Ενα από τα προβλήματα του Ελον Μασκ είναι η διαδρομή Λος Αντζελες – Σαν Φρανσίσκο: 551 χλμ. κυκλοφοριακής συμφόρησης τα οποία είναι υποχρεωμένος να διανύει αρκετές φορές την εβδομάδα. Για να κερδίσει χρόνο, χρησιμοποιεί συνήθως ένα ιδιωτικό τζετ∙ λύση προσωρινή όμως που αντιβαίνει στο δόγμα της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, η οποία αποτελεί μια από τις δηλωμένες εμμονές του. Κάπως έτσι εφηύρε ένα πέμπτο μέσο μαζικής μεταφοράς –μετά το τρένο, το αεροπλάνο, το αυτοκίνητο και το πλοίο –το οποίο ονόμασε Hyperloop.

Η πρόταση του Hyperloop είναι να μεταφέρει επιβάτες και οχήματα μέσα σε κάψουλες, οι οποίες θα εκτοξεύονται μέσα σε αγωγό με ταχύτητα 1.200 χλμ./ώρα μειώνοντας έτσι τον χρόνο της συγκεκριμένης διαδρομής σε ένα μισάωρο. Ολο το έργο θα λειτουργεί με βάση την ηλιακή ενέργεια και υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 6 έως 10 δισ. δολάρια –αρκετά οικονομικά, εάν αναλογιστεί κανείς πως το σχέδιο για τα γαλλικά TGV κόστισε περίπου 10 φορές περισσότερο.

Αρκετοί χειροκρότησαν την ιδέα μιας ιδιοφυΐας, άλλοι έπεσαν με τα μούτρα να ανακαλύψουν το λάθος, τεχνικό ή οικονομικό. Σε κάθε περίπτωση, οι δουλειές του Μασκ σπάνια περνούν απαρατήρητες. Στα 42 του, είναι μια από τις πιο συναρπαστικές προσωπικότητες της Σίλικον Βάλεϊ, όπου τα Tesla, τα σπορ ηλεκτρικά αυτοκίνητά του, αποτελούν πλέον μαστ των σικ οικολόγων της Καλιφόρνιας. Είναι αναμφισβήτητα μια μεγάλη επιτυχία όπως και όλα όσα χρηματοδοτούνται και επιβλέπονται από την εταιρεία Elon Musk, Space X, όπου κατασκευάζονται κάψουλες και πύραυλοι για τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.

Γεννημένος στην Πρετόρια και σπουδασμένος στα καλύτερα πανεπιστήμια του Καναδά και των ΗΠΑ, ο Μασκ ονειρεύεται τον Αρη. Ο κόκκινος πλανήτης, πιστεύει, θα είναι πιο «κοντά» στον άνθρωπο σε 10 με 15 χρόνια. «Θα ήθελα να πεθάνω στον Αρη», έχει αποκαλύψει στο Bloomberg.

Εφευρέτης, επιχειρηματίας, φτωχός στα 24 και δισεκατομμυριούχος στα 40, ο Μασκ είναι από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες της αμερικανικής ιδιοφυΐας. Είναι όμως αυτή η ιδιοφυΐα ανέπαφη; Η εφευρετική ικανότητα της Δύσης άντεξε στην κρίση και τους δημοσιονομικούς περιορισμούς; Μπορούν οι αναδυόμενες οικονομίες να πάρουν τα πάνω τους;

Ο Ζαν-Λου Σαμό, γάλλος πολιτικός μηχανικός και πρώην πρόεδρος του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνιας, είναι κατηγορηματικός: το παιχνίδι έχει αλλάξει. Οι ΗΠΑ και η Ευρώπη δεν είναι πια οι μοναδικοί παίκτες. «Υπάρχει ένας παίκτης», λέει χαρακτηριστικά. «Και είναι όλος ο κόσμος».