Πόλεμο εκπτώσεων στην τιμή του ρεύματος, προς όφελος των καταναλωτών, σηματοδοτεί η είσοδος στον χώρο των πρώτων ιδιωτών ανταγωνιστών της ΔΕΗ.

Η απόφαση της Verbund, της αυστριακής κρατικής επιχείρησης ηλεκτρισμού, να πουλήσει ρεύμα σε νοικοκυριά και εμπόρους στην Ελλάδα υποσχόμενη εκπτώσεις μέχρι και 20% έναντι των τιμών της ΔΕΗ, ενεργοποιεί τα αντανακλαστικά της τελευταίας, που γνωρίζει ότι αν δεν αντιδράσει άμεσα, θα βρεθεί από θέση ισχύος σε θέση άμυνας.

«Θα το μετανιώσουν όσοι καταναλωτές φύγουν από μας, γιατί ετοιμάζουμε αναπροσαρμογή των τιμολογίων μας προς τα κάτω, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης αναδιάρθρωσης», είναι η απάντηση υψηλόβαθμων στελεχών της ΔΕΗ. Κύκλοι της προαναγγέλλουν την επικείμενη μείωση των τιμολογίων της, ειδικά στις «επίμαχες» κατηγορίες που εμφανίζουν τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους, δηλαδή στους 430.000

μεγάλους οικιακούς πελάτες με κατανάλωση άνω των 2.000 κιλοβατωρών το τετράμηνο και στις περίπου 800.000 επαγγελματικές καταναλώσεις. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι μειώσεις θα είναι σε επίπεδα αντίστοιχα με αυτά του ανταγωνιστή της, δηλαδή 15%- 20%, τις οποίες άλλωστε έχει συμπεριλάβει στην πρότασή της για την αναδιάρθρωση των τιμολογίων της που έχει καταθέσει από τον περασμένο Νοέμβριο στη ΡΑΕ, χωρίς ωστόσο να έχει ακόμη εγκριθεί.

Μπροστά στον φόβο απώλειας πελατών τούς προσεχείς μήνες, η ΔΕΗ πιέζει τις τελευταίες ημέρες την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος να ολοκληρωθούν το γρηγορότερο δυνατό οι σχετικές διαδικασίες, προκειμένου τα νέα τιμολόγιά της να τεθούν σε ισχύ άμεσα, ακόμη και μέσα στον Φεβρουάριο.

Αλλάζουν οι όροι του παιχνιδιού

Τα τιμολόγια των εμπορικών και των μεγάλων οικιακών καταναλωτών ήταν επί χρόνια τα πιο υψηλά της ΔΕΗ και με τα έσοδα που έμπαιναν στα ταμεία της στην ουσία η επιχείρηση «επιδοτούσε» τα τιμολόγια των άλλων κατηγοριών (αγροτικό, βιομηχανικό, χαμηλό οικιακό, πολυτέκνων), που αναγκαζόταν να διατηρεί σε επίπεδα κάτω του κόστους για λόγους κοινωνικής πολιτικής.

Έτσι, τυχόν μειώσεις στα εμπορικά, ναι μεν θα συγκρατήσουν τους πελάτες της στο χαρτοφυλάκιό της, αλλά θα δημιουργήσουν μια «μαύρη τρύπα» στα έσοδά της, την οποία η επιχείρηση θα πρέπει να καλύψει από αλλού. Κι επειδή η οικονομική κρίση δεν προσφέρεται για αυξήσεις στο ρεύμα, η πρόταση της ΔΕΗ είναι να αναλάβουν και οι ιδιώτες να «επιδοτούν» τα πολύ χαμηλά και ζημιογόνα αγροτικά- οικιακά και βιομηχανικά τιμολόγια, ανάλογα με την ποσότητα της ενέργειας που καταναλώνουν οι πελατών που της παίρνουν. Η ίδια πρόταση προβλέπει ότι οι επιδοτήσεις αυτές που θα καταβάλλουν οι ιδιώτες θα τοποθετούνται σε έναν κοινό κουμπαρά, τα κεφάλαια του οποίου θα καλύπτουν τις ανάγκες σε ηλεκτρικό ρεύμα των συγκεκριμένων καταναλωτών.

