Δημόσιοι θεατρικοί οργανισμοί αναζητούν τρόπους να αβγατίσουν τα μόλις 11.000 ευρώ που έχουν απομείνει στα συρτάρια τους, για να μπορέσουν να πληρώσουν όχι απλώς δαπανηρές (το θέατρο δεν είναι φτηνό) παραγωγές αλλά και τα εκτός έδρας για τις παραστάσεις στο αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Αλλοι μετρούν τις οικονομικές δυνάμεις τους σε συμπαραγωγές με άλλους δημόσιους πολιτιστικούς οργανισμούς. Και κάποιοι ιδιώτες παραγωγοί τολμούν να βγάλουν στην αρένα παραστάσεις πολλών αστέρων, σε ένα θεατρικό –ως προς το αρχαίο δράμα τουλάχιστον –καλοκαίρι που προμηνύεται να μετρήσει τις λιγότερες (σε συνολικό αριθμό) παραστάσεις περιοδειών ανά την Ελλάδα.
Την ώρα δε που στην Επίδαυρο η ζέστη μόνο καλός σύμμαχος δεν αποδεικνύεται –όπως μου έλεγε χθες ένας από τους πρωταγωνιστές –για τις πρόβες (που άρχισαν βράδυ Κυριακής) του αριστοφανικού «Πλούτου» κατά Γιώργο Κιμούλη, με τον Γιάννη Μπέζο/Χρεμύλο, τον Πέτρο Φιλιππίδη/Καρίωνα και τον σκηνοθέτη σε ρόλους Πλούτου και Πενίας, πολλά και φιλόδοξα εξυφαίνονταν γύρω από τον Δήμο Αρχαίας Επιδαύρου και την αρμόδια περιφέρεια, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών (που την Παρασκευή θα κάνει τη φετινή πρεμιέρα του εκεί με τούτο τον «Πλούτο», σε μετάφραση Κ.Χ. Μύρη και σε διασκευή Κιμούλη) και το δραστήριο Διάζωμα (του Σταύρου Μπένου), που στόχο έχει την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων.
Ο λόγος για το παλιό σχέδιο του θεματικού, περιβαλλοντικού, πολιτιστικού πάρκου Αρχαίας Επιδαύρου που επιτέλους ύστερα από χρόνια συζητήσεων, παλινδρομήσεων και προτάσεων παίρνει την τελική ευθεία για την υλοποίησή του, χάρη στη συνεργασία του δήμου και της εκεί Εφορείας Αρχαιοτήτων στο μελετώμενο έργο προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ. Μέχρι τις 22 Ιουλίου, όπως είπε στο «Νσυν» ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Γκάτζιος, θα έχουν υποβληθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος οι τελικές μελέτες με έργα ανάδειξης, μονοπάτια ιστορίας και τον Ασκληπιείο Βοτανικό Κήπο (έκτασης πέντε στρεμμάτων) ανάμεσα σε άλλα, που θα φωτίσουν την περιπέτεια αιώνων του αρχαιολογικού χώρου –που περιλαμβάνει και το θέατρο –και του περιβάλλοντός του μπροστά στα μάτια των μελλοντικών επισκεπτών. Η δε έκθεση «Ιασις» που προγραμματίζεται θα δώσει στους επισκέπτες την ευκαιρία να προσεγγίσουν την ίαση και τις τεχνικές της κατά τα ασκληπιεία πρότυπα, από τα χρόνια που το περίφημο αρχαίο θεραπευτήριο λειτουργούσε στον –θεωρούμενο ιαματικό –επιδαύριο χώρο, αλλά και τη μετάβαση από αυτές τις τεχνικές στην εποχή της σύγχρονης επιστημονικής έρευνας.
Το αρχαίο στάδιο του Ασκληπιείου θα ανοίξει την Τετάρτη 20 Ιουλίου στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή από την ψυχοθεραπευτική ομάδα anima vita (που παρουσίασε το έργο στο Θέατρο Κάτω από τη Γέφυρα έως τις 21 Ιουνίου), ενώ μέχρι τα επόμενα Επιδαύρια προγραμματίζεται να ακουστεί το «άρξασθε» για το Λύκειο Επιδαύρου, που θα διδάξει το αρχαίο δράμα και τα μυστικά του στους πρώτους σπουδαστές του. Χάρη στη συνεργασία του φεστιβάλ με τον δήμο, την Περιφέρεια Πελοποννήσου, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αργολίδας, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και το Διάζωμα.

