Στην Ελλάδα είναι πιο επείγον από ποτέ να αποκατασταθεί το κλίμα επιχειρηματικής εμπιστοσύνης και επενδυτικής ασφάλειας λέει στα «ΝΕΑ» ο εκπρόσωπος Τύπου της Κομισιόν Μαργαρίτης Σχοινάς, αναφερόμενος στις δυνατότητες που δίνει το σχέδιο Γιούνκερ στη χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω των τραπεζών.

Ο Σχοινάς διαπιστώνει ότι ήδη τα πρώτα επενδυτικά σχέδια έχουν υπογραφεί και θα ενισχύσουν περίπου 380 ελληνικές ΜΜΕ, επισημαίνοντας ωστόσο ότι υπάρχει ακόμη δρόμος μπροστά μας.

Για την έξοδο της Βρετανίας από την ΕΕ τονίζει ότι η Κομισιόν είναι έτοιμη να αρχίσει άμεσα τις διαπραγματεύσεις για τους όρους της αποχώρησής της και αναφέρει ότι η ενότητα των 27 μελών είναι δεδομένη.

Μετά το πρώτο σοκ από το αποτέλεσμα του βρετανικού δημοψηφίσματος πώς αντιμετωπίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την πορεία εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου;

Με μια ελεύθερη και δημοκρατική διαδικασία, ο βρετανικός λαός εξέφρασε την επιθυμία να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Λυπόμαστε για την απόφαση αυτή αλλά τη σεβόμαστε. Τώρα αναμένουμε από τη νέα κυβέρνηση της Βρετανίας να ενεργοποιήσει τις διαδικασίες ενός συντεταγμένου και φιλικού διαζυγίου. Στη συνέχεια θα πρέπει να συμφωνήσουμε σε μια νέα ισορροπημένη εταιρική σχέση που θα περιλαμβάνει δικαιώματα και υποχρεώσεις και για τις δύο πλευρές.

Φυσικά δεν νοείται επιλεκτική προτίμηση στη νέα αυτή σχέση με αποδοχή μόνο του ό,τι συμφέρει και απόρριψη του ό,τι ενοχλεί.

Ολα δείχνουν πως το Ηνωμένο Βασίλειο δεν βιάζεται να ενεργοποιήσει το άρθρο 50 για να αρχίσει και η τυπική διαδικασία αποχώρησής του. Τι συνέπειες έχει αυτό στην ΕΕ;

Οσο οδυνηρή και αν είναι η διαδικασία αυτή, αναμένουμε την επίσημη έναρξή της που θα δρομολογεί την εφαρμογή στην πράξη του αποτελέσματος της ψήφου των βρετανών πολιτών. Οποιαδήποτε καθυστέρηση θα παρέτεινε χωρίς λόγο την αβεβαιότητα. Διαθέτουμε κανόνες για τη μεθοδική αντιμετώπιση της παρούσας κατάστασης. Το άρθρο 50 της Συνθήκης καθορίζει τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθείται όταν ένα κράτος-μέλος αποφασίζει να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε το γρηγορότερο δυνατόν τις διαπραγματεύσεις με το Ηνωμένο Βασίλειο όσον αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις της αποχώρησής του από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Πρόκειται για πρωτόγνωρη κατάσταση, αλλά δίνουμε ενωμένοι την απάντησή μας. Θα σταθούμε δυνατοί και θα υπερασπιστούμε τις θεμελιώδεις αξίες της ΕΕ. Η Ενωση των 27 κρατών-μελών θα συνεχίσει να υφίσταται. Η Ενωση αποτελεί το πλαίσιο του κοινού μας μέλλοντος. Μας ενώνουν η ιστορία, η γεωγραφία και τα κοινά συμφέροντα, και θα αναπτύξουμε τη συνεργασία μας πάνω σε αυτή τη βάση.