Τυχόν υιοθέτηση αυτής της πρότασης και ενσωμάτωση των εν λόγω χρεώσεων στα τιμολόγια και των ιδιωτών σημαίνει ότι θα χαθεί το συγκριτικό πλεονέκτημα που έχουν έναντι της ΔΕΗ, αφού το κόστος τους θα εξισωθεί ουσιαστικά με εκείνο της κρατικής εταιρείας. Κάτι αντίστοιχο συνέβη το περασμένο καλοκαίρι, όταν η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να μην επιβαρύνεται μόνο η ΔΕΗ, αλλά να επιμεριστούν και στα τιμολόγια των ιδιωτών οι χρεώσεις για τη χρήση του δικτύου, του συστήματος, αλλά και για τις λεγόμενες Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ). Οι λεγόμενες ΥΚΩ είναι η υποχρέωση της ΔΕΗ να παρέχει ρεύμα στους καταναλωτές των νησιών σε τιμές κάτω του κόστους για λόγους κοινωνικής πολιτικής. Η διαμάχη για τα τιμολόγια μεταφέρθηκε στις αίθουσες των δικαστηρίων, αρχικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας και εν συνεχεία στα όργανα της Ε.Ε., με το επιχείρημα ότι οι χρεώσεις αυτές θέτουν σε κίνδυνο την παρουσία της Verbund στην αγορά.

Η συγκυρία ευνοεί τους ιδιώτες

Ο χρόνος πάντως της εισόδου ιδιωτών στην αγορά λιανικής τώρα, και όχι για παράδειγμα πριν από έναν χρόνο, δεν είναι τυχαίος. Σχετίζεται με την πτώση των τιμών των καυσίμων κατά το τελευταίο τρίμηνο και κατ΄ επέκταση με τη διαμόρφωση χαμηλότερων τιμών χονδρικής στο ηλεκτρικό ρεύμα, που με τη σειρά τους αφήνουν υψηλότερα περιθώρια κέρδους στη λιανική. Γι΄ αυτό και η Verbund είναι ο πρώτος αλλά όχι και ο μοναδικός, όπως φαίνεται, ανταγωνιστής της ΔΕΗ. Τόσο η Εlpedison, η κοινή εταιρεία που έχουν συστήσει ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων με την ιταλική Εdison όσο και η θυγατρική τής ελβετικής εταιρείας ηλεκτρισμού ΕGL, καθώς και άλλοι ιδιώτες εκφράζουν σχετικό ενδιαφέρον. Εκτιμάται πάντως ότι η απώλεια εσόδων για τη ΔΕΗ από τη δράση ιδιωτών στις επικερδείς της δραστηριότητες, εφόσον δεν αντιδράσει άμεσα, θα μπορούσε να ανέλθει στα 200 εκατ. ευρώ τον χρόνο (4% του ετησίου κύκλου εργασιών της).

Μπροστά στον φόβο να χάσει πελάτες της, η ΔΕΗ πιέζει την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος να συντομευτούν οι διαδικασίες, ώστε τα νέα τιμολόγιά της να τεθούν σε ισχύ άμεσα

Πώς να αλλάξετε πάροχο


Η διαδικασία για να φύγει ένας καταναλωτής από τη ΔΕΗ και να αλλάξει πάροχο είναι η ακόλουθη:

Κατ΄ αρχάς συμπληρώνει μια αίτηση για προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος προς την εταιρεία της επιλογής του, επισυνάπτει μια φωτοτυπία ενός πρόσφατου εκκαθαριστικού λογαριασμού της ΔΕΗ και της ταυτότητάς του και τα αποστέλλει στον νέο πάροχο.

Εν συνεχεία ο εναλλακτικός πάροχος αποστέλλει την αίτηση στη ΔΕΗ (και στον διαχειριστή του δικτύου) και μετά την πάροδο ενός μηνός ενεργοποιείται ο λογαριασμός του πελάτη στη νέα εταιρεία.

Συγκεκριμένα, έναν μήνα μετά την υποβολή της αίτησης, υπάλληλος ή εργολάβος της ΔΕΗ αναλαμβάνει να επισκεφθεί την οικία του πελάτη και να καταγράψει την ένδειξη του ρολογιού τη συγκεκριμένη ημέρα.

Με βάση αυτή τη μέτρηση, η ΔΕΗ αποστέλλει τον τελευταίο εκκαθαριστικό λογαριασμό προς τον πελάτη, του επιστρέφει το ποσό εγγύησης που είχε καταβάλει όταν ενεργοποίησε τη σύνδεση και στη συνέχεια ο νέος πάροχος αρχίζει να τον τιμολογεί για την ενέργεια που καταναλώνει.

Ο υπάλληλος ή ο υπεργολάβος της ΔΕΗ που έκανε τις περιοδικές καταμετρήσεις του ρολογιού όσο ο πελάτης ανήκε στην κρατική επιχείρηση θα εξακολουθήσει να μετράει το ρολόι, με τη διαφορά ότι οι μετρήσεις αυτές θα αποστέλλονται πλέον στη νέα εταιρεία.

Πλέον, ο καταναλωτής του παραδείγματός μας θα λαμβάνει δύο λογαριασμούς ηλεκτρικού: έναν του νέου παρόχου με την ενέργεια που καταναλώνει και τις χρεώσεις που τη συνοδεύουν (για τη χρήση δικτύου, τέλος ΑΠΕ) και έναν της ΔΕΗ όπου θα αναγράφονται τα τέλη για τον δήμο και την ΕΡΤ.