Πριν από είκοσι μήνες, τον Ιανουάριο του 2012 το κρουαζιερόπλοιο «Costa Concordia» παρεξέκλινε της πορείας του και κατέπεσε σε βράχια μόλις μερικά μέτρα από τις ακτές του νησιού Τζίλιο στην Τοσκάνη, με αποτέλεσμα να ναυαγήσει. Σήμερα έπειτα από μήνες προετοιμασίας και αναμονής, πρόκειται να αρχίσει η επιχείρηση ευθυγράμμισης και ανέλκυσης του εντυπωσιακού ναυαγίου.

Χθες το απόγευμα η Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας της Ιταλίας ανακοίνωσε ότι «οι παράμετροι της ισχύος του ανέμου και του ύψους των κυμάτων είναι συμβατές με τα μέγιστα μεγέθη που υποδεικνύουν οι υπολογισμοί σχετικά με τη δυνατότητα επίτευξης της επιχείρησης». Αμέσως μετά οι μηχανικοί και οι εκατοντάδες εργάτες που είναι προγραμματισμένο να συμμετάσχουν στην απόπειρα ευθυγράμμισης και ανέλκυσης του «Costa Concordia» άρχισαν να προετοιμάζονται για την τελική και πιο κρίσιμη φάση μιας επιχείρησης, της οποίας το συνολικό κόστος αναμένεται να υπερβεί τα 600 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μια διαδικασία η οποία εφαρμόζεται πρώτη φορά στον κόσμο και θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολη εξαιτίας της ελάχιστης απόστασης μεταξύ της ακτής και του πλοίου καθώς και λόγω του τεράστιου μεγέθους του.

Αρχικά οι μηχανικοί που είναι επιφορτισμένοι με το έργο της ευθυγράμμισης και της ρυμούλκησης του πλοίου σε κάποιο λιμάνι ήλπιζαν πως θα είχαν ολοκληρώσει τη συγκεκριμένη επιχείρηση την άνοιξη του 2012. Ωστόσο οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή εκείνη την περίοδο, οι χειρότερες των τελευταίων 45 χρόνων, τους ανάγκασε να αναβάλουν τα σχέδιά τους. Σήμερα, περισσότεροι από 500 άνθρωποι προερχόμενοι από 26 χώρες πρόκειται να αποπειραθούν να περιστρέψουν και να ευθυγραμμίσουν (parbuckling operation) το κουφάρι, βάρους 112.000 τόνων και μήκους σχεδόν 300 μέτρων. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των μηχανικών, η διαδικασία αυτή πρόκειται να διαρκέσει 12 – 24 ώρες. Δεν αποκλείουν όμως το ενδεχόμενο να χρειαστούν ακόμα και ημέρες, καθώς κάθε κίνηση πρέπει να γίνει με μεγάλη προσοχή και διαρκή έλεγχο ούτως ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω διάλυση τμημάτων του σκάφους.

Επειτα από την ευθυγράμμιση του «Costa Concordia» θα ακολουθήσει εκτίμηση της κατάστασης στην οποία βρίσκεται το κουφάρι του, ιδιαίτερα της δεξιάς πλευράς του, η οποία βρίσκεται επί μήνες κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Στη συνέχεια, θα γίνουν οι απαραίτητες επισκευές για να προσδιοριστεί με ακρίβεια πότε το πλοίο θα ανακτήσει πλευστότητα ώστε να είναι εφικτή η ρυμούλκησή του σε κάποιο λιμάνι, διαδικασία που δεν πρόκειται να αρχίσει πριν από την άνοιξη. Αυτό που ανησυχεί περισσότερο τους επικεφαλής της επιχείρησης είναι ο κίνδυνος να σπάσει το κουφάρι του πλοίου σε δύο ή και περισσότερα κομμάτια κατά τη διάρκεια των εργασιών. Την προηγούμενη εβδομάδα, ο επικεφαλής Πολιτικής Προστασίας της Ιταλίας Φράνκο Γκαμπριέλι υπογράμμισε πως σε περίπτωση κατά την οποία η επιχείρηση περιστροφής και ευθυγράμμισης αποτύχει, «σχέδιο Β» δεν υπάρχει. Ωστόσο ο επικεφαλής μηχανικός της ιταλοαμερικανικής κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το έργο, ο Νικ Σλόαν, εμφανίστηκε περισσότερο καθησυχαστικός προσδιορίζοντας ότι έπειτα από μήνες σχεδιασμών, υπολογισμών και δοκιμών η ευθυγράμμιση και η ανέλκυση του «Costa Concordia» έχουν περισσότερες από 90% πιθανότητες να ολοκληρωθούν με επιτυχία.

ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΥΘΥΝΩΝ. Τo ναυάγιο που σημειώθηκε τη νύχτα της 13ης Ιανουαρίου 2012 και η μετέπειτα ολιγωρία που επέδειξαν ο καπετάνιος και τα μέλη του πληρώματος είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 32 από τους 4.200 επιβαίνοντες. Δύο πτώματα τα οποία δεν έχουν βρεθεί ακόμη ενδέχεται να βρίσκονται στο κουφάρι του κρουαζιερόπλοιου.

Οσον αφορά την απόδοση ευθυνών για το πολύκροτο ναυάγιο, τον Ιούλιο η ιταλική Δικαιοσύνη καταδίκασε σε λιγότερο από τρία χρόνια φυλάκιση πέντε υπαλλήλους της εταιρείας Costa –είναι θυγατρική της πολυεθνικής Carnival Corporation, της μεγαλύτερης εταιρείας κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο –έπειτα από συμβιβασμό. Ο καπετάνιος του κρουαζιερόπλοιου Φραντσέσκο Σκετίνο κατηγορείται για πολλαπλή ανθρωποκτονία, πρόκληση ναυαγίου και εγκατάλειψη του πλοίου πριν αυτό εκκενωθεί από επιβάτες και πλήρωμα. Ο Σκετίνο αρνείται όλες τις κατηγορίες και ισχυρίζεται ότι ο ύφαλος στον οποίο προσέκρουσε το «Costa Concordia» δεν υπήρχε στους ναυτικούς χάρτες που είχε στη διάθεσή του. Η δίκη του συνεχίζεται.

Το κόστος

Η ανέλκυση του «Costa Concordia» και όλες οι μετέπειτα εργασίες δεν θα επιφέρουν κανένα κόστος στους ιταλούς φορολογουμένους. Το κόστος της επιχείρησης θα καλυφθεί από ιδιώτες – την εταιρεία Costa και διάφορες ασφαλιστικές