Κατά τη γνώμη σας η Κομισιόν πρέπει να φοβάται και για άλλες αποχωρήσεις ή θεωρείτε ότι αντιθέτως η ΕΕ θα καταφέρει να συσπειρώσει περισσότερο τα εναπομείναντα μέλη της;

Η ενότητα των «27» είναι δεδομένη. Ηδη τα πρώτα δημοσκοπικά στοιχεία δείχνουν μεγάλη ενίσχυση της εικόνας της ΕΕ στην κοινή γνώμη, αμέσως μετά το βρετανικό δημοψήφισμα. Οι Ευρωπαίοι αντιλαμβάνονται τόσο τα οφέλη της συνύπαρξης όσο και το κόστος της αβεβαιότητας. Η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι ιστορικό επίτευγμα ειρήνης, ευημερίας και ασφάλειας στην ευρωπαϊκή ήπειρο και παραμένει το κοινό μας πλαίσιο. Την ίδια στιγμή οι πολίτες αναμένουν από εμάς καλύτερα αποτελέσματα στους τομείς της ασφάλειας, της απασχόλησης και της ανάπτυξης, καθώς και ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον. Πρέπει να ανταποκριθούμε σε αυτές τις προσδοκίες, ιδίως προς όφελος των νέων.

Ποιοι πολεμούν τον πρόεδρο Γιούνκερ; Ο ίδιος εμφανίστηκε αρκετά ενοχλημένος από επιθέσεις που δέχεται.

Ενα ετερόκλητο σύνολο λαϊκιστών, εθνικιστών και ευρωσκεπτικιστών εκτιμούν ότι η συγκυρία του Brexit προσφέρεται για θεσμικό «αντάρτικο» εναντίον των Βρυξελλών, της Επιτροπής και του προέδρου της –του πρώτου στην ιστορία που νομιμοποιήθηκε από εκλογική διαδικασία στις ευρωεκλογές του 2014. Θα τους απογοητεύσουμε. Εχουμε πολλή και σοβαρή δουλειά μπροστά μας και καθόλου χρόνο για ψιθυρολογία και κουτσομπολιό.

Ακούμε συνεχώς για το λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ, όμως φαίνεται ότι ο ελληνικός λαός δεν γνωρίζει ακριβώς το περιεχόμενό του. Θα μας εξηγήσετε;

Το επενδυτικό σχέδιο για την Ευρώπη έχει τρεις στόχους: την άρση των εμποδίων στις επενδύσεις –κυρίως στην ενιαία αγορά και στους τομείς της νέας οικονομίας -, την προβολή και την τεχνική υποστήριξη σχεδίων επενδύσεων και την αποτελεσματικότερη χρήση νέων και υφιστάμενων χρηματοοικονομικών πόρων.

Το σχέδιο πατάει γερά σε τρεις πυλώνες:

Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΤΣΕ) βρίσκεται στον πυρήνα του επενδυτικού σχεδίου. Το ΕΤΣΕ καλείται να αντιμετωπίσει την εξής πρόκληση: να σπάσει τον φαύλο κύκλο της έλλειψης εμπιστοσύνης και επενδύσεων, και να αξιοποιήσει τα ρευστά διαθέσιμα των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, των επιχειρήσεων και των ιδιωτών σε μια εποχή κατά την οποία οι δημόσιοι πόροι σπανίζουν.

H Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Εργων (ΕΠΕΕ) έχει ως στόχο τη βελτίωση των γνώσεων των επενδυτών για τα υφιστάμενα και μελλοντικά έργα σε όλη την Ευρώπη, σε μια προσπάθεια να αυξηθεί η διαφάνεια και να μεγιστοποιηθεί η συμμετοχή των επενδυτών στη χρηματοδότηση.

Τέλος, ο Ευρωπαϊκός Κόμβος Επενδυτικών Συμβουλών (ΕΚΕΣ) θα αποτελεί ένα ενιαίο σημείο πρόσβασης σε ευρύ φάσμα συμβουλευτικών υπηρεσιών για τον εντοπισμό, την προετοιμασία και την υλοποίηση έργων, την πρόσβαση σε χρηματοδότηση, τη χρήση χρηματοδοτικών μέσων και τη δημιουργία επαρκών συνθηκών υλοποίησης.

Με απλά λόγια, εισάγονται νέοι πόροι και νέα εργαλεία για νέα επενδυτικά σχέδια μακριά από την παραδοσιακή επιδοματική πρακτική του παρελθόντος.

