Σχέδια για σαρωτικές αλλαγές στη δομή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που περιλαμβάνουν τετραετές Γυμνάσιο, διετές Λύκειο και λυκειοποίηση τμήματος των ΙΕΚ, κατέθεσαν ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης και ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου Αντώνης Λιάκος σε ημερίδα για την τεχνική εκπαίδευση.

Από όσα είπαν Νίκος Φίλης και Αντώνης Λιάκος προκύπτει ότι κυβέρνηση και Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου επεξεργάζονται τώρα σχέδια για τουλάχιστον πέντε σοβαρές αλλαγές στη δομή του Γυμνασίου και του Λυκείου, στο εξεταστικό σύστημα και στους εκπαιδευτικούς. Η πλέον σημαντική εξ αυτών περιγράφηκε από τον Αντώνη Λιάκο στη διάρκεια της ημερίδας το περασμένο Σάββατο, όσο και σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Η Αυγή».

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία εξέφρασε τη σκέψη (προς το παρόν μίλησε για σενάριο και υπόθεση εργασίας) ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί το Λύκειο μέσα από ένα νέο δομικό σύστημα που θα περιλαμβάνει τέσσερα χρόνια Γυμνάσιο και δύο Λύκειο, ώστε να παράγει ένα αξιόπιστο δίπλωμα. «Το σχήμα 4+2 μπορεί να εξασφαλίσει έναν κορμό εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο, ενώ το Λύκειο στο σχήμα αυτό θα γίνει περισσότερο ερευνητικό, με δυνατότητες επιλογών ομάδων μαθημάτων. Ταυτόχρονα, χρειαζόμαστε ένα αξιόπιστο επαγγελματικό διετές Λύκειο με δυνατότητες εκπαίδευσης και στους τόπους εργασίας» είπε χαρακτηριστικά.

Επίσης ο Αντώνης Λιάκος, αναφερόμενος στο Εξεταστικό, άφησε να εννοηθεί ότι το υπάρχον σύστημα, τουλάχιστον σε πρώτο στάδιο, δεν πρόκειται να ανατραπεί καθώς είναι αντικειμενικό και αμερόληπτο. Ωστόσο εξετάζεται το ενδεχόμενο της ελεύθερης πρόσβασης, υπό προϋποθέσεις, στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: «Η σκέψη είναι ότι σε όσα τμήματα οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις θα αρκεί για την εισαγωγή το (αναμορφωμένο) απολυτήριο Λυκείου. Εκεί όμως όπου οι υποψήφιοι υπερβαίνουν τις προσφερόμενες θέσεις μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ισχύον σύστημα εξετάσεων» εξήγησε.

ΙΕΚ ΟΠΩΣ ΛΥΚΕΙΟ. Από την πλευρά του ο υπουργός Παιδείας προανήγγειλε ότι θα μπορούσαν ορισμένες ειδικότητες ΙΕΚ να ενταχθούν στη λυκειακή βαθμίδα. «Να ξανασκεφτούμε τι σημαίνει η άτυπη, στον μεγαλύτερο βαθμό, εκπαίδευση κατάρτισης. Γιατί τα ΙΕΚ στο σύνολό τους αποτελούν μια μεταλυκειακή βαθμίδα που θα μπορούσε ένα μέρος από αυτή να ενταχθεί στον χώρο της λυκειακής εκπαίδευσης. Π.χ., με το 4ο έτος μαθητείας, το οποίο συζητούμε σε αυτή την πρόταση που έχει διατυπώσει το υπουργείο, ενόψει της συζήτησης με τον ΟΟΣΑ και της διαμόρφωσης του συστήματος μαθητείας» είπε χαρακτηριστικά.

Επανέλαβε επίσης την πρόθεση της κυβέρνησης για συγχωνεύσεις ΤΕΙ, είτε μεταξύ τους είτε με πανεπιστήμια. «Υπάρχει μια διασπορά Τεχνολογικών Ιδρυμάτων σε όλη τη χώρα, ανώτατων. Κάποια από αυτά έχουν αντικείμενο που επικαλύπτεται από πανεπιστήμια, ανώτατα και αυτά. Και εκεί κάποιος καταλαβαίνει ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο ενιαία και δεν ανάγονται σε κριτήρια αξιοκρατίας και εκπαιδευτικής ποιότητας, είναι πιο σύνθετα» είπε, υπονοώντας τον χαοτικό τρόπο ίδρυσης τμημάτων ΤΕΙ στο παρελθόν, όταν επικρατούσε η γνωστή λογική «κάθε χωριό και τμήμα».

Η ΡΥΘΜΙΣΗ-ΦΩΤΙΑ. Αλλά η δήλωση που αναμένεται να συζητηθεί περισσότερο, δεδομένου ότι ήδη ο Νίκος Φίλης βρίσκεται σε έντονη αντιπαράθεση με τους εκπαιδευτικούς για το θέμα των αναπληρωτών, είναι ότι προανήγγειλε ρύθμιση που θα επιβάλει σε εκπαιδευτικούς (μόνο στην τεχνική εκπαίδευση;) να διδάσκουν περισσότερα αντικείμενα από το δικό τους.

«Πρέπει να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα εργασίας των εργαζομένων εκπαιδευτικών στην τεχνική εκπαίδευση. Από τη δική μου μαθητική και φοιτητική εμπειρία οι καλύτεροι και οι καλύτερες του θετικού τμήματος στο σχολείο μου συνέχιζαν τις σπουδές τους στα πολυτεχνεία. Ηξεραν πολύ καλή Φυσική και πολύ καλά Μαθηματικά, αλλά δεν μπορούσαν να διδάξουν Μαθηματικά και Φυσική στην τεχνική εκπαίδευση. Προκύπτει ένα ερώτημα: Γιατί περιχαρακώνουμε τα αντικείμενα; Το ίδιο ισχύει και για τους άλλους, φυσικούς και μαθηματικούς. Γιατί πρέπει να έχουμε ένα Τεχνικό Λύκειο όπου στη μία τάξη υπάρχει ο μηχανικός που μπορεί να κάνει μαθήματα μηχανικής κατεύθυνσης και δίπλα στην άλλη τάξη δεν υπάρχει μαθηματικός ή φυσικός και δεν μπορεί ο μηχανικός να κάνει μάθημα, Μαθηματικά ή Φυσική» είπε χαρακτηριστικά.

Οι προτάσεις αυτές θα πάρουν πιο σαφή μορφή τον Μάιο, οπότε αναμένονται και τα πρώτα συμπεράσματα του διαλόγου για την παιδεία. Ο διάλογος πάντως, όσο περνάει ο καιρός, αποδυναμώνεται. Προχθές αποχώρησε και η Νέα Δημοκρατία, με τον τομεάρχη Παιδείας Μάξιμο Χαρακόπουλο να τον χαρακτηρίζει «παρωδία».