς στην επικράτεια του Πούτιν ισχύουν όρια –ακόμη και για έναν Βαρουφάκη. Καθώς ο πρώην υπουργός Οικονομικών συνέκρινε την καμπή της Ευρωπαϊκής Ενωσης με την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ψέλλισε κάτι σαν προειδοποίηση προς τη ρωσική ελίτ για «παρόμοιες τάσεις επεκτατισμού». Και τότε η καταγραφή της ομιλίας του από το Russia Today, το αγγλόφωνο τηλεοπτικό κανάλι του Κρεμλίνου, διακόπηκε απότομα.