Η ελληνική κυβέρνηση αξιοποιεί αρκούντως το πακέτο αυτό; Πώς ακριβώς το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων EFSE μπορεί να βοηθήσει μία χώρα όπως η Ελλάδα που επιζητεί την ανάπτυξη, όμως ακόμη δίνει εξετάσεις αξιοπιστίας εντός και εκτός ΕΕ;

Αρχίζουμε να βλέπουμε τα πρώτα «πράσινα φύλλα» του σχεδίου Γιούνκερ και στην Ελλάδα: Τα πρώτα επενδυτικά σχέδια έχουν εγκριθεί και οι πρώτες επενδυτικές συμφωνίες για τις ΜΜΕ έχουν ήδη υπογραφεί με τραπεζικά ιδρύματα με ιδιαίτερα ευνοϊκά επιτόκια και όρους. Βέβαια για βιώσιμα σχέδια χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει ήδη εγκαταστήσει ειδικό γραφείο στην Αθήνα για να βοηθήσει ακόμη περισσότερο τους επενδυτές και τις Αρχές στην Ελλάδα.

Στην Ελλάδα υπάρχουν τομείς της νέας οικονομίας όπως η τεχνολογία, τα τρόφιμα, ο τουρισμός και η καινοτόμος γεωργία που προσφέρονται για νέα επενδυτικά σχέδια. Ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) στη χώρα μας –που παραδοσιακά υποφέρουν από πρόσβαση στη χρηματοδότηση –αποκτούν τώρα μια νέα ευκαιρία, μια νέα δυνατότητα: τη χρηματοδότηση μέσω νέων συμφωνιών μεταξύ των τραπεζών και του σχεδίου Γιούνκερ.

Πόσα projects έχουν εγκριθεί μέχρι στιγμής;

Σε όλη την Ευρώπη μέχρι στιγμής το ΕΤΣΕ έχει χρηματοδοτήσει 78 σχέδια ύψους συνολικά 11 δισ. ευρώ αλλά και 188 χρηματοδοτικές συμφωνίες για ΜμΕ με 6,7 δισ. ευρώ. Συνολικά αυτές οι πρωτοβουλίες σε 26 κράτη-μέλη αναμένεται να πολλαπλασιάσουν την επενδυτική δραστηριότητα περίπου στα 106,8 δισ. ευρώ.

Στην Ελλάδα, το ΕΤΣΕ έχει εγκρίνει μέχρι στιγμής δύο σχέδια ύψους 591 εκατ. ευρώ. Εχουμε επίσης ολοκληρώσει τρεις χρηματοδοτικές συμφωνίες με τράπεζες ύψους 252 εκατ. ευρώ που θα ενισχύουν περίπου 380 ΜμΕ.

Είναι μια καλή αρχή, αλλά έχουμε ακόμα δρόμο μπροστά μας.

Η Κομισιόν είναι ικανοποιημένη από τη γεωγραφική ισορροπία των κρατών-μελών που επωφελούνται του Ταμείου; Ξέρετε υπάρχει πάντα η διάκριση Νοτίων και Βορείων…

Να αποσαφηνίσουμε κάτι. Το σχέδιο Γιούνκερ δεν λειτουργεί με ποσοστώσεις –περιφερειακές ή τομεακές. Η στήριξη των έργων βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στη ζήτηση και την ποιότητα των σχεδίων. Παρά το γεγονός αυτό, η Επιτροπή συμφωνεί ότι η γεωγραφική κάλυψη μπορεί να βελτιωθεί. Για τον σκοπό αυτό υπάρχουν διαθέσιμα πολλά εργαλεία, όπως ο συνδυασμός του ΕΤΣΕ με άλλα ταμεία της ΕΕ, π.χ. τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ΕΔΕΤ), η δημιουργία επενδυτικών πλατφορμών (π.χ. εθνικών, περιφερειακών και διασυνοριακών) και οι πιο στοχευμένες παρεμβάσεις του Ευρωπαϊκού Κόμβου Επενδυτικών Συμβουλών. Οι προσπάθειες πρέπει να συνεχιστούν και στα τρία αυτά μέτωπα, αλλά ας μη λησμονάμε: ενώ στα ΕΔΕΤ οι πόροι είναι προδιαγεγραμμένοι για συγκεκριμένες χώρες και περιφέρειες, το σχέδιο Γιούνκερ αναζητεί ελκυστικά επενδυτικά σχέδια όπου αυτά υπάρχουν.