Παρότι το σχέδιο του Εθνικού Θεάτρου να αξιοποιήσει για διαρκή έκθεση ιστορικών κοστουμιών του από επιδαύριες παραστάσεις και εποπτικού υλικού το περίπτερο του αρχαιολογικού χώρου (διά χειρός του αρχιτέκτονα και του πάλαι ποτέ «Ξενία», Αρη Κωνσταντινίδη) έμεινε μετέωρο μετά την απομάκρυνση του Σωτήρη Χατζάκη, το ΚΘΒΕ από την πλευρά του βγαίνει μπροστά προγραμματίζοντας άμεσα τη φάση υλοποίησης, στο κέντρο επισκεπτών, ενός «ηλεκτρονικού άλμπουμ» με βιντεο-αποσπάσματα από παραστάσεις του στο μεγάλο αρχαίο θέατρο.

Παράλληλα ο Δήμος Αρχαίας Επιδαύρου και η Αντιπεριφέρεια Αργολίδας διοργάνωσαν την περασμένη Κυριακή τον Επιδαύριο Δρόμο 2016 με αφετηρία το Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, αφιερωμένο στη μνήμη της Αννας Συνοδινού (όπως πέρυσι στη μνήμη του Δημήτρη Ροντήρη) και με συναυλία του «Αξιον Εστί» στο αρχαίο στάδιο του Ασκληπιείου, όπου και ο τερματισμός. Οι ίδιοι φορείς αποφάσισαν μάλιστα να ενισχύσουν ιδιαίτερα τον θεσμό του αγροτουρισμού, που γεμίζει κάθε χρόνο με κιόσκια και επισκέπτες το λιμάνι της Αρχαίας Επιδαύρου. Με τη συμμετοχή και της Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης για την αξιοποίηση τοπικών προϊόντων και με βραδιές γευσιγνωσίας ή τοπικά μαγειρέματα. Ενδειξη της πρόθεσης για ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα είναι ότι η έδρα των Νέων Αγροτών Αργολίδας βρίσκεται στη Δήμαινα Επιδαύρου. Εκεί όπου –για την ιστορία –λειτουργεί από τον Σκοπευτικό Σύλλογο Επιδαύρου και (νεόκοπο) σκοπευτήριο, πόλος έλξης για τους ρέκτες.

Τι θα δούμε

1-2 Ιουλίου: «Πλούτος» του Αριστοφάνη από την εταιρεία παραγωγής των αδελφών Τάγαρη, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη. Με τους Γιώργο Κιμούλη, Γιάννη Μπέζο, Πέτρο Φιλιππίδη.

8-9 Ιουλίου: «Ορέστεια» (τριλογία) του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Με τους Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, Νίκο Κουρή.

15-16 Ιουλίου: «Αντιγόνη» του Σοφοκλή από το Εθνικό Θέατρο, σε συμπαραγωγή με το Κρατικό Βορείου Ελλάδος και το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού. Με τους Δημήτρη Λιγνάδη, Μπέττυ Αρβανίτη, Αναστασία Κονίδη.

22-23 Ιουλίου: «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, από το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Βορείου Ελλάδος και το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, σε σκηνοθεσία Τσεζάρις Γκραουζίνις. Με τους Γιάννη Στάνκογλου, Νάντια Κοντογεώργη.

29-30 Ιουλίου: «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή από το Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας, σε σκηνοθεσία Ρίμας Τουμίνας. Με Ρώσους και Ελληνες ηθοποιούς.

5-6 Αυγούστου: «Ορνιθες» του Αριστοφάνη, σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου. Με τους Χρήστο Λούλη, Φωτεινή Μπαξεβάνη, Νίκο Καραθάνο και τη συμμετοχή της Νατάσσας Μποφίλιου.

12-13 Αυγούστου:«Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού από το Εθνικό Θέατρο. Με τους Λένα Κιτσοπούλου, Λένα Παπαληγούρα, Λένα Δροσάκη, Αιμίλιο Χειλάκη.