Δημόσια περιουσία που είχε δεσμευθεί από τον Δήμο Ωραιοκάστρου, στη Θεσσαλονίκη, για την ανέγερση σχολείων, νηπιαγωγείων, παιδικής χαράς και πλατειών- συνολικά 21 οικόπεδα- χαρίσθηκε και αυτή στον Εφραίμ.


Στο ιερό σκάνδαλο, που δεν φαίνεται να έχει τέλος, αντέδρασε ο Δήμος Ωραιοκάστρου και κατάφερε να ακυρώσει την παραχώρηση για 18 από τα 21 οικόπεδα. Τα υπόλοιπα τρία, όμως, η Μονή πρόλαβε και τα πούλησε στην εταιρεία Ανθεμιάς, όπως ακριβώς είχε συμβεί και με τα οικόπεδα της Νέας Ραιδεστού που τα διεκδικούσαν ακτήμονες.

Η εταιρεία του κ. Αθ. Πάπιστα, μάλιστα, παρά το γεγονός ότι αγόρασε οικόπεδα που στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Ωραιοκάστρου ήταν χαρακτηρισμένα και δεσμευμένα για την ανέγερση πυροσβεστικού σταθμού, κατάφερε να εκδώσει οικοδομική

ΕΒΓΑΛΑΝ ΑΔΕΙΑ

Τα 3 οικόπεδα που πούλησε η Μονή στον Πάπιστα ήταν δεσμευμένα για πυροσβεστικό σταθμό. Κι όμως έβγαλαν οικοδομική άδεια!

άδεια από την Πολεοδομία Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Τώρα, ο Δήμος Ωραιοκάστρου ζητά την άμεση ανάκληση της οικοδομικής άδειας και μάλιστα στο αίτημα του δήμου συνηγορούν και οι υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ, που με έγγραφά τους (το πιο πρόσφατο στις 3 Νοεμβρίου) έκριναν ότι δεν έπρεπε καν να εκδοθούν άδειες, δεδομένου ότι η έκταση είχε χαρακτηρισθεί για την ανέγερση κτιρίων για τις «κεντρικές λειτουργίες» του δήμου και ειδικότερα για πυροσβεστικό σταθμό.

Δύο στρέμματα στο Ωραιόκαστρο

Τα τρία οικόπεδα συνολικής έκτασης 1.988 τετραγωνικών μέτρων, που βρίσκονται στην περιοχή Πεύκα Ωραιοκάστρου, παραχωρήθηκαν μαζί με τα υπόλοιπα 18- έκτασης 13.600 τ.μ.- στη Μονή Βατοπεδίου με συμβόλαιο που συνέταξε η κ. Κατερίνα Πελέκη στο τέλος του 2005. Όλα τα οικόπεδα ανήκαν στο Δημόσιο και ήταν δεσμευμένα από το 2003 για κοινωφελείς και κοινόχρηστες χρήσεις και, σύμφωνα με το ΓΠΣ του Δήμου Ωραιοκάστρου, επρόκειτο να κατασκευαστούν σχολεία, νηπιαγωγεία, παιδικοί σταθμοί, πάρκινγκ, παιδική χαρά, χώροι αθλητισμού και πρασίνου.

Με μάχη πήραν πίσω τα 18

Ο δήμος κατάφερε με ακυρωτικό συμβόλαιο τον Απρίλιο του 2006 να πάρει πίσω τα 18 οικόπεδα. Ωστόσο, όπως δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο δήμαρχος Ωραιοκάστρου, Νίκος Μπάτος, τα τρία επίμαχα οικόπεδα πουλήθηκαν στις αρχές του 2006, προτού δηλαδή ο δήμος ολοκληρώσει τις διαδικασίες ακύρωσης της πράξης μεταβίβασης στη Μονή. Έτσι, η εταιρεία Ανθεμιάς στις 9 Μαΐου του 2008 κατάφερε να βγάλει οικοδομική άδεια, παρά τον χαρακτηρισμό τους ως προς τη χρήση γης. Σύμφωνα με τον δήμαρχο, οι υπηρεσίες της Πολεοδομίας (που υπάγονται στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης) έκριναν πως ο όρος «κεντρικές λειτουργίες»« περιλαμβάνει την ανέγερση κατοικιών και καταστημάτων.

Η εκσκαφή των οικοπέδων άρχισε στις 4 Αυγούστου, όμως έπειτα από κινητοποίηση των κατοίκων ο δήμος κατάφερε να σταματήσει τις εργασίες στις 19 του ίδιου μήνα, πετυχαίνοντας να εκδοθεί από την Πολεοδομία Δυτικής Θεσσαλονίκης σήμα διακοπής. Ταυτόχρονα απευθύνθηκε στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας (ΔΙΠΕΧΩ) της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και στη Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΧΩΔΕ, προκειμένου να γνωμοδοτήσουν για τη νομιμότητα της άδειας.

