Η απάντηση εξαρτάται από τον λόγο για τον οποίο το χρειάζεστε. Είναι γιατί η αγγελία είναι δημοσιευμένη στα αγγλικά (πάντα ενδείκνυται να στέλνουμε βιογραφικό στην ίδια γλώσσα με αυτή της αγγελίας) ή επειδή πρόκειται για εταιρεία στο εξωτερικό, για την οποία ενδιαφέρεστε να εργαστείτε remotely ή ακόμα και να μετοικήσετε στην έδρα της;

Στην πρώτη περίπτωση, θα μπορούσατε απλώς να μετατρέψετε τις πληροφορίες στα αγγλικά πάνω σε όποιο από τα πρότυπα βιογραφικών έχετε επιλέξει. Στη δεύτερη, υπάρχουν και άλλα δεδομένα που χρειάζεται να λάβετε υπόψη.

Φωτογραφία: Ναι ή όχι;        

Ένα από τα πράγματα που μπορούν να ενδυναμώσουν ή να υποβαθμίσουν το βιογραφικό σας από χώρα σε χώρα είναι η φωτογραφία.

Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η φωτογραφία είναι επιθυμητή στο βιογραφικό ακόμα και αν δεν δηλώνεται στην αγγελία. Σε χώρες της Μέσης Ανατολής, περιμένουν οπωσδήποτε να δουν φωτογραφία σας. Στις ΗΠΑ και στο Ηνωμένο Βασίλειο, από την άλλη, η ύπαρξη φωτογραφίας μπορεί να στείλει το βιογραφικό σας στα αζήτητα λόγω των αυστηρών νόμων κατά των διακρίσεων.

Δεδομένου ότι δεν υπάρχει μία κοινή πρακτική παγκοσμίως, χρειάζεται πρώτα να εξετάσετε τι ισχύει για τη χώρα που ενδιαφέρεστε, ώστε να αξιοποιήσετε μια κατάλληλη φόρμα για βιογραφικό.

Έκταση βιογραφικού

Ο σύγχρονος κανόνας για τη δημιουργία επιτυχημένου βιογραφικού υποδεικνύει τον περιορισμό της έκτασής του σε δύο σελίδες. Αυτό ισχύει, φυσικά, και για εκείνα που συντάσσονται στα αγγλικά.

Προσοχή όμως: στις ΗΠΑ συγκεκριμένα, προτιμώνται τα βιογραφικά (resumes) που συμπυκνώνουν με τον καλύτερο τρόπο τα σημαντικά χαρακτηριστικά του υποψηφίου σε μία μόνο σελίδα.

Τι πρέπει να περιλαμβάνει

Στην αρχή ενός αγγλικού βιογραφικού, ενδείκνυται η αναφορά της επαγγελματικής σας ιδιότητας κάτω από το ονοματεπώνυμό σας. Στα δε απαραίτητα προσωπικά στοιχεία (διεύθυνση, στοιχεία επικοινωνίας) συμπεριλάβετε το -οπωσδήποτε ενημερωμένο- προφίλ σας στο LinkedIn.

Ακολουθεί μία παράγραφος 50-70 λέξεων, όπου θα συνοψίσετε το επαγγελματικό σας προφίλ, τονίζοντας τα πιο δυνατά χαρακτηριστικά σας (ο τίτλος αυτής της μικρής ενότητας είναι συνήθως «Personal Statement», «Profile» ή «Summary»).

Έπειτα θα περάσετε στην επαγγελματική σας πορεία, καταγράφοντας με αντίστροφη χρονολογική σειρά (από την πιο πρόσφατη στην παλαιότερη) τη θέση που κατείχατε σε κάθε εταιρεία και το χρονικό διάστημα.

Κάθε θέση εμπλουτίζεται με 3-5 σύντομες προτάσεις (με bullet μπροστά), στις οποίες θα εκθέσετε όχι τόσο τις αρμοδιότητές σας όσο μετρήσιμα επιτεύγματά σας, τα οποία μπορούν να αποδοθούν με αριθμούς και ποσοστά – ειδικά αν ενδιαφέρεστε για εργασία στις ΗΠΑ.

Στη συνέχεια, και πάλι με αντίστροφη χρονολογική σειρά, θα δηλώσετε το εκπαιδευτικό σας υπόβαθρο (Τίτλος πτυχίου, Χρονολογία, Εκπαιδευτικό ίδρυμα, Τόπος). 

Ευδιάκριτες πρέπει να είναι, επίσης, οι γνώσεις και οι δεξιότητές σας (ξένες γλώσσες, hard skills, soft skills). Τοποθετήστε τες ιδανικά σε μορφή λίστας, σε ξεχωριστή στήλη της πρώτης σελίδας του βιογραφικού.

Τα αγγλικά βιογραφικά, τέλος, συνηθίζεται να κλείνουν με τη συμπερίληψη συστάσεων ή, έστω, με την αναφορά ότι είναι διαθέσιμες εφόσον ζητηθούν.

Προσοχή στη μετάφραση

Σε κάθε περίπτωση, το βιογραφικό σας πρέπει να είναι καλογραμμένο, χωρίς ορθογραφικά ή άλλα λάθη. Επίσης, οι πληροφορίες πρέπει να ρέουν με φυσικό τρόπο στη γλώσσα που εκφράζονται.

Φροντίστε, λοιπόν, να αποδώσετε με τον πιο εύσχημο τρόπο τις πληροφορίες στα αγγλικά (έναντι μίας λέξη προς λέξη μετάφρασης), δίνοντας μεγάλη προσοχή στη χρήση τεχνικών και άλλων όρων όπως εξαρχής είναι στην αγγλική γλώσσα και όχι όπως φαντάζεστε ότι θα μπορούσαν να μεταφραστούν.