Η Θεσσαλονίκη για ακόμη μία φορά έζησε ως πόλη μία μεγάλη και αδιανόητη απαξίωση με την καθήλωση των δημοσίων συγκοινωνιών για σχεδόν 10 μέρες τις προηγούμενες εβδομάδες. Το ζήτημα μπορεί σε επίπεδο αρμοδιοτήτων να άπτεται της σχέσης μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών, της διοίκησης του ΟΑΣΘ και των εργαζομένων, ωστόσο κάθε θέμα που διακυβεύει την καθημερινότητα της πόλης και των πολιτών της μάς αναγκάζει ως διοίκηση του δήμου να παρεμβαίνουμε δραστικά ακόμη και αν ξεπερνιούνται τα θεσμικά όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Η ζωή στην πόλη στην κυριολεξία κατέρρευσε τις προηγούμενες μέρες. Ο κόσμος αδυνατούσε να πάει στη δουλειά του, ο ρυθμός της ζωής αποδιοργανώθηκε, η εμπορική αγορά μαράζωσε. Η ποιότητα της καθημερινότητας απαξιώθηκε.

Θεωρούμε αδιανόητη την επανάληψη της κρίσης το επόμενο διάστημα. Παρ’ όλα αυτά φοβόμαστε ότι μπορεί να επαναληφθεί, αν δεν έχει βρεθεί αξιόπιστη, εναλλακτική και άμεση λύση. Σε κάθε περίπτωση, θα ήθελα να απευθύνω μία εκ βαθέων έκκληση προς όλες τις πλευρές για ψυχραιμία, σύνεση και συνεννόηση. Οποια και αν είναι τα προβλήματα, δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ή να «αντιμετωπίζονται» καθιστώντας όμηρο την πόλη. Ετσι λοιπόν πρέπει να τηρηθούν απαρέγκλιτα από όλους τους εμπλεκόμενους μία σειρά ελάχιστων προϋποθέσεων:

n Το υπουργείο, πέραν και άσχετα της στρατηγικής πολιτικής του, να αποτελέσει τον θεματοφύλακα της ηρεμίας και της καθημερινής ποιότητας ζωής στην πόλη. Με ορόσημο το 2019 να εξασφαλίσει την ομαλή μετάβαση.

n Η διοίκηση του ΟΑΣΘ να επισπεύσει την πρωτοβουλία για ανασυγκρότηση του επιχειρησιακού σχεδιασμού με λογικές περικοπές των εξόδων σε όλα τα επίπεδα.

n Οι εργαζόμενοι να διαβουλευτούν σε κλίμα εργασιακής ειρήνης όλες τις προτάσεις, χωρίς να σπεύσουν με ευκολία να αιχμαλωτίσουν την ίδια την πόλη, πλήττοντας την κινητικότητα και την ελευθερία των πολιτών οι οποίοι, ειρήσθω εν παρόδω, είναι και αυτοί που πληρώνοντας εισιτήριο εξασφαλίζουν έσοδα στον Οργανισμό.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει υποβάλλει υπεύθυνα τις προτάσεις του, διασφαλίζοντας τη μεταβατική περίοδο και θέτοντας τις βάσεις για το μέλλον. Πιστεύουμε ότι ο νέος φορέας παροχής συγκοινωνιακού έργου, πρέπει να αναδειχθεί από διαγωνισμό μετά το 2019. Και επίσης πως στο Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών πρέπει να είναι αναβαθμισμένη η εκπροσώπηση του Δήμου Θεσσαλονίκης και της αυτοδιοίκησης γενικότερα.

Παρόλα αυτά δεν θα ανεχθούμε από εδώ και πέρα την αποδιοργάνωση της πόλης, την αναστάτωση της ζωής, τη διάλυση της οικονομίας ολόκληρου του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης. Γι’ αυτό και από την πλευρά μας, στο βαθμό που μας αναλογεί –και ίσως έχουμε αργήσει κιόλας –θεωρώ πως θα πρέπει από κοινού με την Περιφέρεια και την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας να επεξεργαστούμε ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης, ώστε, σε περίπτωση επανάληψης της επίσχεσης εργασίας, να μην παραλύσει ξανά όλη η πόλη.

Η αρνητική εμπειρία της κρίσης στις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης θύμισε σε όλη την Ελλάδα με τρόπο μελαγχολικό, για ακόμα μια φορά, πως η πεμπτουσία της ζωής εξαρτάται από τις συνθήκες που δημιουργούμε μέσα στις πόλεις. Πως η αστική κινητικότητα των ανθρώπων πρέπει να είναι απερίσπαστη και η ελευθερία τους αδιαπραγμάτευτη. Πως η ποιότητα του δημόσιου χώρου είναι αυτή που χαρακτηρίζει τον αστικό πολιτισμό μας. Πως οι πόλεις για να εξασφαλίσουν την προσδοκία ενός ελάχιστου ανεκτού επιπέδου των πολιτών, χρειάζονται αδιάλειπτα τον πολιτισμό της καθημερινής ζωής.

Ο Γιάννης Μπουτάρης είναι δήμαρχος Θεσσαλονίκης