Οριστική απαγόρευση

Οι δύο υπηρεσίες έκριναν τελικά ότι «οι καθοριζόμενες χρήσεις γης με την απόφαση έγκρισηςτροποποίησης του ΓΠΣ είναι άμεσα δεσμευτικές και απαγορεύεται η χορήγηση οικοδομικών αδειών για την ανέγερση κτιρίων μη συμβιβαζομένων προς τη χρήση που τυχόν προβλέπει το εγκεκριμένο ΓΠΣ για τη συγκεκριμένη θέση».

Σύμφωνα, πάντως, με τον αντιπρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, Ανέστη Πολυχρονίδη, επικεφαλής παράταξης της αντιπολίτευσης, φέρει και ο δήμος ευθύνη για το πρόβλημα που προέκυψε με τα τρία οικόπεδα. Όπως είπε στα «ΝΕΑ», η υπογραφή των συμβολαίων για την αγορά των οικοπέδων έγινε στις 15 Φεβρουαρίου του 2007, γεγονός που αποδυναμώνει τον ισχυρισμό του δημάρχου ότι δεν θα μπορούσαν να «διασωθούν» μαζί με τα υπόλοιπα 18. «Τα υπόλοιπα οικόπεδα λόγω της χρήσης τους δεν μπορούσαν με τίποτα να τα εκμεταλλευτούν οι εταιρείες, γι΄ αυτό κι έκαναν πίσω. Ωστόσο, για τα υπόλοιπα τρία υπήρχε το “παραθυράκι” των «κεντρικών λειτουργιών». Είναι χαρακτηριστικό ότι στο συμβόλαιο παραχώρησης υπάρχει δίπλα στα επίμαχα οικόπεδα η ένδειξη SΟS, την οποία προφανώς πρόσθεσαν χειρόγραφα οι μηχανικοί της Μονής Βατοπεδίου», τόνισε ο κ. Πολυχρονίδης.

«Να αποχωρήσει ο Εφραίμ για το καλό της Εκκλησίας»


«ΜΙΑ ΕΘΕΛΟΥΣΙΑ αποχώρηση του Εφραίμ θα βοηθούσε στην εκτόνωση της κατάστασης που έχει δημιουργήσει το σκάνδαλο της Μονής Βατοπεδίου. Θα ήταν μία χειρονομία εκ μέρους του που θα έκανε καλό και στον ίδιο αλλά και στην εικόνα της Εκκλησίας που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα».

Την παραπάνω πρόταση διατυπώνει μιλώντας στα «ΝΕΑ» εκκλησιαστικός παράγοντας. Όπως λέει, η αποχώρηση του ηγουμένου της Μονής Βατοπεδίου- και μάλιστα στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή που ο Εφραίμ δεν κατηγορείται για εκκλησιαστικά παραπτώματα και είναι σε εξέλιξη η πολιτική και δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης- θα μπορούσε να γίνει με δύο τρόπους. Η αδελφότητα της Μονής θα μπορούσε να αποφασίσει την απομάκρυνσή του. Αυτό όμως όπως φαίνεται δεν είναι στις προθέσεις της. Ο δεύτερος τρόπος θα ήταν να αποφασίσει ο ίδιος ο Εφραίμ να αποσυρθεί προτού ολοκληρωθεί η έρευνα της υπόθεσης.

Έχει ξανασυμβεί

Σημειώνεται ότι εθελούσια αποχώρηση ηγουμένου από Μονή του Αγίου Όρους έχει συμβεί στο παρελθόν. Πρόκειται για τον ηγούμενο της Μονής Ιβήρων π. Βασίλειο Γοντικάκη που αποσύρθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από μερικά χρόνια. Ο ίδιος εκκλησιαστικός παραγοντας σημειώνει ότι ακόμα κι αν οι πράξεις του Εφραίμ έγιναν για το καλό του μοναστηριού, αυτό δεν αναιρεί τον σκανδαλισμό του κόσμου και τον διασυρμό του κλήρου. «Ο κόσμος έχει σκανδαλιστεί από όσα βλέπει και ακούει. Συνεπώς η παραίτηση του Εφραίμ θα βοηθούσε και προς τις δύο πλευρές».

Υπενθυμίζεται ότι το τελευταίο τρίμηνο αρκετοί ιεράρχες και κληρικοί, προσπαθώντας να αποκρούσουν τα πυρά ομαδόν που δέχεται η Εκκλησία λόγω του σκανδάλου, δήλωναν και δημοσίως ότι ο «Εφραίμ έκανε λάθη». Ουδείς όμως προχώρησε ένα βήμα παραπέρα προτείνοντας να τιμωρηθεί ή να απομακρυνθεί από την Μονή. Σύμφωνα με εκκλησιαστικές πηγές, ανεπισήμως, αρκετοί μητροπολίτες και κληρικοί δεν διαφωνούν με τη λύση της αποχώρησης του Εφραίμ από τη θέση του ηγουμένου. Ωστόσο, σκεπτόμενοι με την εκκλησιαστική λογική- δηλαδή πως ό,τι έκανε, το έκανε για το μοναστήρι και πως δεν έχει αποδειχθεί ότι έχει διαπράξει εκκλησιαστικό παράπτωμα- ούτε ζητούν ούτε του υποδεικνύουν να παραιτηθεί.