Εχετε ανακοινώσει τη βούλησή σας να επεκτείνετε το EFSI πέραν της τριετίας. Είναι κάτι που θα αποδώσει. Μπορούν τα οικονομικά προβλήματα της Ευρώπης να επιλυθούν μέσα από επενδυτικά σχέδια εάν οι ίδιες οι οικονομίες των χωρών βρίσκονται σε δεινή θέση;

Προτείναμε ήδη το σχέδιο Γιούνκερ να συνεχίσει να λειτουργεί και πέραν της αρχικής τριετούς περιόδου με σκοπό να καλύψει τα εναπομένοντα κενά και τις ελλείψεις της αγοράς, να συνεχίσει να κινητοποιεί ιδιωτικά κεφάλαια για τη χρηματοδότηση επενδύσεων, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ανάπτυξη και την καινοτομία στην Ευρώπη. Θα καταθέσουμε τις συγκεκριμένες νομοθετικές προτάσεις το φθινόπωρο.

Επιθυμούμε μάλιστα να διερευνήσουμε τη δυνατότητα του ίδιου μοντέλου μόχλευσης επενδύσεων και σε τρίτες χώρες, ιδιαίτερα εκείνες στην ευρύτερη περιοχή μας με οικονομικές δυσκολίες που ενισχύουν τις μεταναστευτικές ροές προς την Ευρώπη. Πιστεύω ότι θα είμαστε έτοιμοι μέχρι το τέλος του έτους.

Μπορούν τα οικονομικά προβλήματα της Ευρώπης να επιλυθούν μέσα από επενδυτικά σχέδια εάν οι ίδιες οι οικονομίες των χωρών βρίσκονται σε δεινή θέση;

Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, ούτε ο «ψεκασμός» των προβλημάτων μας με χρήμα θα δώσει λύσεις. Χρειαζόμαστε μεταρρυθμίσεις, σάρωμα της γραφειοκρατίας και απλοποίηση των διαδικασιών. Το σχέδιο Γιούνκερ δεν είναι πανάκεια. Είναι όμως μια πολύ καλή αρχή. Κάνει την καλύτερη δυνατή χρήση συγκεκριμένων κοινοτικών πόρων που μοχλεύουν πολλαπλάσια ιδιωτικά κεφάλαια για την ανάπτυξη. Η ευρωπαϊκή οικονομία αρχίζει σταδιακά να αναθερμαίνεται, αλλά χρειάζεται ακόμη να γίνουν πολλά τόσο σε εθνικό όσο και σε κοινοτικό επίπεδο. Περιττό να τονίσω ότι ιδιαίτερα στην Ελλάδα είναι πιο επείγον από ποτέ άλλοτε να αποκατασταθεί το κλίμα επιχειρηματικής εμπιστοσύνης, προβλεψιμότητας και επενδυτικής ασφάλειας.

Στην Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ανοίξει μία συζήτηση: λιτότητα ή δημοσιονομική πειθαρχία; Ποια γραμμή θα κυριαρχήσει;

Το ερώτημα είναι γνωστό αλλά πρέπει να επαναδιατυπωθεί και όχι με όρους άσπρου – μαύρου. Ποιος είναι ο συντομότερος δρόμος για την ανάπτυξη; Για μας, στην Επιτροπή Γιούνκερ αυτός ο δρόμος έχει τρεις λωρίδες κυκλοφορίας: Πρώτον, υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική που δεν φορτώνει χρέη στα παιδιά και στα εγγόνια μας. Δεύτερον, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που απελευθερώνουν την οικονομία από περιττά βάρη και γραφειοκρατικά εμπόδια που φρενάρουν την ανάπτυξη. Και τρίτον, την επανεκκίνηση των επενδύσεων σε τομείς που γεννούν θέσεις εργασίας. Τώρα που η φωτιά της κρίσης αρχίζει να σιγοσβήνει, είναι η ώρα να υπάρξει κίνηση και στις τρεις λωρίδες. Να ολοκληρώσουμε μια γνήσια Οικονομική –όχι μόνο Νομισματική –Ενωση. Να εμβαθύνουμε την ενιαία αγορά. Να εγγυηθούμε τη συνοχή της Ενωσής μας.